• Anonym (Em)

    Kan man ta första steget som tjej? Eller bara konstigt?

    Ja, är det ok att man som tjej tar första steget? Eller anses man vara för PÅ då?

    Jag menar att man som tjej föreslår t ex en fika, promenad?

    Har luskat lite och frågat andra vad de tycker och så, man har ju hört det där att "Om en kille är intresserad hör han av sig"....

  • Svar på tråden Kan man ta första steget som tjej? Eller bara konstigt?
  • Anonym (Färdigdejtat)
    Anonym skrev 2018-04-10 23:19:32 följande:

    En tjej kan aldrig vara för PÅ eller för klängig.


    Seriöst...?

    Jag kan inte räkna alla gånger som mina killkompisar från ungdomen suckade över hur jobbig och "på" och klängig en tjej var!

    Det brukade vara den vanliga reaktionen när en tjej som de inte var särskilt intresserade av jagade dem. 

    Om de däremot var intresserade i gengäld, ja DÅ kunde hon förstås aldrig vara för "på". Åtminstone inte inledningsvis. Däremot senare, när hon ville ses och umgås och göra pargrejer mycket mer än han. 
  • Anonym (B)

    Naturligtvis kan du ta första steget och föreslå en fika, eller nåt annat som inte är alltför dejtaktigt, men som om ni båda vill kan leda till mer.
    Superfånigt att tjejer inte ska kunna ta initiativ. Just do it, är han intresserad får du veta det, om inte så vet du och kan gå vidare istället för att fundera.

    En kompis till mig har som policy att aldrig "jaga" en man. För ganska många år sen var jag intresserad av en kille jag träffat på krogen, jag visste vad han hette och var han jobbade, så jag slängde iväg ett mail och undrade om vi skulle ses, vilket vi också gjorde, men sen ledde det inte till något mer. Min kompis skrek nästan i panik "nej, nej, nej" när jag sa att jag funderade på att höra av mig till honom. Man skulle inte jaga män. Tänk om jag aldrig hade tagit initiativ med min nuvarande man, då hade inget hänt. Hon är fortfarande singel kan jag tillägga. Och har fortfarande samma policy. Och om hon råkar träffa någon ska hon nästan ha ett äktenskapslöfte för att ens hångla lite. För tjugo år sen släpade hon med vem som helst hem efter en krogkväll och hade sex, men att ringa till en man för att visa intresse var helt fel. Känns märkligt för mig.

  • Anonym (åsikter)
    Anonym (Färdigdejtat) skrev 2018-04-11 07:13:22 följande:
    Nej, ingen tar illa upp om en (snygg) tjej visar intresse.De flesta blir förstås smickrade. Men det betyder absolut inte att de blir intresserade av något mer.

    Män kan alltså vara nöjda och smickrade över att en kvinna visar tydligt intresse, de kan inleda en sexuell relation med henne som varar över en längre tid, men inte tänka en sekund på att kvinnan kanske ville något mer än bara ha en KK.

    Och här blir det ofta fel. För när en tjej är så pass intresserad av en kille att hon tar initiativet, då ligger hon redan långt före honom känslomässigt. Då har hon vanligtvis betraktat honom som seriöst pojkvänsmaterial en längre period. 

    Och efter några månader står kvinnan där och känner sig lurad och utnyttjad, medan mannen tycker att hon plötsligt är väldigt krävande och klängig. De som hade det så bra! typ. 

    De kvinnor som "jagar" män och tar initiativet vet inte alltid detta. Många tror att hans accepterande av hennes initiativ, och av att ha sex, betyder att han också vill ha ett riktigt förhållande.  
    Ehm, så du menar att precis alla män enbart är ute efter att knulla?
    Ja men då så, då måste ju precis varenda förhållande i Sverige vara ren olycka, där mannen egentligen bara ville knulla och dra men fastnade på vägen ut Flört
    Stackars satar, de blev förmodligen fastkedjade vid sängen....

    Men även om det nu skulle vara som du säger, vad är skillnaden mellan om kvinnan tar initiativ eller mannen? Om manen enbart vill knulla så kvittar det ju vem som tar första steget, eller hur?
  • Cadencee

    Absolut! Här tog killen första steget och övertalade mig att hälsa på honom. sen försökte jag i 3 veckor utan resultat. Gav upp nästan men fjärde veckan gör de han av sig och kunde träffas. Nu 1 år senare bor vi ihop och är förlovade:)

  • Anonym (Em)
    Anonym (Färdigdejtat) skrev 2018-04-11 07:13:22 följande:

    Nej, ingen tar illa upp om en (snygg) tjej visar intresse.De flesta blir förstås smickrade. Men det betyder absolut inte att de blir intresserade av något mer.

