• Äldre 5 Apr 10:25
    21550 visningar
    13 svar
    13
    21550

    Träna bort amningsnapp?

    Hej!

    Har åkt dit på amningsnapp/vårtnapp pga plana bröstvårtor som snarast vänder sig inåt när man klämmer ihop bröstet.

    Min bebis är 3 v nu och jag försöker träna bort den med "hamburgergreppet" o liknande men bebis blir mest bara vansinnig på mig.

    Till saken hör att bebis har mycket magknip o sväljer mkt luft, vilket borde kunna bli mindre utan nappen?

    Någon som varit i samma sits? Hur gick det för er? Hur lång tid tog det? Blev magknipet mindre när ni blev av m nappen? Har någon några supertips på hur man kan göra? Jag vill så gärna slippa den!!!

  • Svar på tråden Träna bort amningsnapp?
  • Äldre 5 Apr 19:06
    #1

    Med första hade jag nog amningsnapp i uppåt 4 månader, tills jag en dag glömde den och insåg att det fungerade utan. Första barnet hade kort tungband, vilket kan ha påverkat greppet.
    Med de andra två minns jag inte, men tror det var kortare tid.

    Jag har fått försöka få ut bröstvårtan ordentligt innan jag gett dem bröstet. På ena stack den gärna inåt, dock bara haft problemet under amningen. Jag tjatade på barnet att gapa och gjorde väl lite som man egentligen inte ska och stack in bröstet när bebisen gapade för att det skulle bli rätt.

  • avc
    Äldre 6 Apr 18:53
    #2

    Jag använde amningsnapp med första barnet ca 3-4 månader och känpade massor med att bli av med den under hela tiden. Men så mot slutet ändrade bröstvårtorna form och lagom tills jag i princip gett upp så plötsligt kunde han suga utan napp. Ammade sen tills han var 1,5 år! Så slappna av, använd nappen om den funkar och låt det ta den tid som behövs. Försök sluta hetsa att få bort nappen! På mvc berättade min barnmorska att det finns kvinnor som använder napp hela amningsperioden helt utan bekymmer.

  • avc
    Äldre 6 Apr 18:54
    #3

    Jo angående luften, det blev inte bättre eller sämre med/utan napp. Lite mindre kladdigt utan napp bara. :)

  • Äldre 6 Apr 20:54
    #4
    mammalovis skrev 2018-04-05 19:06:58 följande:

    Med första hade jag nog amningsnapp i uppåt 4 månader, tills jag en dag glömde den och insåg att det fungerade utan. Första barnet hade kort tungband, vilket kan ha påverkat greppet.

    Med de andra två minns jag inte, men tror det var kortare tid.

    Jag har fått försöka få ut bröstvårtan ordentligt innan jag gett dem bröstet. På ena stack den gärna inåt, dock bara haft problemet under amningen. Jag tjatade på barnet att gapa och gjorde väl lite som man egentligen inte ska och stack in bröstet när bebisen gapade för att det skulle bli rätt.


    Tack för tips!
  • Äldre 6 Apr 20:57
    #5
    avc skrev 2018-04-06 18:53:11 följande:

    Jag använde amningsnapp med första barnet ca 3-4 månader och känpade massor med att bli av med den under hela tiden. Men så mot slutet ändrade bröstvårtorna form och lagom tills jag i princip gett upp så plötsligt kunde han suga utan napp. Ammade sen tills han var 1,5 år! Så slappna av, använd nappen om den funkar och låt det ta den tid som behövs. Försök sluta hetsa att få bort nappen! På mvc berättade min barnmorska att det finns kvinnor som använder napp hela amningsperioden helt utan bekymmer.


    Tack! Det kändes väldigt skönt att läsa ditt inlägg. Jag var på amningsmottagningen igår och min bebis tömmer mina bröst bra trots napp. Bm till och med sa att jag skulle ge det lite mera tid. Så ska försöka sluta steessa med det. Man blir bara så desperat när man har en bebis m ont i magen...
  • Äldre 6 Apr 21:02
    #6

    Min bebbe drog själv bort nappen när han var redo för det vid ca 4,5 månaders ålder. Nu är han snart 10 månader och ammar bara på natten tyvärr. Försök hitta ett lugn, ingen stress, ingen press, bara lugn för allting ordnar sig. Är mamma lugn blir bebisen lugnare.

