• Äldre 1 Apr 18:56
    4109 visningar
    10 svar
    10
    4109

    Flytta hemifrån 16 år?

    Hej! Kille 16 år här. Går i nian och har det väl lite tuffare än de flesta andra i min ålder.

    Mina problem i familjen kortfattat:

    Min pappa är aggressiv (ej fysiskt) och han ?har alltid rätt?

    Min pappa dricker typ varannan helg då han blir ännu mera aggressiv än vanligt. Då bråkar mina föräldrar nästan alltid och det slutar ofta med att min mamma blir kallad väldigt fula saker och hon gråter.

    Jag är bi (ingen vet det) och min pappa är väldigt väldigt homofobisk.

    Jag har bäst betyg i klassen, ändå är min pappa aldrig nöjd även fast jag aldrig i mitt liv har fått ett F!

    Så min fråga är: hur möjligt är det för mig att flytta hemifrån vid 16 år när jag börjar gymnasiet efter sommarlovet. OBS! Gymnasiet ligger 4 mil hemifrån i en annan kommun. Och nej, gymnasiet har ingen plats jag kan vara på.

    OBS! Jag kommer inte kontakta socialtjänsten även om ni säger att jag ska.

  • Svar på tråden Flytta hemifrån 16 år?
  • elyse
    Äldre 1 Apr 18:59
    #1

    Om du inte vill gå via socialtjänsten så får du skaffa dig ett jobb efter skolan och på helger.

  • Anonym (ylva)
    Äldre 1 Apr 19:01
    #2

    Du kan inte flytta hemifrån som omyndig utan föräldrars tillåtelse.

  • Anonym (JD)
    Äldre 1 Apr 19:08
    #3

    Jag vet inte hur det funkar med ansökningar och sånt, men det finns ju internatgymnasium, har du kollat upp det?

  • Äldre 1 Apr 19:39
    #4
    Anonym (JD) skrev 2018-04-01 19:08:44 följande:

    Jag vet inte hur det funkar med ansökningar och sånt, men det finns ju internatgymnasium, har du kollat upp det?


    Är dock nöjd med mitt nuvarande gymnasiumval
  • Anonym (ih)
    Äldre 1 Apr 19:46
    #5

    Hur ska du försörja dig? Jag ser ingen annan utväg än socialtjänsten.
    Eller så får du stå ut. Förbered dig inför flytten efter gymnasiet, ställ dig i bostadsköer. Spara pengar fråm sommarjobb.
    Plugga på bibliotek / skolan så minimerar du tiden du är hemma.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 1 Apr 20:13
    #6

    det är soc som gäller om du inte har någon släkting du kan få bo hos och dina föräldrar går med på det. 

  • Äldre 1 Apr 20:15
    #7

    Beroende på vilken kommun du bor i kan du eventuellt få inackorderingsbidrag från din hemkommun. Många kommuner har som krav att man minst en viss tids resväg, tex. två timmar. Men kraven varierar från kommun till kommun. Om inte dina föräldrar hjälper till ekonomiskt kommer du dock behöva extrajobba.

    Att skaffa boende görs nog enklast genom att leta i Facebookgrupper, Blocket, internetsidor m.m. Ligger skolan i någon av städerna med stor bostadsbrist (Stockholm, Lund m.m.) kan det bli lite lurigt.

  • Äldre 1 Apr 23:36
    #8

    Sök ett gymnasium med internat.

  • Anonym (Hålle­r med)
    Äldre 2 Apr 11:15
    #9

    Hej. Håller med den som skrev om inackordering.

    När jag började på gymnasiet gick jag kanske i 2 månader innan jag och en klasskamrat bestämde oss för att bo ihop i en lägenhet i staden där skolan låg. Vi bodde i en tvåa och delade dubbelsäng. Fick ca 1300 i inackordering. 1050 :- i studiebidrag och underhåll på ca 1200:-.. så vi gjorde så att våra föräldrar stod för våran hyra och då fick vi endast studiebidraget att leva på till mat osv. Självklart slängde de till en slant om det behövdes men det gjorde det oftast inte. Man äter ju i skolan så mer än bröd o mat til helgen behövdes inte. Haha

    Men som sagt. Vi begärde inte underhåll. Men då vi var under 18 så räknade våra föräldrar ut att de skulle betala en viss summa i just underhåll

  • Anonym (12345­)
    Äldre 2 Apr 11:23
    #10

    Att bo på internat kommer inte lösa något, vänd dig till socialtjänsten.
    www.umo.se/Att-ta-hjalp/socialtjansten/

Svar på tråden Flytta hemifrån 16 år?