• Kamasjo

    Gravid efter kejsarsnitt

    Jag har precis plussat och min son är 7 månader. Han föddes med akut kejsarsnitt. Tycker det sticker lite i mitt ärr nu men det kan kanske vara inbillning.

    Finns det någon med erfarenhet av graviditet relativt snabbt efter tidigare snitt och någon som fött vaginalt med andra barnet efter ett första snitt?

  • Svar på tråden Gravid efter kejsarsnitt
  • Ebo88

    Jag kan inte svara på din fråga om förlossning men jag blev gravid 2 månader efter 1a graviditeten. Är i v.13+4. I början kunde jag tycka att det drog och spände i ärret men det gav med sig runt v.9 men det kan ju komma tillbaka när magen börjar bli stor (eller inte).

    Det kan klias på ärret och runt omkring.

    Skulle också vilja höra andras erfarenheter :)

  • Otit

    Blev gravid när min dotter var 10 månader. Är i vecka 16 nu. Tycker också att jag har haft känningar runt ärret. Att det har spänt. Sen har det gjort väldigt ont om jag har haft byxor som har suttit åt över ärret och så.

  • knasboll

    Min dotter föddes med ett akut kejsarsnitt och sen blev jag gravid igen när hon var 9 månader. Jag hade fortfarande rätt ont och var väldigt öm men det fortsatte att bli bättre även under graviditeten och i slutet av graviditeten så kändes det inget alls efter snittet.

    med sonen blev det en vaginal förlossning och det gick jättebra! Var så glad att slippa kejsarsnitt.

    Grattis till graviditeten :D

  • Barnärlivet

    Hej!

    Jag hade ett akut kejsarsnitt med mitt första barn. Blev gravid med andra barnet när mitt första var ca 9 månader. Min andra graviditet gick smärtfritt och bebisen föddes vaginalt efter en snabb och smidig förlossning på ca 3 timmar. Är så häftigt och intressant att ha varit med om båda typerna utav förlossning. Jag rekommenderar vaginal (om man får välja ????). Nu väntar jag min trea i sommar och denna graviditeten räknas inte som en riskgraviditet/förlossning eftersom den förra förlossningen gick som "planerat. Det känns skönt!

    Lycka till med graviditet och förlossning!

  • Kamasjo

    Tack för era svar - så roligt att höra om lyckade vaginala förlossningar efter kejsarsnitt :). Samt att snittet inte krånglar under ny graviditet.

    Jag började blöda lite imorse. Färskt blod. Har inte ont. Men bådar ju inte gott :(.

  • Ebo88
    Kamasjo skrev 2018-04-10 07:01:40 följande:

    Tack för era svar - så roligt att höra om lyckade vaginala förlossningar efter kejsarsnitt :). Samt att snittet inte krånglar under ny graviditet.

    Jag började blöda lite imorse. Färskt blod. Har inte ont. Men bådar ju inte gott :(.


    Jag blödde färskt blod i v.6+0 och 8+1. Mellan v.8+2 och 11+0 hade jag rosa flytningar av och till. Första gången jag blödde kom det (ursäkta äcklig detalj ??>) en svart slemklump.

    Var helt säker på mf.

    Har gjort vul i 6+1 , 7+6 , 8+6, 11+4 och kub var 11+5. Allt har sett bra ut vid alla gånger.

    Dom två första vul så kunde läkaren se en liten blodansamling och hon trodde det var pga små blodkärl som brast. Är idag i v.13+5
  • Kamasjo
    Ebo88 skrev 2018-04-10 07:22:06 följande:

    Jag blödde färskt blod i v.6+0 och 8+1. Mellan v.8+2 och 11+0 hade jag rosa flytningar av och till. Första gången jag blödde kom det (ursäkta äcklig detalj ??>) en svart slemklump.

    Var helt säker på mf.

    Har gjort vul i 6+1 , 7+6 , 8+6, 11+4 och kub var 11+5. Allt har sett bra ut vid alla gånger.

    Dom två första vul så kunde läkaren se en liten blodansamling och hon trodde det var pga små blodkärl som brast. Är idag i v.13+5


    Tack för ditt svar - det är precis sådana berättelser man klänger sig fast vid i en sådan här situation. Men samtidigt har jag ett missfall och en lyckad graviditet i bagaget och blödde inte under den lyckade graviditeten, så erfarenheten i min kropp ropar missfall. Men kanske det ändå kan vara helt annorlunda den här gången. Det är ju det som är så jävla jobbigt med graviditeter - ingenting är 100% - bara framtiden som får utvisa!
  • Ebo88
    Kamasjo skrev 2018-04-10 07:39:40 följande:

    Tack för ditt svar - det är precis sådana berättelser man klänger sig fast vid i en sådan här situation. Men samtidigt har jag ett missfall och en lyckad graviditet i bagaget och blödde inte under den lyckade graviditeten, så erfarenheten i min kropp ropar missfall. Men kanske det ändå kan vara helt annorlunda den här gången. Det är ju det som är så jävla jobbigt med graviditeter - ingenting är 100% - bara framtiden som får utvisa!


    Beklagar tidigare missfall. Förstår att det är jobbigt, även fast man går förbi säkra veckor så finns ju alltid en oro. Jag födde i v.24+3 i november. Tyvärr klarade han sig inte utan somnade in 10 dagar senare. Allt man kan göra är att hoppas och tro att allt ska gå bra, vilket det oftast gör.