  • Äldre 7 Apr 00:21
    #7

    Min son är snart 4 månader och vi ammar med amningsnapp och har gjort det hela tiden. Han var liten när han föddes 2660g (trots att han föddes bf+2) och orkade inte kämpa för att få tag utan somnade då vid bröstet alternativt blev så frustrerad att han bara skrek. Med amningsnappen fick han bättre tag och vi fick igång amningen jag provar utan med jämna mellanrum (med napp redo givetvis) ibland går det, men bara på morgonen när mina bröst är fulla och det är väldigt lätt att få ut mjölk. Jag stressade över det där i början och skulle försöka ?vänja av? men fick det goda rådet av min gamla mormor som hade 5 barn att ?göra det som funkar och inte fundera så mycket så brukar det lösa sig? Så jag kör med nappen, men har märkt nu att han börjat få ett helt annat grepp och tar bröstet så mycket enklare nu så tror faktiskt att det kommer bli för oss som för några ovanstående att det bara helt plötsligt går utan. Mitt råd ör stressa inte använd nappen så länge det fungerar bäst testa utan då och då och när bebis är redo så går det, och går det aldrig så är det ju inte hela världen att amma med amningsnapp


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 7 Apr 12:13
    #8
    crispnuggets skrev 2018-04-06 21:02:59 följande:

    Min bebbe drog själv bort nappen när han var redo för det vid ca 4,5 månaders ålder. Nu är han snart 10 månader och ammar bara på natten tyvärr. Försök hitta ett lugn, ingen stress, ingen press, bara lugn för allting ordnar sig. Är mamma lugn blir bebisen lugnare.


    Tack! Kan väl säga att nappstressen nu är ca noll eftersom lillan har fått kolik så nu har jag annat att stressa över. :/
  • Äldre 7 Apr 12:13
    #9
    Jsv17 skrev 2018-04-07 00:21:35 följande:

    Min son är snart 4 månader och vi ammar med amningsnapp och har gjort det hela tiden. Han var liten när han föddes 2660g (trots att han föddes bf+2) och orkade inte kämpa för att få tag utan somnade då vid bröstet alternativt blev så frustrerad att han bara skrek. Med amningsnappen fick han bättre tag och vi fick igång amningen jag provar utan med jämna mellanrum (med napp redo givetvis) ibland går det, men bara på morgonen när mina bröst är fulla och det är väldigt lätt att få ut mjölk. Jag stressade över det där i början och skulle försöka ?vänja av? men fick det goda rådet av min gamla mormor som hade 5 barn att ?göra det som funkar och inte fundera så mycket så brukar det lösa sig? Så jag kör med nappen, men har märkt nu att han börjat få ett helt annat grepp och tar bröstet så mycket enklare nu så tror faktiskt att det kommer bli för oss som för några ovanstående att det bara helt plötsligt går utan. Mitt råd ör stressa inte använd nappen så länge det fungerar bäst testa utan då och då och när bebis är redo så går det, och går det aldrig så är det ju inte hela världen att amma med amningsnapp


    Tack för input!
  • Äldre 11 Apr 21:39
    #10

    Hej! Jag har både bra och dåliga erfarenheter av att sluta med amningsnapp.

    Vi slutade med amningsnappen för ca en vecka sen när min son var 12 veckor. Jag upplever inte att mina bröstvårtor ändrat form men han får tag o suger utan nappen även om han har lite annat grepp. Amningstiden halverades nästan (5 istället för 10 min) och det är klart mycket skönare att inte behöva kladda med nappen. MEN det blev mer strul för sonen så idag började vi faktiskt igen.

    Jag tror att han blev störd av att mjölken kom så fort och att han utan den inte kunde ligga o bara mystutta.

    Han började böka massor, släppa o ta tag och gnälla, mot slutet av amningen och skrika när jag tog bort honom från bröstet. Kräktes mer och oftare. Han fick Inte mindre gaser utan nappen vad jag kunde märka och det har han ganska rikligt av...

