• H4llongr0ttan

    Varför säger ni åldern månader istället för år?

    Denhär tråden är enbart skapad i irritation till detta moment att folk säger *mitt barn är 18 månader*.

    Vaaaarför?! Jag blir galen.

    Då ska man stå där och fundera *jaa... 18 månader... men 12 mån är ju ett år... och 12-18 är 6... sååå, AHA! Barnet är 1,5år!*

    Varför säger ni inte bara ett och ett halvt då??? Och nej jag är inte dålig på matematik eller liknande så att jag inte orkar räkna, utan jag tycker det verkar vara ett jätte onödigt moment som någon kommit på.

  • Svar på tråden Varför säger ni åldern månader istället för år?
  • Anonym (17162818 månader)

    Håller med.. Jag säger att min brorsdotter är 1 år och 2 månader. Skulle aldrig säga 14 månader! Den dagen jag får barn själv kommer jag stå fast vid samma!

  • H4llongr0ttan
    Anonym (17162818 månader) skrev 2018-04-03 11:53:04 följande:

    Håller med.. Jag säger att min brorsdotter är 1 år och 2 månader. Skulle aldrig säga 14 månader! Den dagen jag får barn själv kommer jag stå fast vid samma!


    Ja eller hur! :)
  • Anonym (17162818 månader)
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-03 11:53:18 följande:

    Jag är 288 månader, btw


    Åh, om 6 dagar fyller jag 329 månader!
  • annabellelee

    Dagens i- landsproblem?

    För vuxna är det inte så stor skillnad mellan åren. 41 eller 43 år, same same utvecklingsmässigt för det mesta. Men för barn händer det ganska mycket på bara några veckor, så om någon är 3 månader eller 6 månader kan göra stor skillnad. Det sitter väl i antar jag, man har vant sig som förälder att tänka månadsvis.

    Jag vet dock ingen som fortsatt med det efter att barnet fyllt 2, så det är inte så värst många månader du måste hålla reda på.

  • Anonym (Skillnad)
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-03 11:51:16 följande:

    Denhär tråden är enbart skapad i irritation till detta moment att folk säger *mitt barn är 18 månader*.

    Vaaaarför?! Jag blir galen.

    Då ska man stå där och fundera *jaa... 18 månader... men 12 mån är ju ett år... och 12-18 är 6... sååå, AHA! Barnet är 1,5år!*

    Varför säger ni inte bara ett och ett halvt då??? Och nej jag är inte dålig på matematik eller liknande så att jag inte orkar räkna, utan jag tycker det verkar vara ett jätte onödigt moment som någon kommit på.


    Det är ofta väldigt stor skillnad på ett barn som är tex 15 månader och ett som är 21 månader. Säger man då "1,5 år" till allt så blir det lite märkligt.

    "Mitt barn kan inte gå än. Hur gammalt är det? 1,5 år."

    Ett barn på 18 månader bör kunna gå, men är det 15 månader är det mer normalt.

    Också stor skillnad på att börja förskolan när det är 1,5 år... om man menar 15 eller 20 månader.

    Jag slutade inte heller amma när barnet var omkring 2 år (säger ingenting), utan när det var 22 månader.

    Detta förstår man kanske inte förrän man har barn själv.

    Se det som att under ca 2 års tid fyller man månader och sedan fyller man år. Den första tiden fyller man veckor (och är tex 7 veckor gammal, inte 2 månder).
  • Meriall

    Jag säger månader upp till 2 år, sedan år. Det kan vara stor skillnad på tex 17 och 19 mån men bägge är ju 1,5 år. Plus att på bvc kontroll heter det 18 mån kontroll...

  • fjanten

    För att ÅR och HALVÅR säger för lite under de första två åren.

    När barnet är 0 år gammal brukar det normalt sett lära sig:

    - Börja äta fast föda

    - Vända sig från rygg till mage och tvärtom

    - Le

    - Jollra

    - Jollra nyanserat

    - Säga något ord

    - Åla och/krypa

    - Pekfingergreppet

    - Hålla upp sitt eget huvud

    - Tappa navelsträngs-stumpen

    - Lära sig sitta

    - Bada för första gånge

    Osv. Vissa av dessa saker är det normalt att göra när barnet är några veckor gammalt, annat när barnet är mellan x och y månader gammalt. Då blir det fel att svara "Frida lärde sig sitta utan stöd när hon var 0 år".

