• Äldre 5 Apr 19:33
    1867 visningar
    13 svar
    13
    1867

    Semester för 7 begränsad budget!

    Bomba mig med idéer.

    Vi har blivit en sån där modern stoooor familj ;)

    Jag har 3 barn sen innan 11,13,15.

    Han 1, 14 år.

    Vi har ett gemensamt på 3 månader.

    Vi vill ha semester tillsammans i sommar, har en 7 sitsig bil och en budget på 10 000:-

    Mina barn har rest en del och älskar att komma utanför landsgränsen. Situationen är inte sån längre, framförallt för att vi är många men också en väldigt förändrad ekonomi.

  • Svar på tråden Semester för 7 begränsad budget!
  • Äldre 5 Apr 19:37
    #1
    Mammans83 skrev 2018-04-05 19:33:52 följande:

    Bomba mig med idéer.

    Vi har blivit en sån där modern stoooor familj ;)

    Jag har 3 barn sen innan 11,13,15.

    Han 1, 14 år.

    Vi har ett gemensamt på 3 månader.

    Vi vill ha semester tillsammans i sommar, har en 7 sitsig bil och en budget på 10 000:-

    Mina barn har rest en del och älskar att komma utanför landsgränsen. Situationen är inte sån längre, framförallt för att vi är många men också en väldigt förändrad ekonomi.


    Polen, Tjeckien, Slovakien.

    Prag

    Ungern

    Rumänien

    Transylvanien och grevens slott

    Åk inte till Bulgarien.
  • Äldre 5 Apr 19:45
    #2

    Svårt att veta vad man ska skriva när man inte har en aning om var ni startar!

    Stor skillnad på att starta i Kirunatrakten eller Ystadtrakten.


    Har ni nära till flygplats kan ni titta efter vad det skulle kosta för er att flyga med Wizz till Gdansk eller annan polsk stad. Lägenhet eller hotell ett par nätter och sedan flyga hem igen.
    Annars är det väl bara att packa tältet och köra en runda i Sverige eller in i ett grannland, oftast är det bra pris på tältplatser på camping annars finns ju allemansrätten och möjligheten att tälta vid en sjö eller i en skog.
    Vi har budgetsemestrat med tältet i tyskland och det var prisvärt. Gissar att Polen, Estland, Lettland osv. är billigt det med.
    Så kör man enkel mat och ser det som ett äventyr!

  • Äldre 5 Apr 19:52
    #3

    Just! Nyköping!

  • Äldre 5 Apr 20:10
    #4

    Beror ju helt på vad ni önskar göra och hur länge ni vill bila. Hur mycket packning kan ni få med? Att campa kostar inte så mycket då kan man lägga pengar på aktiviteter. Östeuropa är prisvärt. Men med en budget på 10000 och 7 pers blir nog det svårt. Jag hade satsat på dagsutflykter. Alt hyrt stuga via blocket/på camping. Att komma utomlands är nog inte möjligt.

  • Äldre 5 Apr 20:28
    #5

    Tisdag till Lördag i Gdansk?




    Inkl. frukost.


    Så 7765 kr för flyg + 4 nätter med frukost centralt i en vacker hyfsat stor stad med bra priser på tex mat

  • Äldre 5 Apr 20:41
    #6

    Vad gulligt! Tack för hjälpen!

  • Äldre 5 Apr 21:24
    #7

    Om ni väljer Gda?sk rekommenderar jag middag här. Husmanskost för hela familjen utan att bli ruinerad.

    När ni hoppar av flyget finns en buss utanför dörren. Går inte att missa vilken eftersom den har längst kö

    Fast jag skulle rekommendera minst 1-2 dagar till. Då kan ni ta tåget till Sopot ett stenkast bort.

  • Äldre 5 Apr 21:27
    #8
    Mammans83 skrev 2018-04-05 20:41:38 följande:

    Vad gulligt! Tack för hjälpen!


    Om ni väljer Gdansk citwra mig så kan du få massor av tips på hur man semestrea utan att spendera. Jag har varit där flera gånger.

    Det finns en zoo också men det är bra bit att promenera dit.
  • Äldre 5 Apr 22:20
    #9
    Mammans83 skrev 2018-04-05 20:41:38 följande:
    Vad gulligt! Tack för hjälpen!
    Fanns billigare flyg med, men då flög man dit sent på kvällen och hem tidigt på morgonen = nästan 2 dagar kortare trots att man behöver lika många nätter på hotell.
    Sen klickade jag i centralt hotell/lägenhet med frukost, givetvis kan man bo mer ocentralt eller skippa frukosten för att spara pengar.

    OBS: Jag tog lägsta pris = enbart litet handbagage med. Vi brukar resa så, men har inget spädbarn med oss.
  • Äldre 5 Apr 23:10
    #10

    Vi reser också alltid utan resväska. Det man behöver till fyra dagar får plats i vara ett handbagage.

    Inga vätskor mer än små miniflaskor kan man ta med.

  • Kodia
    Äldre 5 Apr 23:28
    #11

    Att hyra stuga (kanske på en camping för att ha mycket aktiviteter för ungdomarna?) i Sverige känns som ett enkelt och prisvärt val.

    Om ni vill komma utomlands kan det kanske funka med Rügen? Färja Trelleborg-Sassnitz för ca 2000:-, och sedan hyra stuga/lägenhet. Rügen är fint, och vid Prora/Binz är det lång fin sandstrand. Binz har lite semesterortskänsla med butiker, restauranger osv.  (så kan tonåringarna Instagramma sin semester..) Eftersom ni har bilen med kan ni ta med basvaror, prylar till barnen osv och behöver inte köpa så mycket. Lite Bordershop också!

  • Äldre 5 Apr 23:49
    #12

    www.booking.com/searchresults.sv.html%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg%3Afi%3Atikwd-531361107%3Alp1012432%3Ali%3Adem%3Adm;sid=2a0dea2297fba27123ef0dab3ef49220;age=0;age=11;age=13;age=14;age=15;checkin=2018-06-18;checkin_monthday=18;checkin_year_month=2018-6;checkout=2018-06-22;checkout_monthday=22;checkout_year_month=2018-6;city=-501400;class_interval=1;dest_id=-501400;dest_type=city;dtdisc=0;group_adults=2;group_children=5;highlighted_hotels=584397;inac=0;index_postcard=0;label_click=undef;m_occ=2;no_rooms=1;not_last_min_flag=1;postcard=0;room1=A%2CA%2C15%2C0%2C11%2C13%2C14;sb_price_type=total;search_form_id=35f8988b26e80003;ss_all=0;ssb=empty;sshis=0;;order=price_auto

    På den länken valde jag 18-22 juni. Hotell från 2.200 kr för 2 vuxna 5 barn 4 nätter.

    I Gda?sk finns även en strand om ni vill bada.

    Jag rekommenderar att ni reser i juni. Då är priserna lägre.

    Juli och augusti är högsäsoong med högre priser.

  • Äldre 6 Apr 08:35
    #13

    Slovenien och Albanien är vackra och billiga länder, fast vägarna i Albanien är helt bedrövliga. Södra Albanien har fina badstränder. Vad vill ni göra på semestern? I Slovenien kan man vandra, fiska, campa ...

Svar på tråden Semester för 7 begränsad budget!