• Äldre 2 Apr 01:54
    5472 visningar
    2 svar
    2
    5472

    bostadsrätt vs hyresrätt

    Om man äger och bor i en bostadsrätt, får man då ställa sig i bostadskön för en hyresrätt? När min köplats kommer och jag ska skriva på för att bli förstahands kontraktägare på en hyresrätt, kan hyresrättsägaren kräva att jag först måste sälja min bostadsrätt? Undrar om jag inte säger något till hyresvärden, hur ska de då veta ifall jag äger en bostadsrätt? för de kan väl inte veta vilka lån jag äger.. eller? Hur funkar det? Kan någon förklara för mig. Jag vet att egentligen får jag inte ha båda men undrar om det är möjligt...? Jag har alltstå idag en bostadsrätt men står i kö till en hyres...

  • Svar på tråden bostadsrätt vs hyresrätt
  • Anonym (Annab­us)
    Äldre 2 Apr 03:14
    #1

    Inga problem. Klart att man ska kunna ha en bostad tills man får en annan. Finns många anledningar att byta bostad och då även från hyresrätt till bostadsrätt samt tvärtom.

    Det som kan bli problem är när du sedan verkligen har två bostäder. Hyresvärden vill ju att du flyttar dit, för varför skulle du annars ha en hyresrätt? Många hyresvärdar kollar var man är folkbokförd då det inte olovandes hyrs ut i andra hand.

    Bostadsrättsföreningen ska godkänna om du ska hyra ut din bostadsrätt. Även om reglerna har lättat lite nu, kan det på sikt vara svårt en längre tid.

    Vad är din anledning till att du vill byta bostad? Är det i samma stad?

  • Anonym (12345­)
    Äldre 10 Apr 19:49
    #2

    Det står oftast tydligt i objektbeskrivningen "Ansökande ska kunna visa upp uppsägning av hyreskontrakt eller försäljning av bostad"
    Visar det sig att man ljugit så finns risk att du blir av med hyresrätten och torskar all kötid.

    Att du äger en bostadsrätt eller fastighet kan vem som helst kolla upp.

Svar på tråden bostadsrätt vs hyresrätt