• vcent

    Hur funkar det med insatslägenheter?

    Jo jag sitter och funderar men hittar inget svar.

    Låt säga att jag ?köper? en bostadsrätt och tar lån för det då. Låt säga att jag efter en tid ska flytta till en annan bostad tex flytta in hos partnen i hennes lägenhet eller så. Men lånet är inte avbetalt.

    Hur funkar det då med min bostadsrätt och mitt lån?

  • Svar på tråden Hur funkar det med insatslägenheter?
  • Seven Costanza

    Antingen får man ju förstås 1) sälja lägenheten och hoppas att man får åtminstone såpass betalt för den att de pengar som köparen betalar mig kan gå till att jag betalar banken det jag har lånat. 2) Om man inte får tillräckligt högt bud från någon köpare så får man fråga bostadsrättsföreningen om lov att hyra ut den i andra hand till samma kostnad som man själv hade för lägenheten per månad, och så bor man själv någon annanstans tills man hoppas att priserna gått upp så att man kan göra alternativ 1.

  • vcent
    Seven Costanza skrev 2018-04-03 23:32:43 följande:

    Antingen får man ju förstås 1) sälja lägenheten och hoppas att man får åtminstone såpass betalt för den att de pengar som köparen betalar mig kan gå till att jag betalar banken det jag har lånat. 2) Om man inte får tillräckligt högt bud från någon köpare så får man fråga bostadsrättsföreningen om lov att hyra ut den i andra hand till samma kostnad som man själv hade för lägenheten per månad, och så bor man själv någon annanstans tills man hoppas att priserna gått upp så att man kan göra alternativ 1.


    Tack för svar!

    Att jag inte kom å tänka på att man kan få tillbaka pengar när man säljer den, haha!!

    Har nämligen alltid tänkt att det är jävla onödigt att ta bolån för en lägenhet och sen så får man inte tillbaka det när man flyttar... blandade nog ihop det lite med hyresrätterna här eftersom man bara lämnar en hyresrätt som ett hotellrum typ....

    Ja tack tack i all fall!
  • Seven Costanza
    vcent skrev 2018-04-03 23:41:27 följande:

    Tack för svar!

    Att jag inte kom å tänka på att man kan få tillbaka pengar när man säljer den, haha!!

    Har nämligen alltid tänkt att det är jävla onödigt att ta bolån för en lägenhet och sen så får man inte tillbaka det när man flyttar... blandade nog ihop det lite med hyresrätterna här eftersom man bara lämnar en hyresrätt som ett hotellrum typ....

    Ja tack tack i all fall!


    Haha varsågod - väldigt få har ju råd att flytta till en annan bostad utan att först sälja eller andrahandsuthyra den bostad man redan har .
Svar på tråden Hur funkar det med insatslägenheter?