• Äldre 4 Apr 09:11
    3301 visningar
    12 svar
    12
    3301

    Nervös för tvillinggraviditet

    Hej! Vi har ett barn via IVF sedan tidigare. Igår på tredje frysåterföringen med syskonförsök så hade kliniken tinat två blastocyster, eftersom den första verkade lite långsam i sin återhämtning efter frysen. Läkaren erbjöd oss att föra tillbaka båda två eftersom båda levde och var upptinade. Både min man och jag tyckte det lät som en bra idé för att öka chansen för graviditet. Så vi tackade ja utan närmare eftertanke. Det kändes ju fel att kasta bort en blasocyst eftersom de var de sista vi hade i frysen.


    Natten efter hade jag mardrömmar och ångest. Jag har börjat bli sååå orolig och nervös för att det ska bli tvillingar. Jag inser nu att jag absolut inte vill ha det och ångrar bittert att vi satte tillbaka två blastosar. Jag kastas mellan känslorna. Plötsligt längtar efter mensen?. Så att jag kan vara säker på att det inte blivit tvillingar. Knäppt, eftersom vi kämpat så med att få vårt första barn och syskon. Min man säger att han stöttar mig vad som än händer.


    Har ni några snälla ord och erfarenheter att komma med?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-19 08:33
    Jag blev gravid denna gång. Kul! Ni som varit gravida både med enlingar och tvillingar, var det stor skillnad på hur ni mådde i början?
  • Svar på tråden Nervös för tvillinggraviditet
  • Äldre 4 Apr 09:13
    #1

    Det är ju större chans att det inte blir tvillingar än att det blir det men vad med tvillingar är det som gör dig rädd? Det är lättare att hjälpa om man vet :) Just i början kan det vara lite jobbigare med tvillingar men har hört från föräldrar att efter sådär 6 mån så blir det lättare än enlingar.

  • Anonym (Nej!)
    Äldre 4 Apr 09:21
    #2

    Att det skulle vara lättare med tvillingar än enslingar är bullshit. Jag har både enling och treåriga tvillingar och har kontakt med ett tusental andra tvillingföräldrar. Det är ingen idé att "stötta" med osanningar. Däremot så är det väldigt speciellt och mycket roligt med tvillingar. Någonstans vid 2-3 år brukar det lätta. Men lättare än enling blir det aldrig. Ts, om det mot förmodan skulle bli tvillingar så tror jag att ni med tiden kommer att landa i det och se det positivt. Det är fantastiskt att se dem växa upp tillsammans och man får ju dubbelt så mycket kärlek!


    Meriall skrev 2018-04-04 09:13:21 följande:

    Det är ju större chans att det inte blir tvillingar än att det blir det men vad med tvillingar är det som gör dig rädd? Det är lättare att hjälpa om man vet :) Just i början kan det vara lite jobbigare med tvillingar men har hört från föräldrar att efter sådär 6 mån så blir det lättare än enlingar.


  • Äldre 4 Apr 10:02
    #3

    Jag är nervös för graviditet med tvillingar eftersom det är större risker. Så vill jag gärna föda vaginalt och det är ju mindre chans att jag kan göra det med tvillingar. Så är jag inte så sugen på att ta hand om tvillingar heller. Min man är snäll men ganska "vag" som förälder och jag är orolig för hur han klarar det också. Självklart skulle vi landa i det om det blev så men just nu önskar jag för allt i världen att det bara blir en enling. Eller ingen.

  • Äldre 4 Apr 20:31
    #4

    Jag har satt in 15 helt perfekta blastocyster via ED och väntar "bara" andra barnet. Risken- eller chansen- till två med egna ägg är inte överhängande alls. Tror chansen ökar med 5% eller nåt sånt.

  • Äldre 5 Apr 12:47
    #5

    Hej "Jag är bara jag". Hur många gånger satte de tillbaka två blastocyster? Vad var anledningen till att de gjorde det? Du nämner att de var helt perfekta. Skönt att höra att risken för tvillinggraviditet inte ökar så dramatiskt. Jag ångrar ändå beslutet att föra tillbaka två. Nu får vi vänta och se vad som händer.

  • Äldre 5 Apr 20:12
    #6
    Orka skrev 2018-04-05 12:47:01 följande:
    Hej "Jag är bara jag". Hur många gånger satte de tillbaka två blastocyster? Vad var anledningen till att de gjorde det? Du nämner att de var helt perfekta. Skönt att höra att risken för tvillinggraviditet inte ökar så dramatiskt. Jag ångrar ändå beslutet att föra tillbaka två. Nu får vi vänta och se vad som händer.
    7 ggr 2 stycken- gjorde ED och då sätter de alltid in 2. Blev gravid en gång med 2 ,men fick missfall.
  • Anonym (.)
    Äldre 2 May 21:01
    #7

    Hur går det för TS? Grattis till graviditeten! Vet du ännu om det är en eller två som lurar där inne? :)

  • Äldre 20 May 13:03
    #8

    Kul att du frågar. För två dagar sen fick vi veta att det är tvillingar. Jag trodde inte det för jag har mått ungefär som vid enlinggraviditeten. Nu är det så i alla fall och vi försöker smälta det. Dwt lustiga är att det verkar vara enäggs....

  • Äldre 21 May 15:21
    #9

    Grattis! Det är underbart med tvillingar. 
    Fast det är helt ok att ni inte känner så än. Det är inte ovanligt att det tar ett tag att smälta. 

  • Anonym (Sså)
    Äldre 28 May 10:36
    #10

    Grattis till graviditeten Ts! Hur känner du kring tvillinggrejen nu då? Hur gammal är ditt första barn? Jag har inte kört ivf men hormoner och är också ångerfull och rädd. Tänker att vi borde kört utan även om chansen till graviditet var så liten då. Har alltid tyckt att tvillingar vore kul, men inte nu längre då vårt barn är så litet (kommer isf bli mindre än 18 månader mellan). Grattis igen!

  • Äldre 30 May 16:21
    #11

    Vårt barn är över tre nu så det känns lugnt med den biten. Jag är inte så glad åt det men har börjat acceptera och har mindre ångest. Idag var jag på nytt ultraljud och det är förmodligen enäggs. Lite ironiskt men lättare att smälta för mig. Det var liksom slumpen och inte vårt beslut med två blastocyster. Högre risk för graviditeten dock att de ligger i gemensam yttre hinnsäck med gemensam moderkaka. Jag förstår att du är rädd! Har ni blivit gravida eller hur ser läget ut?

  • Anonym (Hej)
    Äldre 30 May 20:59
    #12
    Orka skrev 2018-05-30 16:21:09 följande:

    Vårt barn är över tre nu så det känns lugnt med den biten. Jag är inte så glad åt det men har börjat acceptera och har mindre ångest. Idag var jag på nytt ultraljud och det är förmodligen enäggs. Lite ironiskt men lättare att smälta för mig. Det var liksom slumpen och inte vårt beslut med två blastocyster. Högre risk för graviditeten dock att de ligger i gemensam yttre hinnsäck med gemensam moderkaka. Jag förstår att du är rädd! Har ni blivit gravida eller hur ser läget ut?


    Underbart! Och grattis!!

    Ville bara säga att min mamma födde tvillingar helt naturligt, trots att de inte låg med huvudena neråt, så det brukar nog gå bra! :)
Svar på tråden Nervös för tvillinggraviditet