    Män kan alltså vara nöjda och smickrade över att en kvinna visar tydligt intresse, de kan inleda en sexuell relation med henne som varar över en längre tid, men inte tänka en sekund på att kvinnan kanske ville något mer än bara ha en KK.

    Och här blir det ofta fel. För när en tjej är så pass intresserad av en kille att hon tar initiativet, då ligger hon redan långt före honom känslomässigt. Då har hon vanligtvis betraktat honom som seriöst pojkvänsmaterial en längre period. 

    Och efter några månader står kvinnan där och känner sig lurad och utnyttjad, medan mannen tycker att hon plötsligt är väldigt krävande och klängig. De som hade det så bra! typ. 

    De kvinnor som "jagar" män och tar initiativet vet inte alltid detta. Många tror att hans accepterande av hennes initiativ, och av att ha sex, betyder att han också vill ha ett riktigt förhållande.  


    Men detta kan väl inte stämma? Det finns allt de killar som inte bara vill ligga och som säger nej till tjejer som ser bra ut, för att det saknas något. Jag har träffat flera seriösa killar, ett förhållande varade i 5 år. Men då var det i de flesta fall killen som hörde av sig eller så blev att båda hjälptes åt. Så du menar egentligen att om killen är intresserad o vill ha ett förhållande. Då borde han enligt dig ta första steget. Tar han inte första steget är han inte känslomässigt redo eller mogen för en relation??
  • Anonym (Färdigdejtat)
    Anonym (åsikter) skrev 2018-04-11 11:00:27 följande:
    Ehm, så du menar att precis alla män enbart är ute efter att knulla?
    Ja men då så, då måste ju precis varenda förhållande i Sverige vara ren olycka, där mannen egentligen bara ville knulla och dra men fastnade på vägen ut Flört
    Stackars satar, de blev förmodligen fastkedjade vid sängen....

    Men även om det nu skulle vara som du säger, vad är skillnaden mellan om kvinnan tar initiativ eller mannen? Om manen enbart vill knulla så kvittar det ju vem som tar första steget, eller hur?
    Det som spelar roll är om tjejen är intresserad av något mer seriöst (vilket hon ofta redan är, om hon ens funderar på att ta ett initiativ) men inte vet vad killen känner.

    Då är det en ganska stor risk att han säger ja till hennes förslag om en träff, för att det kan leda till sex. Och att hon därmed misstar det för ett äkta intresse.

    Många män säger inte nej till en kvinna bara för att undvika att ge henne falska förhoppningar, nämligen. Det är mycket vanligare att kvinnor säger nej om de vet att de inte är intresserade av något djupare. Kvinnor säger inte ja till en dejt bara för chansen att få sex, om man ska hårdra det. 

    Så nej, jag menar inte att alla män bara är ute efter att knulla. Jag menar att när män är ute efter något MER än att knulla, märks det främst på deras initiativförmåga.
  • Anonym (Färdigdejtat)
    Anonym (Em) skrev 2018-04-11 12:12:21 följande:
    Men detta kan väl inte stämma? Det finns allt de killar som inte bara vill ligga och som säger nej till tjejer som ser bra ut, för att det saknas något. Jag har träffat flera seriösa killar, ett förhållande varade i 5 år. Men då var det i de flesta fall killen som hörde av sig eller så blev att båda hjälptes åt. Så du menar egentligen att om killen är intresserad o vill ha ett förhållande. Då borde han enligt dig ta första steget. Tar han inte första steget är han inte känslomässigt redo eller mogen för en relation??
    Ja, de killar som letar en riktig relation med en tjej, kan naturligtvis säga nej till andra. 

    Men då kommer de också låta den intressanta tjejen veta att de är intresserade. Jag är tillsammans med en väldigt blyg och försiktig man. Men till och med han tog initiativ när han väl hade bestämt sig för att satsa på mig. 

    Han vågade inte bjuda ut mig på en riktig dejt. Det var för riskabelt. Men han började ringa till mig, med lite olika svepskäl. Han frågade "i förbifarten" om jag hade lust att hänga med på en konsert. Han hittade saker att hjälpa mig med, för att få ärende att hälsa på. 