    Samma sak när barnet är 1 år (eller några månader innan). Ettåringar som är 18 månader kan oftast gå, bygga torn med klossar, säga 8-10 ord, klotterrita m.m. Ettåringar som är 13 månader är oftast inte lika utvecklade.

    Det är alltså det det handlar om. Visst kan man väl säga att Frida lärde sig gå när hon var ett år och en månad och två veckor, men det är ju bra mycket smidigare att säga 13,5 månader.

  • Anonym (Qwerty)

    För att det är så man pratar. Precis som att man pratar om veckor och inte månader när man pratar om hur länge man varit gravid.

  • Anonym (Lalla)
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-03 11:53:18 följande:

    Jag är 288 månader, btw


    Håller med, mina drygt 655 månader till trots. 
  • Anonym (Lalla)
    Anonym (Skillnad) skrev 2018-04-03 12:37:10 följande:
    Det är ofta väldigt stor skillnad på ett barn som är tex 15 månader och ett som är 21 månader. Säger man då "1,5 år" till allt så blir det lite märkligt.

    "Mitt barn kan inte gå än. Hur gammalt är det? 1,5 år."

    Ett barn på 18 månader bör kunna gå, men är det 15 månader är det mer normalt.

    Också stor skillnad på att börja förskolan när det är 1,5 år... om man menar 15 eller 20 månader.

    Jag slutade inte heller amma när barnet var omkring 2 år (säger ingenting), utan när det var 22 månader.

    Detta förstår man kanske inte förrän man har barn själv.

    Se det som att under ca 2 års tid fyller man månader och sedan fyller man år. Den första tiden fyller man veckor (och är tex 7 veckor gammal, inte 2 månder).
    Håller inte med. Jag sa t ex 1 år och två månader.
    Om båda barnen som idag båda är vuxna.
  • Anonym (Lalla)
    BragoP skrev 2018-04-03 14:20:25 följande:

    Hur gammal tycker du att jag ska säga att min dotter på 4 månader är? 0.33 år?


    Innan barnet fyllt ett år säger man givetvis hur många månader det är.
    Spelar du bara dum nu eller...?
  • sextiotalist

    Upp till barnet är två år, är det rätt OK, men sedan känns det lite avigt

    670+ månader ;)

  • H4llongr0ttan
    BragoP skrev 2018-04-03 14:20:25 följande:

    Hur gammal tycker du att jag ska säga att min dotter på 4 månader är? 0.33 år?


    Nääe, jag frågade ang månader istället för år! Jag är helt fine med att man säger månader tills att barnet är 1 år. För då är det just det det är, månader. Men har barnet fyllt 1 år så anser jag att man kan prata om ETT ÅR och säg TRE MÅNADER.
  • H4llongr0ttan
    Meriall skrev 2018-04-03 12:39:27 följande:

    Jag säger månader upp till 2 år, sedan år. Det kan vara stor skillnad på tex 17 och 19 mån men bägge är ju 1,5 år. Plus att på bvc kontroll heter det 18 mån kontroll...


    Nej 17 mån och 19 mån är ju inte båda två 1,5 år. 1,5 (ett och ett halvt) år betyder 1 år och 6 månader.

    17 månader betyder 1 år och 5 månader medans 19 månader betyder 1 år och 7 månader! ;)
  • Anonym (Sherlock)

    Jag säger månader upp till 1,5 och tycker att det sitter bra i käften. Varierar mig lite dock.

    .... En bebis på tolv dagar säger jag tolv dagar om och inre en vecka och fem dagar.

    Om du, som du säger, inte har problem med matte behöver du ju inte stå och räkna. Det sitter ju då i ryggmärgen hur många månader som går på ett år. Det är ju inte hexadecimala tal direkt. Då hade jag förstått om man måste stanna upp och räkna. Att bara störa sig på uttryck känns lite larvigt.

  • Physalis

    Förutom svaren du redan fått så får föräldrar med barn under 2 år oftast frågan om dess ålder av folk som behöver (ex sjukvården) eller vill (ex andra föräldrar med barn under 2 år) veta hur många månader. Därför blir det lätt hänt att man svarar i månader till barnlösa Alfred på 45 år också, trots att man direkt efter kommer på att man just givit honom en matteuppgift snarare än ett enkelt svar på en artighetsfråga.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Varför säger ni åldern månader istället för år?