• Glädje

    Alla dessa ouppfostrade barn!?

    Måste bara ställa en fråga. Är det bara jag som inbillar mig eller visst är väldigt många barn väldigt uppfostrade idag?

    Mina barn, 7 och 3 år är absolut inte några änglar MEN de har fått lära sig att vuxna BESTÄMMER, barn ska lyssna på vuxna och inte käfta emot vad en vuxen säger att man ska bete sig väl och respektera andra och vara noga med att säga tack och ursäkta osv.

    Men jag vet inte är jag o min man bland de sista kvar som uppfostrar våra barn? Är folk så rädda för att säga åt sina barn eller är dom lata?

    När jag va barn på 80-90 talet hade jag aldrig någonsin vågat mopsa mot en vuxen..

    Jag vet inte hur många kompisar till mina barn som beter sig riktig illa både när de är här och leker och när de är med sina föräldrar.

    Hade ett par av barnens kompisar här i veckan, först krävde de saft och fika när de va här, vad hände med "kan jag be att få" istället för "Ge mig fika nu" eller att man tackar för maten och dukar undan sin tallrik när man är 5+ år istället för att säga "den här va äcklig" och gå från bordet.

    När de var dags att gå hem sa jag "nu är kl si o så och det är dags att gå hem nu" men får till svar "nej de vill jag inte jag tänker stanna" så jag får säga ifrån att nu går du hem och får köra ut ungen för att de ska förstå.

    Samtidigt står min stora pojk som ett frågetecken och förstår inte hur hans kompisar beter sig mot en vuxen..

    En kompis barn sa till sin mamma "du är dum mamma du e dum i huvet" jag bara gapade och mamman sa inget alls..senare sa hon "hon måste få uttrycka sina känslor när hon är arg så pratar vi sen istället"... en 7 åring!!

    Jag ser barn på dagis som ska hämtas samtidigt som jag hämtar mina barn, som slår sina föräldrar eller säger fula ord och föräldrar bara mumlar nåt för sig själva och låter det gå omärkt förbi!!

    Träffar ibland barn i mitt yrke, men har märkt även där att barnen styr sina föräldrar "jag vill ha min platta" skriker dom och får som dom vill, sitter med sin padda i barnvagn, kundvagn osv.. föräldrarna verkar vara barnens betjänter som hellre ger andra föräldrar sura blickar om man säger till deras barn att inte knuffas eller trängas i tex lekparker..

    Är det för att det är någon ny fluga att "barn ska få uttrycka sig" som man inte har pli på barn längre eller är många föräldrar idag för lata?

    Hur ska dessa barn bli som vuxna när de inte får lära sig hyfs o normer som barn?

  • Svar på tråden Alla dessa ouppfostrade barn!?
  • BaronenOst

    Ja det är rätt sjukt, verkligen inte alla som är lämpade att vara föräldrar. Man kan undra om det handlar om lathet eller flathet.

  • viseversa

    Ja då slutar man bjuda hem barn som inte kan bete sig efter era regler sen tänker man itne mer på det. Man kan itne uppfostra alla att uppfostra sina barn på samma vis som du gör ts.

  • BaronenOst
    viseversa skrev 2018-04-09 17:01:38 följande:

    Ja då slutar man bjuda hem barn som inte kan bete sig efter era regler sen tänker man itne mer på det. Man kan itne uppfostra alla att uppfostra sina barn på samma vis som du gör ts.


    Visst är det en lösning, men samtidigt blir det ett större problem om det är många föräldrar som är skit på att uppfostra. Blir ett samhällsproblem när alla dessa dåligt uppfostrade ungar blir vuxna. Men ja det första steget kan helt klart vara att slutas umgås med dessa människor.
  • No Logo
    viseversa skrev 2018-04-09 17:01:38 följande:

    Ja då slutar man bjuda hem barn som inte kan bete sig efter era regler sen tänker man itne mer på det. Man kan itne uppfostra alla att uppfostra sina barn på samma vis som du gör ts.


