• Galaxen

    Så svårt att bli gravid

    Hej!

    Nu har jag och min man försökt bli gravida under en längre tid och det tar sig aldrig, andra månaden på apiforce nu eftersom jag läst att det kanske skulle fungera.

    Vi vill så gärna bilda familj men det verkar vara så svårt för oss :( någon som har något tips på något som skulle hjälpa en på traven eller något?

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Så svårt att bli gravid
  • vardagsglädje

    Hej!

    Har varit inne och läst på Familjeliv nu ett bra tag och detta är första gången jag skriver.

    Vi har försökt i 1 år och 3 månader och det har inte tagit sig!

    Fick för några månader sedan mellanblödningar, tog naturligt progesteron i tre månader och det försvann (men eftersom man bara ska t detta tre månader åt gången slutade jag) och provade istället med munkpeppar som jag tar nu varje dag från första heavy mensdag till ägglossning.

    Har även en kort lutealfas på 6-7-8-9 dagar beroende på!

    Har varit hos doktorer, inget fel på mig och de menar att jag behöver ta semester, men har varit på semester de senaste månaderna och lever med väldigt ostressig vardag.Så tråkigt när man inte tas på allvar.

    Hur länge har ni försökt?

  • viseversa
    vardagsglädje skrev 2018-04-08 01:43:30 följande:

    Hej!

    Har varit inne och läst på Familjeliv nu ett bra tag och detta är första gången jag skriver.

    Vi har försökt i 1 år och 3 månader och det har inte tagit sig!

    Fick för några månader sedan mellanblödningar, tog naturligt progesteron i tre månader och det försvann (men eftersom man bara ska t detta tre månader åt gången slutade jag) och provade istället med munkpeppar som jag tar nu varje dag från första heavy mensdag till ägglossning.

    Har även en kort lutealfas på 6-7-8-9 dagar beroende på!

    Har varit hos doktorer, inget fel på mig och de menar att jag behöver ta semester, men har varit på semester de senaste månaderna och lever med väldigt ostressig vardag.Så tråkigt när man inte tas på allvar.

    Hur länge har ni försökt?


    Hoppas ni kollat din man också? Felet måste ju inte finnas hos dig liksom. Och sen är väl 1år och 3 mån ganska normalt vad gäller försök.
  • UndrandeSökare
    Galaxen skrev 2018-04-08 01:15:15 följande:

    Hej!

    Nu har jag och min man försökt bli gravida under en längre tid och det tar sig aldrig, andra månaden på apiforce nu eftersom jag läst att det kanske skulle fungera.

    Vi vill så gärna bilda familj men det verkar vara så svårt för oss :( någon som har något tips på något som skulle hjälpa en på traven eller något?

    Tacksam för all hjälp!


    Om man har försökt i 12 månader så kan man få göra en infertilitetsutredning hos Landstinget. Så ta kontakt med Kvinnokliniken på ert närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en sådan utredning. Då kommer de ta en mängd blodprover och mannen får göra spermatest.

    Om problemet är bristande ägglossning kan man få Letrozoltabletter, och om problemet är slöa spermier kan man få göra ivf.

    Lycka till !
  • UndrandeSökare
    vardagsglädje skrev 2018-04-08 01:43:30 följande:

    Hej!

    Har varit inne och läst på Familjeliv nu ett bra tag och detta är första gången jag skriver.

    Vi har försökt i 1 år och 3 månader och det har inte tagit sig!

    Fick för några månader sedan mellanblödningar, tog naturligt progesteron i tre månader och det försvann (men eftersom man bara ska t detta tre månader åt gången slutade jag) och provade istället med munkpeppar som jag tar nu varje dag från första heavy mensdag till ägglossning.

    Har även en kort lutealfas på 6-7-8-9 dagar beroende på!

    Har varit hos doktorer, inget fel på mig och de menar att jag behöver ta semester, men har varit på semester de senaste månaderna och lever med väldigt ostressig vardag.Så tråkigt när man inte tas på allvar.

    Hur länge har ni försökt?


    Om man har för kort lutefas, så kan det vara för kort tid för att embryot ska hinna fästa och att det därför inte blir någon graviditet.

    Testa med krämen Progesterall och se om det funkar.

    Man kan använda det under samma månad som man använder Munkpeppar (Agnus Castus). Båda finns på Graviditetskollen.se

    Du kan också testa med Albyl Minor 250mg (säljs receptfritt på Apoteket). OBS ! Man måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

    Det fungerar milt blodförtunnande och kan flrhindra små blodproppar när embryot försöker fästa. Innehåller samma sak som Trombyl 75mg.
  • Ida3434

    Vi har försökt i 7 år och det är sån fruktansvärd smärta. Kämpar på varje månad med Letrozol och Ovitrelle och står i kö  till IVF men man mår inte bra efter alla dessa år av längtan, önskan och besvikelse. Har ni påbörjat någon behandling?

