• Äldre 1 Apr 12:55
    2849 visningar
    4 svar
    4
    2849

    Uppfostra tonåring med (iband) respektlös attityd?

    Hej!

    Det är så att min 14-åriga lillebror nyligen har flyttat hem till mig och min sambo för att bo med oss permanent (är tanken i alla fall). Detta på grund av en jobbig hemsituation då vi är 5 syskon (2 systrar och 3 bröder) där jag är äldst och min lillebror yngst. Mina föräldrar har haft det kämpigt under de sista 10 åren utav flera olika anledningar och därför har deras uppfostran och varit ganska slapphänt med mina yngre syskon jämfört med min. Jag och min sambo är 27 och 29 år och har inga egna barn ännu, men är mitt uppe i IVF-process.

    Min lillebror trivdes inte i skolan med klassen och har inte gått särskilt mycket nu sedan han började sjuan i höstas. Jag och min mamma tänkte att han nog skulle må bättre om han fick bo med oss och byta skola och hemmiljö och få lite riktiga regler och struktur igen. So far, so good så att säga. Lillebror höll med om detta och vi har pratat mycket om det och gemensamt kommit överens om regler och vad vi förväntar oss av honom, som att sköta skolan, hjälpa till med vardagssysslor och sånt hemma. 

    Det jag oroar mig över och vill ha hjälp med att hantera är när han börjar med en uppkäftig attityd, särskilt mot min sambo. För det mesta går vi alla ihop jättebra, och min lillebror kan vara väldigt "lillgammal" och lätt att prata med och förstående, men särskilt om han är på dåligt humör eller blir irriterad av något annat så kan han börja skälla och vara otrevlig precis som om det var han som bestämde och han kan bete sig hur som helst. Dömande mot oss vuxna så att säga. Jag har märkt detta särskilt mot min sambo, och det är verkligen inte ok. Jag vet att han har fått det här beteendet hemma men nu vill jag sätta stopp för detta. Hur gör jag?? Har ni några andra bra tips om att ta hand om en tonåring, särskilt om någon annans barn? 

  • Svar på tråden Uppfostra tonåring med (iband) respektlös attityd?
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 1 Apr 12:59
    #1

    Jag tror att ni har tagit er vatten över huvudet.
    Hur känner din sambo inför detta och hur tror du att det ska kunna fungera om du blir gravid, kanske får en jättejobbig graviditet och sedan kanske ett barn med kolik?

    Jag har erfarenheter av upproriska tonåringar och det är inte lätt...

  • Äldre 3 Apr 09:17
    #2
    Anonym (Linda) skrev 2018-04-01 12:59:59 följande:

    Jag tror att ni har tagit er vatten över huvudet.
    Hur känner din sambo inför detta och hur tror du att det ska kunna fungera om du blir gravid, kanske får en jättejobbig graviditet och sedan kanske ett barn med kolik?

    Jag har erfarenheter av upproriska tonåringar och det är inte lätt...


    Tack för ärligt svar. Jag har nog inte tänkt så mycket på möjligheten att själva graviditeten/barnet kan bli jobbig då vi har kämpat så länge att även tanken på att jag överhuvudtaget skulle bli gravid börjar kännas avlägsen, därför har jag nog bara fokuserat på det positiva i det sammanhanget. 

    Jag har dock funderat en massor kring vad jag tyckte var bra (så här i efterhand) när jag växte upp och vad jag tycker att min bror saknar. Nu har det gått några dagar och jag tycker att det har blivit lite bättre mot min sambo, men det återstår att se! 

    Min sambo hade inget problem med att låta honom flytta in från början, men självklart kan min lillebror inte bete sig hur som helst mot honom (min sambo är engelsman och svenskan är inte 100 %, dem går oftast väldigt bra ihop men ibland kan min bror snäsa och vara uppkäftig mot honom som om min lillebror skulle vara vuxen på något sätt).

    Tanken med det hela var att min lillebror skulle må bättre av att få mer uppmärksamhet/rätt uppmärksamhet i form av tydliga regler och ansvar och känna att någon bryr sig då jag vet att mina föräldrar har tappat all energi till detta tyvärr.
  • Äldre 3 Apr 09:28
    #3

    När han är lätt att prata med, sätt er ner igen och prata om regler för när han beter sig illa. Vad som ska gälla då, och låt honom också vara med att bestämma regler då. :) även konsekvenser gällande andra saker, tex skola och vardagssysslorna om det inte sköts. Tex indragen veckopeng.

  • Äldre 3 Apr 09:29
    #4

    Kom också ihåg att ge beröm, kärlek och kvalitetstid tillsammans! :)

Svar på tråden Uppfostra tonåring med (iband) respektlös attityd?