• Liii91

    Blödde 2,6 L livmodern drog inte ihop sig

    Hej! Jag har nu en 1 årig dotter och efter förlossningen kom moderkakan fint ut men jag stört blödde och fick åka in på akutlarm å opereras... livmodern drog inte ihop sig... någon som varit med om samma?

    Och har ni fött flera barn? Hur har de gått?

    Jag är nu gravid igen och oroar mig för förlossningen då läkarna sa att risken finns att de blir samma igen... men då kommer de vara bättre förberett.

    Träffade dock en tjej lite ranson på en vårdcentral som berättade att samma hänt med henne men andra förlossningen blev mycket värre och allvarligare.. självklart känner jag mig inte trygg till 100 att det kommer finnas lediga läkare å att inte alla är upptagna med akut fall... (sist så sprang läkaren från akuten en byggnad en bea bit ifrån...å ett stort team med sjuksköterskor). Blod kan jah inte heller ta för givet att de alltid finns.. har den ?svåraste? blodgruppen när de gäller att ta emot blod med.

    Tacksam för diskussioner med kvinnor med samma komplikation

  • Svar på tråden Blödde 2,6 L livmodern drog inte ihop sig
  • Älskadeunge

    Samma hände mig, började störtblöda efter att moderkakan släppte så livmodern inte drog ihop sig.

    Jag ska träffa min barnmorska snart och ta upp detta med henne, för precis som dig är jag gravid med mitt andra barn. Är rädd att samma ska hända, men att man denna gången inte kan stoppa blödningen.

    Följer denna tråden ihop om lugnande ord och kanske information från någon med samma erfarenhet som också har fött barn igen efter.

  • Liii91

    Man tror ju verkligen att allt är bra när moderkakan kommit ut fint å allt..

    Jag har aldrig varit förlossningsrädd å är inte rädd inför själva förlossningen nu heller, men funderar på att gå i aurora samtal... hade helst träffat en läkare å gått igenom allt igen... men de antar jag att de inte finns läkare till.

    Vad skönt att vi kan följas åt också! När har du bf? Eller vilken vecka är du i?

  • Allis1000

    Med min första förlossning så kom inte moderkakan ut, och de fick söva ner mig akut och operera bort moderkakan. Sedan drog unte luvmodern ihop sig sp jag förlorade mycket blid, 2,7 liter, sade de, men jag tror det var mer. Höll på att dö.

    Hursomhelst. Inför min andrs förlossning lugnade de mig och sa att chansen är inte så stor stt det skulle hända igen.

    Och det gjorde det inte heller! Förlossningen gick fint, perfekt på alla sätt. Stor skillnad i upplevelse mot första gången.

  • Casslo08

    Utan att mena att låta otrevlig; sluta anta så mycket!:) om du känner dig rädd och orolig så prata med din bm så hon får ordna att en läkare träffar dig och pratar med dig! Den möjligheten fick jag när jag väntade mitt andra barn, dock av annan anledning. Och jag bad inte ens om att träffa läkare för den sakens skull. Så det går absolut ordna. Stå på dig och lycka till :)

  • viseversa

    Japp samma hände för mig med barn nr 4. Inte så jag fick opereras men den drog inte ihop sig så bm fick kasta sig på magen och trycka ihop den själv med en jävla kraft. Sjukt obehaglig känsla.

    Jag själv kände inte att jag blödde i magen. Tänkte att hade hon fötts hemma hade jag dött. Var nära att vi inte fick plats nämligen pga babyboom. Och hann vara inne på förslossningen knappt en timme innan hon var född.

    Nu gick det bra men hamnade på specialavdelning pga blodbrist och där dom kunde hålla koll på mig bättre. Kände mig dock ganska pigg trots blodförlusten och åkte hem 2dagar senare.

    Med barn nr fem hade jag en väldigt dålig bm. Hon missade massor under min graviditet. Slarvig och nonchalant. Jag nämnde detta med att livmodern inte dragit ihop sig senast och hon påstod att hon skrev in det i journalen men det hade hon ju inte allt gjort.

    Så när jag kom in till förlossningen med 2min mellan värkarna fick jag själv nämna detta till bm där vilket hon var glad för. Och hon tyckte det var väldigt underligt att detta inte stod med i min journal från min bm på mvc.

    Dock gick det bra. Han föddes snabbt och livmodern drog ihop sig så fint så. Inga problem alls där.

