• Äldre 5 Apr 17:56
    34915 visningar
    15 svar
    15
    34915

    Öka produktion bröstmjölk - pumpa

    Hej!

    Har en dotter på 6,5 vecka som jag pumpar ut mjölk till med Medela swing maxi(dubbelpump). Har pumpat var 3dje timme på dagen och på nätterna pumpar jag när hon har ätit, så oftast 2 gånger/natt.

    Har börjat pumpa varannan timme på dagen nu,i hopp om att öka produktionen. Ska testa att kraftpumpa 1 gång/dygn också. Men hur lång tid bör man pumpa per tillfälle? Är det säkert att pumpandet verkligen tömmer brösten ordentligt?

    Behöver helt enkelt lite tips och råd om hur jag bäst och enklast ökar produktionen av mjölk med hjälp av pumparna! :)


    Bröstmjölk öka produktion flaska
  • Svar på tråden Öka produktion bröstmjölk - pumpa
  • Äldre 5 Apr 17:58
    #1

    Ammar du något eller pumpar du bara ur och ger?

  • Äldre 5 Apr 18:15
    #2

    Hej!

    Jag hyrde en Medela Symphony (som är en sån de har på sjukhusen, dubbel o elektrisk) och pumpade för att få igång min produktion. Jag hade en utdragen förlossning som slutade med akut snitt o en del komplikationer så det var nog inte så konstigt att mjölken inte rann till hos mig.

    Körde i princip var 3e timme dygnet runt, på programmet initiera i 6 dagar o sedan upprätthåll. Ökade successivt vacuumstyrkan, började på 3 och var nog uppe på 8 mot slutet.

    Det kom inget - inget - inget - pyttelite - lite o sedan rasslade det till och ökade snabbt. Pumpade i nio dagar totalt. Men det var jäkligt dryga dagar, ffa att pumpa på nätterna. (Dock lätt värt det så här i efterhand, att hyra en monsterpump är det bästa jag har gjort på länge.)

    Min bebis var jättearg och hungrig och ville inte alls amma när det inte kom något så hon fick pumpad mjölk och ersättning på Calmflaska under de dagarna. När mjölken väl runnit till gick det bättre. :)

    Nu kör vi helamning, har kvar amningsnappen men jobbar på att bli av med den också.

    Lycka till!!

  • Äldre 6 Apr 14:03
    #3

    Jag pumpar bara :)

    Har valt att sluta amma då jag själv mådde dåligt av det, men det är inget jag vill gå in på nu, utan söker bara råd om hur jag kan öka produktionen.

    Ger väl just nu 80% bröstmjölk och 20% NAN ersättning, men vill ha mjölk så det ska räcka 100% och gärna så jag kan lägga undan lite i frysen också :)

    Har som sagt en Medela swing maxi som jag kämpar på med! Ena bröstet ger just nu runt 30-40ml och andra ger 50-70ml beroende på tid på dygnet. :)

  • Äldre 6 Apr 14:36
    #4

    Jag pumpade till första sonen 100 % tills han var 1,5 månader och gick därefter över till ersättning. Jag hade också en medela swing maxi, som jag tyckte var helt värdelös. Tog säkert fem gånger så lång tid som min manuella medela harmony, och tömde ju definitivt inte brösten... Så som sagt började jag att pumpa manuellt istället. Pumpade varje gång jag matat honom - så matade jag exempelvis vid 12, så pumpade jag ur direkt efter. När han ville ha mer så pumpade jag någon gång extra för att öka produktionen, men fick ju passa mig för att pumpa för mycket, för då blev det överproduktion och mjölkstockning.

  • Äldre 6 Apr 15:29
    #5

    Min lille var en svag sugare, så jag fick låna en medela Symphony av BVC. Testade en medela swing men den är urusel. Tro mig, det kommer inte funka med den. Du kommer ge upp. Ska du helpumpa är swing för klen.

    Jag pumpade i 3 mån, sedan kom amningen i gång.

