• Magdaaa

    Nyupptäckt njurcancer metastaser? Hjälp att tyda läkare...

    Hej!


    Min pappa har nyligen fått veta att han har en tumör på njuren, den var liten och hade inte funnits länge men ska få operera bort hela njuren pga att den var just i mitten.
    Enligt den läkaren syntes ingen spridning till andra organ som man såg runtikring.

    Vid ett annat läkarbesök gjordes en gastroskopi då man såg 2 utbuktningar på tarmen som skickats på biopsi, vad kan det vara? Kan det vara metastaser? Eller en annan tumör? Är så himla ledsen och orolig och vet att man ska vänta på svar på biopsin men tar nog en vecka till.


    Dessa två undersökningar gjordes även utan vetskap om varandra så njurläkaren kunde inte svara på frågorna om tarmen.

    Kan metastaser från njuren sätta sig varsomhelst?


    Vad tror ni ? Hans symptom är viktnedgång på kort tid och hemsk trötthet, lite dåligt blodvärde men annars bra prover. Dessa symptom var inte tecken på njurcancern sa läkaren, därför orolig att det är tecken på metastaser..


    Skulle så gärna vilja höra om nån kan nåt om sånt här eller haft egna erfarenheter då hjärnan går på högvarv nu och tårarna likaså.

  • Svar på tråden Nyupptäckt njurcancer metastaser? Hjälp att tyda läkare...
  • Anonym (Wera)

    Ja tyvärr..om du vill veta det så så kan metastaser sprida sig överallt i kroppen..tråkigt..

  • Snuttis2

    Ja tyvärr förekommer det de kan hittas spridda i kroppen dock behöver inte det vara metastaser man hittat i magen. Polyper (cellutväxter) är vanligt förekommande i tarmens slemhinna när man börjar bli äldre o de knipsas ofta för att kontrolleras så de inte innehåller elakartade cellbildningar ! Det generella är att de är godartade alltså snälla!

  • Magdaaa
    Anonym (Wera) skrev 2018-04-09 14:41:46 följande:

    Ja tyvärr..om du vill veta det så så kan metastaser sprida sig överallt i kroppen..tråkigt..


    tack för svar. :(
  • Anonym (Nej)

    Jag säger inte att det är helt omöjligt, men extremt osannolikt att en liten njurtumör skulle sprida sig till tjocktarmen. Som någon annan redan sa här ovan, så är polyper vanliga i tjocktarmen. De kan blöda och ge blodbrist. Även små tarmtumörer (som inte är metastaser) kan ge liknande besvär, men är mindre vanliga. Provtagningen som gjorts borde ge svar.

    Din pappa kommer få bra hjälp och små tumörer både i njure och tarm har väldigt god prognos, de flesta blir helt botade idag.

  • Magdaaa
    Anonym (Nej) skrev 2018-04-09 15:46:03 följande:

    Jag säger inte att det är helt omöjligt, men extremt osannolikt att en liten njurtumör skulle sprida sig till tjocktarmen. Som någon annan redan sa här ovan, så är polyper vanliga i tjocktarmen. De kan blöda och ge blodbrist. Även små tarmtumörer (som inte är metastaser) kan ge liknande besvär, men är mindre vanliga. Provtagningen som gjorts borde ge svar.

    Din pappa kommer få bra hjälp och små tumörer både i njure och tarm har väldigt god prognos, de flesta blir helt botade idag.


    Åh vad glad jag blir att läsa det. Fast jag vet att man inte ska ta ut nåt i förväg men hopp vill man ju ha. Kanske inte är helt nattsvart iallafall..

    Enda som bekymrar mig mest är viktnedgången och dåliga allmäntillståndet överlag.. eftersom tumören i njuren inte skulle ge såna symptom. ?:/

    Jättetack för svar. Hoppas du har rätt!
  • Anonym (Miso)

    Hej ts! Om din pappas tumör var liten och läkaren inte såg spridning till regionala lymfkörtlar eller binjuren- låter det osannolikt att den skulle sätta sig i tarmen. Vet du vilken typ av cancer? Adenocarcinom? Har de plockat ut och tittat på körtlar i buken, vet du det? Eller om de gett något stadie?