    Blev ändå ganska överraskad att ca 30-40% gravids kvinnor blöder under sin graviditet.

    Och på nåt vis tror jag mina blödningar berodde på att jag rätt så nyligen vart gravid och livmodern blir påverkad. Gick ju trotts allt bara 2 mån emellan. Men det kan ju ha vart vad som helst :)
  • Kamasjo
    Ebo88 skrev 2018-04-10 07:50:37 följande:

    Beklagar tidigare missfall. Förstår att det är jobbigt, även fast man går förbi säkra veckor så finns ju alltid en oro. Jag födde i v.24+3 i november. Tyvärr klarade han sig inte utan somnade in 10 dagar senare. Allt man kan göra är att hoppas och tro att allt ska gå bra, vilket det oftast gör.

    Blev ändå ganska överraskad att ca 30-40% gravids kvinnor blöder under sin graviditet.

    Och på nåt vis tror jag mina blödningar berodde på att jag rätt så nyligen vart gravid och livmodern blir påverkad. Gick ju trotts allt bara 2 mån emellan. Men det kan ju ha vart vad som helst :)


    Åh, beklagar verkligen din förlust :(, måste varit väldigt tungt. Då är det ju ändå något helt annat med eventuellt missfall i vecka 5, i jämförelse. Så roligt att höra att du snabbt blev gravid igen och att allt ser bra ut :).

    Läste faktiskt också just på nätet om en läkare som pratade om att just 20-30% av kvinnor har blödningar under graviditeten. Han uppskattade att ca 1/3 av blödningar blir missfall och resten bebisar.

    Så hoppet sitter väl kvar, om än klent... Får hoppas blödningen avtar och att man då kan tänka att det var ett brustet blodkärl. Ligger i soffan och vågar inte gå på toa :(. Snart åker sambon på jobb och då blir jag ensam med 7 månaders sonen till kl.21 ikväll, så då blir det inte att ligga ner så mycket :).
  • Jossan21
    Ebo88 skrev 2018-04-10 07:22:06 följande:
    Jag blödde färskt blod i v.6+0 och 8+1. Mellan v.8+2 och 11+0 hade jag rosa flytningar av och till. Första gången jag blödde kom det (ursäkta äcklig detalj ??>) en svart slemklump.

    Var helt säker på mf.

    Har gjort vul i 6+1 , 7+6 , 8+6, 11+4 och kub var 11+5. Allt har sett bra ut vid alla gånger.

    Dom två första vul så kunde läkaren se en liten blodansamling och hon trodde det var pga små blodkärl som brast. Är idag i v.13+5
    vi är precis i samma vecka verkar det som, har du också BF 10/10? Skrattande
  • Ebo88
    Jossan21 skrev 2018-04-10 09:15:51 följande:

    vi är precis i samma vecka verkar det som, har du också BF 10/10? 


    Stämmer bra det :) Vad roligt! Ska på rul den 14/5 så hoppas man inte blir tillbakaflyttad bara haha. Har du bokat tid för rul? :)
  • Ebo88
    Kamasjo skrev 2018-04-10 08:31:09 följande:

    Åh, beklagar verkligen din förlust :(, måste varit väldigt tungt. Då är det ju ändå något helt annat med eventuellt missfall i vecka 5, i jämförelse. Så roligt att höra att du snabbt blev gravid igen och att allt ser bra ut :).

    Läste faktiskt också just på nätet om en läkare som pratade om att just 20-30% av kvinnor har blödningar under graviditeten. Han uppskattade att ca 1/3 av blödningar blir missfall och resten bebisar.

    Så hoppet sitter väl kvar, om än klent... Får hoppas blödningen avtar och att man då kan tänka att det var ett brustet blodkärl. Ligger i soffan och vågar inte gå på toa :(. Snart åker sambon på jobb och då blir jag ensam med 7 månaders sonen till kl.21 ikväll, så då blir det inte att ligga ner så mycket :).


    Tack så mycket. Ja det är det värsta vi har gått igenom i hela vårat liv. Han var så pigg till en början så hans infektion kom som en sådan chock.

    En förlust i v.5 är också bedrövligt. Det är alltid en sorg när man så gärna längar efter någon som sedan tas bort från en. Hoppas att blödningen försvinner och inte komme tillbaka och att en pigg liten krabat vinkarna åt dig vid ett kommande ultraljud
  • Jossan21
    Ebo88 skrev 2018-04-10 09:50:15 följande:
    Stämmer bra det :) Vad roligt! Ska på rul den 14/5 så hoppas man inte blir tillbakaflyttad bara haha. Har du bokat tid för rul? :)
    spännande :) ska på RUL 17/5 jag! fick se den lille förra veckan när jag var och gjorde KUB och då var stämde iallafall mina veckor så BF 10/10. Önskar man fick göra fler ultraljud :) SÅ MYSIGT o se bebisen!
  • Ebo88
    Jossan21 skrev 2018-04-10 10:23:36 följande:

    spännande :) ska på RUL 17/5 jag! fick se den lille förra veckan när jag var och gjorde KUB och då var stämde iallafall mina veckor så BF 10/10. Önskar man fick göra fler ultraljud :) SÅ MYSIGT o se bebisen!


    Ja man blir alldeles varm i kroppen ! En liten mini människa där inne liksom haha! Bm sa vid kub att vi ev låg 2 dagar före men håller mig till 10/10 än så länge så får vi se vad rul säger :)
Svar på tråden Gravid efter kejsarsnitt