• FreyaLuana

    Råd om hemflytt efter att bott utomlands

    Hej, jag och min 6 månaders dotter (utlandsfödd men med svenskt samordningsnummer) bor i Australien tillsammans med dotterns pappa som är tysk. Jag har bott här i fem år och innan dess till och från i UK, men är fortfarande folkbokförd i Sverige då jag ofta varit hemma i flera månader åt gången, hade BR och nu äger jag en kolonistuga som vi bor i varje sommar och man måste vara folkbokförd i samma kommun för att få behålla sin stuga. Därför har jag inte velat skriva ut mig.

    Hursom, min pappa har blivit disgnostiserad med fas 3 cancer och jag vill flytta hem och hjälpa honom. Ska hem om nån månad och stanna i fem månader, därefter måste vi tillbaka till Aus, för vi är mitt i process att ansöka om medborgarskap och måste göra test och cermoni annars förlorar vi vårt uppehållstillstånd. Därefter, förmodligen tidigt nästa år, flyttar vi tillbaka till Sverige i minst ett- två år och planerar båda att jobba. Min fråga är, ska jag skriva in min dotter på FK och börja få barnbidrag nu när vi kommer hem? Vill folkbokföra henne i vår kommun så vi kan ställa oss i kö för dagis inför nästa års hemflytt. Är det bedrägeri att få barnbidrag när vi vet att vi måste tillbaka till Australien? Vi får inga bidrag alls här i Australien utan min partner jobbar och försörjer oss.

    Vad måste min partner göra för att få börja arbeta?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Råd om hemflytt efter att bott utomlands
  • punktslash

    Vad tycker du själv? Till vilket land betalar ni skatt?

  • FreyaLuana

    Oj, fick inga notiser om svar så ursäkta för sent svar från min sida.

    Betalar inte skatt då jag är hemma med min dotter. I Australien får man bara betald föräldraledighet i 18 veckor och det tog slut för två månader sedan, eftersom jag inte är medborgare så har jag inte rätt till några andra bidrag, lever på mina besparingar och pappans inkomst. Pappan jobbar och betalar skatt i Australien.

    Vi hoppas på att hitta jobb nu när vi åker hem, och definitivt när vi flyttar hem permanent nästa år..

    Jag läste det där om sex månaders utlandsvistelse, men visste inte om det faktum att hon är född utomlands spelar roll. Dessutom vill jag inte nödvändigtvis ha barnbidrag nu i sommar, det viktiga är att jag kan folkbokföra henne i Sverige, skriva in henne på försäkringskassan och på så vis kunna köa för dagisplats inför hemflytten 2019. Men som jag förstått det får man automatiskt barnbidrag så fort barnet står skrivet i Sverige??

Svar på tråden Råd om hemflytt efter att bott utomlands