    Om det är en liten tumör som inte brutit genom njuren så är inte min första tanke en fjärrmetastas i tarmen... om det inte finns fler faktorer än detta så brukar prognosen vara god, men ta inte det någon säger på ett forum alltför nära hjärtat för ingen kan veta säkert. Är du ung, ts? Jag kan isf rekommendera Nära Cancer - en sida på nätet som stöttar unga närstående. Är dock jättebra även för äldre med information om cancer. Håller tummarna! <3

  • Anonym (nja)
    Anonym (Wera) skrev 2018-04-09 14:41:46 följande:
    Ja tyvärr..om du vill veta det så så kan metastaser sprida sig överallt i kroppen..tråkigt..
    Det är inte riktigt så "enkelt". Olika typer av tumörer sprider sig på olika sätt och det vanligaste är att man får metastaser i tex lever, lunga, skelett eller hjärna (beroende på tumörform). Det är inte vanligt med metastaser i tarm.

    Om det var gastroskopi som gjordes var man knappast inne i tjocktarmen och kollade, utan i magsäcken och tolvfingertarmen. Det kan finnas många godartade förändringar där, men givetvis kan man ha otur och ha två sorters tumörer. Det borde inte vara en njurtumör som finns i magsäck/tolvfingertarm.

    Ja, viktnedgång och sänkt allmäntillstånd är oroande tecken. Däremot kan njurtumörer ge viktminskning, sämre blodvärde, nedsatt aptit, feber osv även om den inte är spridd.
  • Magdaaa
    Anonym (Miso) skrev 2018-04-09 16:13:35 följande:

    Hej ts! Om din pappas tumör var liten och läkaren inte såg spridning till regionala lymfkörtlar eller binjuren- låter det osannolikt att den skulle sätta sig i tarmen. Vet du vilken typ av cancer? Adenocarcinom? Har de plockat ut och tittat på körtlar i buken, vet du det? Eller om de gett något stadie?

    Om det är en liten tumör som inte brutit genom njuren så är inte min första tanke en fjärrmetastas i tarmen... om det inte finns fler faktorer än detta så brukar prognosen vara god, men ta inte det någon säger på ett forum alltför nära hjärtat för ingen kan veta säkert. Är du ung, ts? Jag kan isf rekommendera Nära Cancer - en sida på nätet som stöttar unga närstående. Är dock jättebra även för äldre med information om cancer. Håller tummarna! <3


    Hej! Nej vet tyvär inge vilken typ och tror inte dom har plockat ut och tittat på körtlar inte vad jag vet :/ Inget stadie heller, märker att jag inte vet så mycket här men det visste inte han heller riktigt, allt går så snabbt i sjukvården idag så han sitter mest hemma som ett oroligt frågetecken och även jag..med massa massa frågor. 


    Enligt läkaren som han träffade ang njuren så lät det positivt och han sa att allt skulle gå bra, men så säger man ju ofta.. Det är just den biten med tarmen i samband med njurcancer som oroat mig men nu har jag fått jättemycket bra svar här som gör att man förstår litegrann iallafall.
    Inte jätteung nej=) 32.:) men lika orolig blir man ändå:(


    Ja håll tummarna hårt! Tusen tack för att du tog dig tid och svara. Det uppskattas!

  • Magdaaa
    Anonym (nja) skrev 2018-04-09 16:18:02 följande:
    Det är inte riktigt så "enkelt". Olika typer av tumörer sprider sig på olika sätt och det vanligaste är att man får metastaser i tex lever, lunga, skelett eller hjärna (beroende på tumörform). Det är inte vanligt med metastaser i tarm.

    Om det var gastroskopi som gjordes var man knappast inne i tjocktarmen och kollade, utan i magsäcken och tolvfingertarmen. Det kan finnas många godartade förändringar där, men givetvis kan man ha otur och ha två sorters tumörer. Det borde inte vara en njurtumör som finns i magsäck/tolvfingertarm.