  • UndrandeSökare
    Ida3434 skrev 2018-04-08 09:50:16 följande:

    Vi har försökt i 7 år och det är sån fruktansvärd smärta. Kämpar på varje månad med Letrozol och Ovitrelle och står i kö  till IVF men man mår inte bra efter alla dessa år av längtan, önskan och besvikelse. Har ni påbörjat någon behandling?


    Om du tycker det är för lång väntan i Sverige, vänd er utomlands. Där är det oftast inga köer, och man kan i vissa fall få behandlingen betald av Försäkringskassan. Kontakta F-kassan för att kolla upp vilka regler som gäller.
  • Galaxen
    vardagsglädje skrev 2018-04-08 01:43:30 följande:

    Hej!

    Har varit inne och läst på Familjeliv nu ett bra tag och detta är första gången jag skriver.

    Vi har försökt i 1 år och 3 månader och det har inte tagit sig!

    Fick för några månader sedan mellanblödningar, tog naturligt progesteron i tre månader och det försvann (men eftersom man bara ska t detta tre månader åt gången slutade jag) och provade istället med munkpeppar som jag tar nu varje dag från första heavy mensdag till ägglossning.

    Har även en kort lutealfas på 6-7-8-9 dagar beroende på!

    Har varit hos doktorer, inget fel på mig och de menar att jag behöver ta semester, men har varit på semester de senaste månaderna och lever med väldigt ostressig vardag.Så tråkigt när man inte tas på allvar.

    Hur länge har ni försökt?


    Hej! Ungefär lika länge här då, över ett år :(

    Har du någonsin provat på apiforce? Jag har fått bättre menstruation med dem och känns som att jag börjat känna av när jag har ägglossning, läst att många blivit gravida med hjälp av det men får vänta och se om det tar sig eller inte.

    Ja det är väldigt tråkigt när man inte tas på allvar, själv har jag varit ganska nere men det kan ju till stor del bero på att man försökt att få barn så himla länge och det händer aldrig något, det tar ju ner en så klart och kanske gör kroppen stressad :/
  • Galaxen
    UndrandeSökare skrev 2018-04-08 09:13:26 följande:

    Om man har försökt i 12 månader så kan man få göra en infertilitetsutredning hos Landstinget. Så ta kontakt med Kvinnokliniken på ert närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en sådan utredning. Då kommer de ta en mängd blodprover och mannen får göra spermatest.

    Om problemet är bristande ägglossning kan man få Letrozoltabletter, och om problemet är slöa spermier kan man få göra ivf.

    Lycka till !


    Tack för ditt svar!

    Jag frågade senast om allt såg bra ut hos gyn och frågade om cystor etc. Hon sa att allt såg bra ut, men man vet aldrig om du säger att man kan ta olika test, det visste jag inte.

    Min man har också funderat på att gå och undersöka sig och se hur hans spermier är.

    Hoppas att inget är riktigt tokigt :(
  • Galaxen
    Ida3434 skrev 2018-04-08 09:50:16 följande:

    Vi har försökt i 7 år och det är sån fruktansvärd smärta. Kämpar på varje månad med Letrozol och Ovitrelle och står i kö  till IVF men man mår inte bra efter alla dessa år av längtan, önskan och besvikelse. Har ni påbörjat någon behandling?


    Hej!

    Usch vad tråkigt :( även fast jag inte försökt så länge så känner jag smärtan med dig! Hoppas ni kommer in och får göra IVF snart!

    Ännu har vi inte påbörjat någon behandling vi har bara börjat äta apiforce som många tydligen blivit gravida med hjälp av det, inne på andra månaden med det så får se om det händer något.
  • vardagsglädje

    TACK för alla svar! Det får mig att känna mig mindre ensam.

    Vi borde göra en koll hos landstinget, men har precis flyttat till Spanien och här är reglerna två år. Ska ringa till landstinget på Måndag och kolla om man skulle kunna flyga hem för det, verkar ju värt.

    Undrandesökande:

    Är progestrall samma som naturligt progesteron?

    Galaxen:

    Jag ska kolla in apiforce!!!

    Och somni säger behöver ju inte felet ligga hos mig, så min sambo borde också gå och kolla sig, vi har precis börjat prata om det och har en tid till en gynekolog i April, hoppas hon också kan kolla honom.

    Men med tanke på min uberkorta lutealfas och mellanblödningar, har också HPV-viruset som det finns studier på kan förhindra fertilitet så känns ddt som att felet är hos mig :/.

    Någon som har börjat på p-piller igen för att rätta till sin lutealfas?

    Som ni säger är det en jobbig period, mest för att man alltid trott att det varit så enkelt!

Svar på tråden Så svårt att bli gravid