• kma
    Äldre 8 Apr 17:28
    7500 visningar
    8 svar
    8
    7500

    Är avlivning ända sättet nu?

    Hej!

    Jag har en katt på 3 år som de senaste två månaderna har kissat på golvet och även börjat kissa i sängarna.

    Jag har bytt olika varianter av sand, har flera kattlådor med mycket sand och fräsch sand i men hon fortsätter kissa på golvet utanför och vid ytterdörren på mattorna och i sängarna. Hon har aldrig gjort så här förr utan har alltid varit rumsren.

    Hon är väldigt skör och rädd för allt, hispig och ingen får klappa henne utom jag. Jag har tagit henne till veterinär och dom trodde på urinproblem så hon har fått smärtstillande och antibiotika och annan kost men nu är det två veckor sen och medicinen upphörde igår och hon kissar fortfarande i sängar och överallt :(

    Så innan jag kontaktar veterinär tänkte jag höra om någon av er varit med om liknande. Är det avlivning som gäller?

  • Svar på tråden Är avlivning ända sättet nu?
  • Anonym (Nej)
    Äldre 8 Apr 21:31
    #1

    Prova feliway först. En liten dosa som man sätter i en kontakt i väggen.

  • Äldre 9 Apr 05:33
    #2

    För det första; bara för att medicineringen har upphört behöver inte betyda att problemen med UVI, blåsa eller njurar har upphört. Detta måste utredas på nytt.

    Om katten haft ont av att gå på toa så är det möjligt att hon assoccierar de lådor, den sand och de ställen lådorna varit placerade på som smärtsamma och vågar inte gå där. Prova nya lådor, annan sand och annan placering och se om det gör skillnad.

    Har ni städat bort alla gamla spår av dofter på både mjuka och hårda underlag? Det finns en mängd produkter på marknaden som t. ex. urine-off, piss-off m. fl. Dessa är produkter som bryter ner och tar bort  sådant som vi människor inte ser/doftar, men som för katten kan skrika "Här finns det kiss!!" och triggar mer felkissande.

    Liten parentes, men är hon kastrerad? En hormonell katt har större behov av att markera och försvara revir än en kastrat. Kan finnas katter/djur utanför er bostad som triggar henne att kissa.

  • Anonym (-)
    Äldre 9 Apr 05:46
    #3

    Som djursjukskötare tycker jag absolut att du ska åka tillbaka och möjligtvis få en annan sorts antibiotika utskrivet då den hon fått kanske inte fungerar bra på henne. Ge inte upp än, katten är ung och hoppet är inte dött.

  • Anonym (Dålig vett!)
    Äldre 9 Apr 06:53
    #4

    Jag skulle gått till en annan veterinär som faktiskt tar urinprov och utreder ordentligt istället för att bara "tro". Katten är ju uppenbarligen fysiskt sjuk på något sätt och det måste ni ju gå till botten med.

  • Anonym (Djurä­gare)
    Äldre 11 Apr 22:36
    #5

    Katten har nån sjukdom. En katt som är 3 år ska inte avlivas för att den inte kan hålla kisset.

    Katter blir gamla och din är rena ungdomen!

    Kastrera, försäkra och utred!

  • Äldre 15 Apr 19:48
    #6

    Min katt på nio år började kissa helt plötsligt, han kissade ner kläder och soffan. Sedan bestämde jag mig för att kastera honom och det var oroligt värt; Han blev lyckligare och kissar inte längre på saker. 

    Om en katt kissar så är det första att denne blir kasterad. 

    Var har du för sand?Kristall, pellets liknande eller vanlig lersand. Vissa katter gillar inte att kattsanden luktar någon sorts parfym.

    Denna är våtfoder RC:www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/royal_canin_veterinary_diet/veterinary_diet/515793

    Eller om du tror torrfoder är bättre: www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/royal_canin_veterinary_diet/njurar_urinvagar/306856

    Hills har också: Hill´s Prescription Diet Feline c/d Urinary Stress

  • Äldre 15 Apr 22:22
    #7
    Anonym (-) skrev 2018-04-09 05:46:39 följande:

    Som djursjukskötare tycker jag absolut att du ska åka tillbaka och möjligtvis få en annan sorts antibiotika utskrivet då den hon fått kanske inte fungerar bra på henne. Ge inte upp än, katten är ung och hoppet är inte dött.


    Eftersom endast 3-5% av alla urinvägsbesvär hos katter är bakteriella är det sannolikt inte annan antibiotika hon behöver. Kan vara så, men man måste såklart ta urinprov och odla på urinen för att veta.

    Tycker det låter som ett klockrent beteendeproblem. Läs lite på kattproblem.se om tips. Prova absolut Feliway och Zylkene, men det bästa är ju om man hittar grundorsaken till problemet. Ny kattgranne? (kissar på dörrmattan), renovering? Osv.
  • Äldre 15 Apr 23:49
    #8

    Feliway

    Nytt urinprov (togs det sist? Diagnos? Odling så hon fått rätt antibiotika?)

    Kastrerad?

    Nåt som ändrats i hemmet på sistone?

    Hur städar ni efter att hon kissat fel?

Svar på tråden Är avlivning ända sättet nu?