• anon88

    Omkostnadsbelopp/ Aktier

    Hej allihop !

    Jag har köpt jätte lite aktier för att se hur det fungerar helt enkelt och testa mig fram. 

    Bestämde mig förra året och sälja de 20 antal aktier jag hade i ett bolag och sätta in det i Avanza Zero istället. 

    Men nu ska jag deklarera omkostnadsbeloppet.... Gud vet vad dem vill ha. 

    Jag köpte 19 aktier för 49kr vilket blev 973 kr
    Sen köpte jag en till för 41kr.

    Då den värdet gick ner så mycket så sålde jag det jag hade för 38kr vilket gav mig 757kr

    Enligt deras beräkningshjälp så är min omkostnadsbelopp 90 kr? om jag har skrivit allt rätt då. 

    Men sidan ändrade det till Schablonmetoden per automatik så stod det att den gjorde det för att det är mest fördelaktigt för mig. Enligt den metoden så är min omkostnadsbelopp 152kr 

    Varför är det mer fördelaktigt och använda schablonmetoden ?

    De aktier jag hade gav en utdelning på 40 kr per år. Ska jag skriva in det också i beräkningen ? såg ingen alternativ för det. 

  • Svar på tråden Omkostnadsbelopp/ Aktier
  • Amiralen82

    Hej!

    Sålde du alla dina aktier så är ditt omkostnadsbelopp 973+41+ ev courtage. Man vill ju ha ett så stort omkostnadsbelopp som möjligt för att få en så låg beskattningsbar vinst som möjligt, så skrev du in att omkostnadsbelopp var 90kr så hade det varit mer förmånligt att använda sig av schablonmetoden. Det var säkert därför som det alternativet föreslogs.

    Gällande din utdelning så ska det normalt ha lämnats kontrolluppgift till SKV på dessa. Så då finns de med på din inkomstdeklaration redan..

  • anon88
    Amiralen82 skrev 2018-04-03 07:46:14 följande:

    Hej!

    Sålde du alla dina aktier så är ditt omkostnadsbelopp 973+41+ ev courtage. Man vill ju ha ett så stort omkostnadsbelopp som möjligt för att få en så låg beskattningsbar vinst som möjligt, så skrev du in att omkostnadsbelopp var 90kr så hade det varit mer förmånligt att använda sig av schablonmetoden. Det var säkert därför som det alternativet föreslogs.

    Gällande din utdelning så ska det normalt ha lämnats kontrolluppgift till SKV på dessa. Så då finns de med på din inkomstdeklaration redan..


    ah k men dåså tack så hemskt mycket !!
Svar på tråden Omkostnadsbelopp/ Aktier