• Garderobert

    Rikskortet?

    Hej!

    Är det någon här som har koll på Rikskuponger på kort? Jag får ju typ 1950:- insatt på kortet varje månad. Arbetsgivaren subventionerar 45% så det dras typ 1100:- från min lön och sätts in typ 900:- varje månad. Enligt uträkningar så tjänar jag lite drygt 600:- i månaden på detta, men det jag funderar på är ifall jag i det långa loppet förlorar på att arbetsgivaren drar av från min lön för rikskortet jämfört med ifall jag inte skulle använda rikskortet Och då inte få något avdrag på lönen? Det jag tänker då är att jag läst att det eventuellt inte är pensionsgrundande eller semestergrundande osv.

    Då jag nästan alltid varje månad handlar mat på Ica osv för minst 2000:- och detta kort fungerar i matbutiker så känns det ju som att det vore ett smart drag att använda det?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Rikskortet?
  • Tallpall

    Jag har själv Sodexokortet som jag antar är något liknande. För mig dras pengarna från nettolönen, alltså efter skatt. Därför borde det inte påverka pensionen negativt. Om jag har fattat saken rätt får man faktiskt lite högre pension. Beloppet som arbetsgivaren bidrar med räknas som förmån, vilket man då får skatta för, men det är också pensionsgrundande.

  • Carambolan

    Vi har exakt samma på mitt jobb och det stämmer som Tallpall skriver, att man faktiskt tjänar på det pensionsmässigt. Minimalt men ändå

  • Garderobert
    Carambolan skrev 2018-04-05 20:20:18 följande:

    Vi har exakt samma på mitt jobb och det stämmer som Tallpall skriver, att man faktiskt tjänar på det pensionsmässigt. Minimalt men ändå


    Du har också rikskuponger på kort alltså? Vet du något om det att det inte är semestergrundande eller så? Men vad tjänar arbetsgivaren på detta? Jag tänker att de alltid finns nån hake med grejer som verkar bra haha
Svar på tråden Rikskortet?