    Ja, viktnedgång och sänkt allmäntillstånd är oroande tecken. Däremot kan njurtumörer ge viktminskning, sämre blodvärde, nedsatt aptit, feber osv även om den inte är spridd.
    Ja det är ju tyvär det.. Hoppas på det sistnämnda, tack så mycket för svar! Det uppskattas!
  • Mantrasina

    TS, Nära cancer vänder sig till personer upp till ungefär 30 år. Däremot finns det en organisation som heter cancerkompisar (jag är inte förtjust i namnet men det är en bra organisation) som är till för de som är närstående till cancersjuka/cancerdrabbade, och som på ideell basis kopplar samman personer som vill ha någon som är eller har varit i samma situation att prata med. Sambos med sambos, makar med makar, och barn med barn. Jag skulle verkligen rekommendera dig att vända dig till dem för att själv få stöd. Då kommer du orka stötta din pappa. 


    Och du, viktnedgång och avvikande blodvärden är relativt vanliga symtom på i princip alla cancerformer, så det i sig är verkligen inte orsak att fundera över metastaser!


     


     

  • Anonym (Miso)
    Magdaaa skrev 2018-04-09 16:47:56 följande:

    Hej! Nej vet tyvär inge vilken typ och tror inte dom har plockat ut och tittat på körtlar inte vad jag vet :/ Inget stadie heller, märker att jag inte vet så mycket här men det visste inte han heller riktigt, allt går så snabbt i sjukvården idag så han sitter mest hemma som ett oroligt frågetecken och även jag..med massa massa frågor. 

    Enligt läkaren som han träffade ang njuren så lät det positivt och han sa att allt skulle gå bra, men så säger man ju ofta.. Det är just den biten med tarmen i samband med njurcancer som oroat mig men nu har jag fått jättemycket bra svar här som gör att man förstår litegrann iallafall.

    Inte jätteung nej=) 32.:) men lika orolig blir man ändå:(

    Ja håll tummarna hårt! Tusen tack för att du tog dig tid och svara. Det uppskattas!


    Då är vi lika gamla :) Jag råder dig ändå att kika lite på sidan om du vill veta mera om cancer, väldigt informativa filmer, även om de riktar sig till mer ungdomar/unga vuxna. Om de bestämt sig att operera och läkaren sagt så, så tycker jag du ska försöka att inte oroa dig för mycket redan nu. Bra att de skickat prov på tarmen för att kika på förändringen. Men just tarm och njure är inte en koppling som är stark.

    Var din pappa själv vid läkarbesöket? Om du vill veta mer kan du ju fråga din pappa om du får följa med nästa gång så får du möjlighet att ställa frågor själv och ta med papper o penna. Man kan lätt bli väldigt ställd, när man sitter där.

    Tänk också på att ingen cancerbehandling bestäms "bara sådär" av en läkare som har en åsikt. Det finns både vissa standardbehandlingar vid en speciell typ av cancer (stadium, typ av cancer mm), samt att flera läkare (röntgen, patolog, onkolog mfl) sitter ned o diskuterar den faktan som finns om just den patienten - innan beslut tas. Det händer mer bakom kulisserna än vad man som anhörig eller patient ser... Det går jättefort- jag vet!

    Jag jobbar med onkologi (är inte läkare), säg till om du undrar något mer så svarar jag efter min bästa förmåga. Men än en gång - förlita dig inte på vad folk säger på ett forum för mycket :)

    Men en isolerad tumör som inte brutit igenom njuren låter så positivt det kan vara i situationen!
  • Anonym (Z)

    Beklagar din pappas situation. Generellt så kan metastaser sätta sig var som helst, ja. En utbuktning kan ju vara vad som helst. Vet att det är jobbigt att vänta på prover.

    Har han gjort magnetröntgen?

Svar på tråden Nyupptäckt njurcancer metastaser? Hjälp att tyda läkare...