    Kan ju vara att det var 3,5år mellan nr nr 4 och nr 5 så längre emellan än mellan dom andra syskonen. Och att kroppen hade fått vila lite längre.

    Med nr 4 sa dom på förlossningen att det antagligen berodde på "trött livmoder" då jag fått 4barn tätt och den helt enkelt var "utbränd"

  • Mia86a

    Jag har fött två barn och förlorade drygt 2 liter blod bägge gångerna. Första gången blev en liten liten bit av moderkakan kvar vilket gjorde att livmodern inte ville dra ihop dig. Fick sövas akut och ner på operation. Fick två påsar blod efteråt för att få upp blodvärdena igen.

    Andra gången blev det kvar hinnrester som gjorde att moderkakan inte drog ihop sig. Fick höra att det är vanligare när man får stora barn, vilket jag fick bägge gångerna. Fick järndropp efteråt för att bättra på värdena, inget nytt blod.

    Men bara för att du förlorat mycket blod vid din första förlossning innebär det i sig ingen ökad risk för att det ska bli likadant nästa gång.

  • solros68

    Jag förlorade 3 l blod när jag födde första. Med andra barnet var personalen beredd på det och det gick jättebra.

  • Topcom

    Första barnet gick bra att föda och livmodern drog ihop sig som den skulle. Andra barnet blödde jag rött mycket mer, men ingen bm sade åt mig varför och jag tänkte inte så mycket mer på det.

    När tredje barnet hade fötts så reagerade jag på att det fortsatte flöda mellan benen. Jag säger till mig bm "kan du kolla om/varför jag fortfarande blöder?" Hon lyfter på täcket och försäkrar mig om att det är heeelt normalt. Ehum ja, men inte så här mycket väl..?

    Efter någon halvtimme säger jag till igen, hon lyfter på täcket och då blir det hus i helvete. Hon trycker på akutlarm och helt plötsligt är det massor av folk i rummet som väger och väger och väger nya dukar av blod (det som man har under rumpan) de hänger sig på magen och det gör så jäääävla ont rent Ut sagt.

    Jag klarade mig dock utan operation.. men jag tappade extremt mkt blod och de säger att det visst redan var problem med detta under andra förlossningen utan att jag fattade det.. ju fler barn, desto slappare livmoder säger de. Nu kommer jag nog inte föda fler barn men OM jag gör det så ska jag tydligen vara extremt noga med att påpeka att livmodern inte är det den En gång var.

  • ceeciiliia100

    Det hände mej med! Moderkakan kom ut efter bara nån minut och därefter började jag direkt blöda enormt. Det kom in massor av folk. Dom tog barnet ifrån mej och en la sig på min mage och en annan körde upp en hel arm i underlivet för att massera inifrån för att stoppa blödningen. Sen sövde dom mej. Förlorade 2,5 liter och detta är ett stort trauma för både mig och mannen då vi båda trodde jag skulle dö. Följer tråden..

  • AstridA

    Även jag har varit med om detta, med 1;a blödde jag närmare 4 liter blod, var mer död än levande, dom masserade mig både från in och utsidan och fick mycket blod, dom var även in operativt.

    När jag blev gravid andra gången hade jag ångest för detta men då fick jag prata med en psykolog samt komma på enskilt besök på förlossningen när jag vara i 6 eller 7 månaden. Men när jag skulle föda så gick vattnet hemma (gjorde det även 1:a gången) vi körde dottern till farmor som skulle vara barnvakt. Jag tvingade maken äta middag då det var den tiden, när vi kom till förlossningen läste dom journalen satte nål direkt och skulle 'bara' känna, men då var jag redan öppen 10 cm och det blev fart på alla, jag ville gå till rummet fick inte det pga risken för blödning, fick dropp med blödningsstillande redan innanbarnet var ute en läkare var med under hela förlossningen som tog bara 45 min, en sådan snabb förlossning ökar tydligen också risken för blödningar.

    Jag blev kollad var 10 minut i 4 timmar innan dom var försiktigt optimistiska att det skulle gå bra. Jag fick även ligga kvar 5 dygn på BB som en försiktighetsårgärd, fick även blödstillande dropp dagen efter förlossningen som en säkerhetsåtgärd. Så med andra förlossningen gick allt som planerat och både jag och barnet mådde bra!

Svar på tråden Blödde 2,6 L livmodern drog inte ihop sig