• Äldre 1 Apr 08:55
    5412 visningar
    9 svar
    9
    5412

    Istället för (mycket!) ströbröd?

    Hej! Bläddrar och läser i min nya vegetariska kokbok och föll för några indiska linsbullar. Grejen är att det ska vara 5 (!!) deciliter ströbröd i! Finns det något man kan byta ut det mot? Och vad?

  • Svar på tråden Istället för (mycket!) ströbröd?
  • Äldre 1 Apr 08:59
    #1

    Låter märkligt. Ströbröd är ju gjort av vetemjöl och vatten. Det är ju krossade skorpor typ.

    Men det ska alltså vara i brödet?

    Ska det vara på eller under har jag bytt ut det mot kli eller grahamsmjöl.

  • Äldre 1 Apr 09:02
    #2

    Indisk och arabisk mat har dock en förkärlek till att återanvända kakor och brödsmulor så det är mycket möjligt att du kan ta uck smula ner ett lite torkat matbröd. Ger väl en spännande konsistens!

  • Äldre 1 Apr 09:20
    #3
    Ka11e skrev 2018-04-01 08:59:56 följande:

    Låter märkligt. Ströbröd är ju gjort av vetemjöl och vatten. Det är ju krossade skorpor typ.

    Men det ska alltså vara i brödet?

    Ska det vara på eller under har jag bytt ut det mot kli eller grahamsmjöl.


    Ah, jag skrev linsbullar (vilket iofs stod i boken). Men det är alltså matbullar, tänk köttbullar. Det är fikabröd. =/
  • Äldre 1 Apr 09:21
    #4
    ostpaj skrev 2018-04-01 09:20:44 följande:

    Ah, jag skrev linsbullar (vilket iofs stod i boken). Men det är alltså matbullar, tänk köttbullar. Det är fikabröd. =/


    Det är INTE fikabröd.

    Herregud, det går bra för mig nu känner jag...
  • Äldre 1 Apr 10:05
    #5
    ostpaj skrev 2018-04-01 09:21:24 följande:
    Det är INTE fikabröd.

    Herregud, det går bra för mig nu känner jag...
    Du gjorde min morgon i alla fall, haha!

    Det låter som enorma mängder bröd, kan det vara fel? Att de menar typ 5 dl "gammalt" vitt bröd som man sedan smular?
  • Äldre 1 Apr 11:49
    #6

    Som jag skrev i mitt andra inlägg är jag övertygad om att originalet innehöll vitt bröd som var smulat. Men när de skulle skriva det i en svensk kokbok fick det bli ströbröd som är just det, fast smulat på fabrik..

  • Äldre 1 Apr 12:12
    #7
    Dementoria skrev 2018-04-01 10:05:43 följande:

    Du gjorde min morgon i alla fall, haha!

    Det låter som enorma mängder bröd, kan det vara fel? Att de menar typ 5 dl "gammalt" vitt bröd som man sedan smular?


    Hmm.. Det är visserligen för 8 portioner i receptet. Tänkte att gör man så kan man göra ordentlig mängd och frysa in då jag ska börja ha med matlåda på jobbet.

    Men finns det annat man kan ha istället för ströbröd? Känns så... Ofräscht :p

    Antar att funktionen är att få det att hålla ihop. Potatismjöl? Fiberhusk? Pofiber?
  • Äldre 1 Apr 12:47
    #8
    ostpaj skrev 2018-04-01 12:12:14 följande:
    Hmm.. Det är visserligen för 8 portioner i receptet. Tänkte att gör man så kan man göra ordentlig mängd och frysa in då jag ska börja ha med matlåda på jobbet.

    Men finns det annat man kan ha istället för ströbröd? Känns så... Ofräscht :p

    Antar att funktionen är att få det att hålla ihop. Potatismjöl? Fiberhusk? Pofiber?
    Ägg om du äter det? Panko
  • Äldre 1 Apr 13:37
    #9
    Dementoria skrev 2018-04-01 12:47:58 följande:

    Ägg om du äter det? Panko


    Panko läste jag om! Det lät ju jättebra och snäppet bättre än ströbröd. Aldrig använt det förut.

    Tänkte också på ägg men i receptet stod det att det ska vara en burk keso i så då blir nog smeten för lös.

    Ska testa panko! Sen när jag väl gör bullarna. :))
Svar på tråden Istället för (mycket!) ströbröd?