    Ett problem som gör det svårt att inte tänka på det mer är att plötsligt så går ens barn i en klass där hälften av barnen uppför sig på detta vis, läraren har fullt upp med att hålla ordning i klassen och lösa konflikter - och ens barn lär sig inget på lektionstid..
  • viseversa
    BaronenOst skrev 2018-04-09 17:08:12 följande:
    Visst är det en lösning, men samtidigt blir det ett större problem om det är många föräldrar som är skit på att uppfostra. Blir ett samhällsproblem när alla dessa dåligt uppfostrade ungar blir vuxna. Men ja det första steget kan helt klart vara att slutas umgås med dessa människor.
    Ja det håller jag med om men tyvärr finns det inte mycket man kan göra. Det jag tycker är värre är barn som är elaka mot djur. Det accepterar jag inte och då säger jag till ungar om jag ser det. Även barn som ger sig på andra barn som ts beskriver i tex lekparker. Men att dom kallas sin mamma dum i huvudet kan jag inte ändra på. Och har mina barn vänner jag tycker sköter sig illa hos oss ja då ser jag till att dom inte är här hemma helt enkelt.
  • viseversa
    No Logo skrev 2018-04-09 17:29:02 följande:
    Ett problem som gör det svårt att inte tänka på det mer är att plötsligt så går ens barn i en klass där hälften av barnen uppför sig på detta vis, läraren har fullt upp med att hålla ordning i klassen och lösa konflikter - och ens barn lär sig inget på lektionstid..
    Ja det är ett problem. Dock är det inte mitt ansvar att komma hem till alla och uppfostra deras barn. 
  • äldreochklokare

    Jag känner i princip inga ouppfostrade barn faktiskt. Vet inte om det är "värre" där du bor TS, men kan så vara att barn i en viss ålder är lite mer vilda än i andra åldrar. 

  • Valentina01
    viseversa skrev 2018-04-09 17:40:54 följande:
    Ja det är ett problem. Dock är det inte mitt ansvar att komma hem till alla och uppfostra deras barn. 
    Ts har aldrig påpekat det heller. Utan ts undrar väl varför det idag finns så inkompetenta föräldrar. Man borde inte skaffa barn om man är så obefogad till att uppfostra dem till ordentliga individer. Gör man dem till samhällsproblem hade man gjort bättre i att ta "the pill". 
    äldreochklokare skrev 2018-04-09 18:07:37 följande:

    Jag känner i princip inga ouppfostrade barn faktiskt. Vet inte om det är "värre" där du bor TS, men kan så vara att barn i en viss ålder är lite mer vilda än i andra åldrar. 


    Barn idag är helt klart mer ouppfostrade än år/generationer tillbaka. Mycket har att göra med hur man idag är så uppspelt i allt i livet, gällande karriär, perfekt yta m.m. Vilket i sin tur leder till att man har mindre energi och ork att ta hand om sin avkomma. Vilket sedan leder till att dessa blir en grupp störda personer. 

    Man märker klar skillnad på barn utomlands versus svenska ungar. 
  • viseversa
    Valentina01 skrev 2018-04-09 18:19:42 följande:
    Ts har aldrig påpekat det heller. Utan ts undrar väl varför det idag finns så inkompetenta föräldrar. Man borde inte skaffa barn om man är så obefogad till att uppfostra dem till ordentliga individer. Gör man dem till samhällsproblem hade man gjort bättre i att ta "the pill". 

    Barn idag är helt klart mer ouppfostrade än år/generationer tillbaka. Mycket har att göra med hur man idag är så uppspelt i allt i livet, gällande karriär, perfekt yta m.m. Vilket i sin tur leder till att man har mindre energi och ork att ta hand om sin avkomma. Vilket sedan leder till att dessa blir en grupp störda personer. 

    Man märker klar skillnad på barn utomlands versus svenska ungar. 
    Ja jag kan också undra vcarför vissa inte säger ifrån till sina ungar. Dock var det en jävla massa ouppfostrade elaka ungar på 80-talet också.
Svar på tråden Alla dessa ouppfostrade barn!?