  • Äldre 8 Apr 09:33
    #6

    När jag pumpar manuellt får jag tyvärr ut mindre mjölk än med Medela swing maxi :/

  • Äldre 8 Apr 09:45
    #7

    Har du pratat med BVC? Vissa BVC lånar som sagt ut starkare apparater eftersom de vill främja amningen.

  • Äldre 8 Apr 10:13
    #8

    Om bvc inte lånar ut så kan man hyra en själv. Kostar lite i startkostnad men sen inte så dyrt per dag. Finns på vissa apotek kundforum.apoteket.se/org/apoteket/d/elektrisk-amningspump/

    Finns även i en del babybutiker om du inte bor nära en storstad.

  • Äldre 8 Apr 10:40
    #9
    Clementintjejen skrev 2018-04-08 09:33:32 följande:

    När jag pumpar manuellt får jag tyvärr ut mindre mjölk än med Medela swing maxi :/


    Ja du... Då blir det nog svårt! Får du inte upp produktionen genom att pumpa oftare och längre så får du nog ge något mål ersättning då och då
  • Äldre 8 Apr 11:13
    #10

    Hade en kompis som behövde pumpa då hon är egen företagare och behövde få tillbaks och jobba lite rätt snabbt och ville att hennes dotter skulle få bröstmjölk även då, hon jade problem med att bröstet inte släpper till pumpen, när jag tittar på dina mängder så verkar det som dina bröst inte riktigt släpper till pumpen, jag har kombinerat amning och pumpning med sonen hela tiden (smidigt att kunna ge flaska ibland och även pappan kan mata dåd och då och velat hålla mig till endast bröstmjölk) mina bröst släpper villigt till pumpen och jag fick väldigt snabbt ut ganska stora mängder. Hur som hon fick tips att spola varmt vatten över brösten precis innan hon pumpar, kan hjälpa sätta igång utdrivningsreflexen (vilket många ggr är problemet om brösten inte släpper till pumpen) och hon fick ut dubbelt då mycket, har delat de tipset nu flera ggr i mina mamma-grupper och det har gjort susen för flera, så det är ju värt att prova iaf om du inte redan gjort det


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 8 Apr 12:11
    #11

    Bvc här har ingen att hyra ut, de har haft det förr!

    Ska köra på att pumpa ofta + kraftpumpning, blir det ingen skillnad så för jag fundera på att hyra annan maskin då eller helt enkelt acceptera att hon får utfyllnad av ersättning. :)

    Tack för tipset jsv17 ! Det ska jag pröva ;) Kanske kan hjälpa mig med då!

  • Äldre 8 Apr 12:28
    #12
    Clementintjejen skrev 2018-04-08 12:11:23 följande:

    Bvc här har ingen att hyra ut, de har haft det förr!

    Ska köra på att pumpa ofta + kraftpumpning, blir det ingen skillnad så för jag fundera på att hyra annan maskin då eller helt enkelt acceptera att hon får utfyllnad av ersättning. :)

    Tack för tipset jsv17 ! Det ska jag pröva ;) Kanske kan hjälpa mig med då!


    Du kan ju prova att äta alfalfa. Det ökar mjölkproduktionen. Gäller dock att du inte har gräsallergi.
  • Äldre 9 Apr 08:00
    #13

    ... och dricka lättöl


    BF feb 2018
  • Äldre 9 Apr 11:13
    #14
    Teady111 skrev 2018-04-08 12:28:50 följande:

    Du kan ju prova att äta alfalfa. Det ökar mjölkproduktionen. Gäller dock att du inte har gräsallergi.


    Oj, då får jag nog läsa om vad det är för något! Tackar för tipset :)
    telly skrev 2018-04-09 08:00:42 följande:

    ... och dricka lättöl


    Haha, tjaaa, det kanske funkar, men den smaken tål jag inte!
  • Äldre 9 Apr 11:17
    #15

    Ringt BB och bett om råd! De hade inga mer råd än att pumpa ofta och om inte det fungerade så får jag nog helt enkelt fylla ut med ersättning. :|

    Tur att ni på familjeliv har lite mer tips att ge ön så ;)

    Kämpar på här och om någon mer har några tips, så tar jag emot det med glädje!

Svar på tråden Öka produktion bröstmjölk - pumpa