• Stin22

    Sover hela natten - Vad betyder det?

    Jag har fått för mig att begreppet ?sova hela natten? betyder just det - att barnet sover hela natten i ett svep. En väninna till mig har alltid sagt att hennes snart ettåriga barn gjort just det sen hen var tre månader, 19-07 typ. När vi pratade om det här om dagen visade det sig dock att bebisen vaknar nån/några gånger per natt av att hen tappat nappen etc, så att ?sova hela natten? snarare handlar om att bebisen inte äter nattetid eller är vaken någon längre stund. Vad lägger ni i begreppet? Och hur lång är en natt i så fall? Sover bebisen hela natten om den sover 22-05, tex?

  • Svar på tråden Sover hela natten - Vad betyder det?
  • Carambolan

    För mig betyder det att barnet inte behöver någon insats från föräldern mellan nattning och rimlig morgontid. Dvs barnet kan vakna (det gör ju de flesta på natten) men somna om på egen hand.

  • FruNyfiken

    Håller med ovanstående. Mina tvillingar sov 22.00-09.00. Ja, jag tycker att de sov hela natten. Vilken tid natten är får nog anpassas efter bebisen/bebisarna!

  • viseversa

    Att behöva stoppa in nappen ibland innebär inte att barnet är vaken på natten. Är barnet dock vaken vissa tider på nätterna sover det inte hela natten. Sen vad spelar det för roll? Är det så att bebisen bara vaknar till kort av tappad napp och sen när hen fått nappen somnar in igen snabbt så ja då tycker jag nog man kan säga att den sover hela natten.

    Har själv haft 3 barn som sov hela nätterna tidigt och två lite mer "vanliga" bebisar som körde slut på oss. Tycker helt klart det är bättre med bebisar som sover på nätterna om man får välja vilket man inte får.

  • lövet2

    När babyn har sovit från det jag lagt mig till dess jag klivit upp, så har jag räknat det som "hela natten", Hela min natt, alltså ...

  • Iowhannah

    Jag anser att sova hela natten är att inte vakna (en längre stund, tappa nappen och somna om räknas inte) och inte äta nattetid. Sedan hur lång en natt är har jag svårt att svara på. Vår son slutade äta på natten när han var runt sex månader men det var väl inte förrän runt 1,5 år som han slutade vakna och behöva hjälp nattetid.

    En jag känner sa att hennes bebis sov hela nätter från start men sedan visade det sig att bebisen åt två gånger per natt. Hur det är att sova hela nätter vet jag inte.

  • MsM84

    För mig är sova hela natten = man som förälder inte behöver göra något med barnet utan det stoppar själv in nappen igen om det vaknar och har tappat den. I samma säng som den somnade också. För spädbarn definieras hela natten enligt sjukvården som fem timmar i rad.

  • Physalis

    För mig är det att barnet i friskt tillstånd inte behöver sin förälder (vakna ledsen eller hungrig) från läggdags tills det är dags att gå upp för dagen.

    När jag längtat tills mitt barn börjar sova hela nätter så var det en hel natts sömn för mig själv jag längtade efter. Samma sak när andra frågat om mitt barn börjat sova hela nätter så har Jag alltid uppfattat att de egentligen vill veta när/om jag fått börja sova ostört igen sen barnet föddes.

    När jag läser här att det finns andra syn på vad sova hela natten betyder, förstår jag bättre att många kan säga att deras barn gjort det sen födseln. Men förstår inte logiken att kalla det sova hela natten om barnet inte gör det.

    Har dock förstått att det finns olika uppfattningar om när fler framsteg hos barn anses uppnådda. T ex när man räknar att sitt barn börjar gå och prata.


    Korrekturläser som en kratta
  • Jsv17

    Jag säger att min son sover hela nätter (oftast) då sover han från 21:00 till 05:00 ibland helt utan uppvak nån gång kan jag få peta i nappen, det räknar jag inte som att vakna, dock om han nån natt vaknar hungrig (vilket kan hända då han inte ens är 4 månader än) så räknar jag det inte som en hel natt även om han bara äter och sedan somnar om.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Sover hela natten - Vad betyder det?