    Mest påtagligt var nog att han inte kom till ro vid bröstet på kvällarna. Jag har alltid ammat honom till sömns och för oss funkade inte det alls bra längre. Med amningsnappen har han ju nåt i munnen hela tiden medan han aktivt måste suga in bröstvårtan när vi kör utan. Alltså går det inte att bara ligga o snutta på samma sätt utan. Ikväll åkte nappen på igen och han somnade sött vid kvällsmatningen.

    Jag tror vi kommer köra med nappen i fortsättningen eftersom det enda jag egentligen ogillar med den är att det är lite besvärligt för mig. För sonen har det alltid funkat fint.

  • Äldre 12 Apr 00:14
    #11
    Igeln skrev 2018-04-11 21:39:14 följande:

    Hej! Jag har både bra och dåliga erfarenheter av att sluta med amningsnapp.

    Vi slutade med amningsnappen för ca en vecka sen när min son var 12 veckor. Jag upplever inte att mina bröstvårtor ändrat form men han får tag o suger utan nappen även om han har lite annat grepp. Amningstiden halverades nästan (5 istället för 10 min) och det är klart mycket skönare att inte behöva kladda med nappen. MEN det blev mer strul för sonen så idag började vi faktiskt igen.

    Jag tror att han blev störd av att mjölken kom så fort och att han utan den inte kunde ligga o bara mystutta.

    Han började böka massor, släppa o ta tag och gnälla, mot slutet av amningen och skrika när jag tog bort honom från bröstet. Kräktes mer och oftare. Han fick Inte mindre gaser utan nappen vad jag kunde märka och det har han ganska rikligt av...

    Mest påtagligt var nog att han inte kom till ro vid bröstet på kvällarna. Jag har alltid ammat honom till sömns och för oss funkade inte det alls bra längre. Med amningsnappen har han ju nåt i munnen hela tiden medan han aktivt måste suga in bröstvårtan när vi kör utan. Alltså går det inte att bara ligga o snutta på samma sätt utan. Ikväll åkte nappen på igen och han somnade sött vid kvällsmatningen.

    Jag tror vi kommer köra med nappen i fortsättningen eftersom det enda jag egentligen ogillar med den är att det är lite besvärligt för mig. För sonen har det alltid funkat fint.


    Tror det är det som irriterar min son också, när vi kör utan napp blir han frustrerad mot slutet då han ju som du säger aktivt måste suga in bröstvårtan och han har ju blivit van vid att alltid ha nåt i munnen.

    Jag känner också att nappen är ju jobbig för mig, och meckigt ibland när man är ute och så där men tycker vi fått in snitsen nu efter 4mån så jag tänker behålla nappen så länge, nu har han dessutom så bra grepp att han suger inte in nån extra luft alls pga nappen (vilket jag tyckte var ett problem första tiden) inte fören det blir precis lika bra med som utan för honom.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 2 Jul 08:10
    #12

    Jag slutade med amningsnapp när min son var 5 veckor. Jag trodde att det skulle vara nästan omöjligt att sluta med amningsnappen pga. platta bröstvårtor, men vi lyckades sluta på bara en dag med de här tipsen. :)

    1. Hamburgergreppet - Man formar/trycker ihop bröstet så att bebisen får in hela vårtgården i munnen (ser lite ut som när man äter hamburgare). 
    2. 'Laid back' amningsposition - Vi började med den här positionen som triggar bebisens instinkt att söka efter och ta tag om bröstet. Sitt tillbakalutad och låt bebisen ligga på mage på dig, hud-mot-hud. Googla för mer detaljerad förklaring. 
    3. 'Omvänt famntag' amningsposition - När vi lyckats amma utan amningsnapp 1-2 gånger i 'Laid back' så bytte vi till den här positionen. Här kan man styra bebisens huvud med en hand samt göra hamburgergreppet med den andra handen. Se bifogad bild.
    4. Öva så att bebisen tar rätt tag
    Detta är viktigt för att undvika såriga bröstvårtor, se tips på den här hemsidan: 
    www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Tag-och-position/Barnets-tag-och-position-vid-brostet/

    Hoppas att detta kan hjälpa andra som vill sluta med amningsnapp :)

  • elyse
    Äldre 2 Jul 08:12
    #13

    Jag hade amnungsnapp i ett halvår med första barnet. En dag spottade hon ut den och ammade utan. Sedan ammades hon i två år totalt.

Svar på tråden Träna bort amningsnapp?