    En kille kan absolut vara känslomässigt mogen i största allmänhet, även utan att ta första steget, men sannolikheten är rätt hög att han helt enkelt inte är tillräckligt intresserad av en viss tjej, ifall han inte tar initiativ med just henne. Särskilt om han känner till henne redan, via jobbet till exempel. 

    Min erfarenhet är att det är svårt att hindra en intresserad kille från att ta initiativet. De flesta är så driftiga och målmedvetna att de gör det. Är de blyga och rädda att bli nobbade, gör de som min kille istället. Närmar sig på annat sätt än att fråga rent ut. Men om de inte agerar alls, beror det faktiskt ofta på rent ointresse. 
  • Anonym (åsikter)
    Anonym (Färdigdejtat) skrev 2018-04-11 15:16:01 följande:
    Det som spelar roll är om tjejen är intresserad av något mer seriöst (vilket hon ofta redan är, om hon ens funderar på att ta ett initiativ) men inte vet vad killen känner.

    Då är det en ganska stor risk att han säger ja till hennes förslag om en träff, för att det kan leda till sex. Och att hon därmed misstar det för ett äkta intresse.

    Många män säger inte nej till en kvinna bara för att undvika att ge henne falska förhoppningar, nämligen. Det är mycket vanligare att kvinnor säger nej om de vet att de inte är intresserade av något djupare. Kvinnor säger inte ja till en dejt bara för chansen att få sex, om man ska hårdra det. 

    Så nej, jag menar inte att alla män bara är ute efter att knulla. Jag menar att när män är ute efter något MER än att knulla, märks det främst på deras initiativförmåga.
    Fast oavsett vad de har i tankarna, varför måste initiativförmågan komma från män? Det kan väl lika gärna komma från kvinnor oavsett vad hon har i tankarna?
  • Anonym (Färdigdejtat)
    Anonym (åsikter) skrev 2018-04-11 16:15:39 följande:
    Fast oavsett vad de har i tankarna, varför måste initiativförmågan komma från män? Det kan väl lika gärna komma från kvinnor oavsett vad hon har i tankarna?
    Om hon är helt bekväm med kravlöst sex utan tillhörande förhållande, kan hon ta hur många initiativ hon vill. Som sagt var, de flesta män skulle mest bli smickrade.

    Om hon däremot hoppas på något långvarigt, kan det vara en dålig strategi. Då blir det svårt för henne att avgöra hans verkliga intresse.

    Mäns intresse för seriösa relationer avspeglas inte främst i om de vill ha sex eller inte, utan i hur mycket de är beredda att anstränga sig för att få träffa tjejen även utan sex. 

    Om hon måste ta första initiativet, och dessutom fortsätta driva på för att det ska bli några träffar alls, då är sannolikheten väldigt hög att han enbart ser henne som en bekväm sexlösning. 

    Det omvända scenariot - att en ointresserad tjej fortsätter dejta en kille enbart för sex - händer inte alls lika ofta. Och därför har det ganska stor betydelse vem som tar initiativ. Egentligen mer vem som behåller det. 
  • Anonym (Stålmåsen)

    Det är att rekommendera. Att tjejen tar första steget. Faktiskt viktigaste dejtingregeln för killar. Vi har oftast fel när vi tror att en tjej är intresserad.
    Jag har läst att de flesta förhållanden som håller är när tjejen tog första steget.

  • Anonym (På)
    Anonym (Stålmåsen) skrev 2019-03-27 07:08:04 följande:

    Det är att rekommendera. Att tjejen tar första steget. Faktiskt viktigaste dejtingregeln för killar. Vi har oftast fel när vi tror att en tjej är intresserad.
    Jag har läst att de flesta förhållanden som håller är när tjejen tog första steget.


    Vad menar du med första steget? När du två kollegor, kursare eller bekanta som känta varandra ett tag, vad innebär första steget?

    Eller på krogen, vad är först steget? Bjuda upp, fånga blicken, säga något?


  • Anonym (Hehe)
    Anonym (Em) skrev 2018-04-09 18:52:12 följande:

    Jag menar att man som tjej föreslår t ex en fika, promenad?


    Tjejer kan nog föreslå en promenad.
    Om en kille gör det, då är det tråkigt.
    Har jag läst här.
    Hehe.
  • Anonym (Hipppo)

    Tjejer är fixerade vid sitt rykte och vad omgivningen tycker.
    Skulle de fråga en kille, och han säger nej, så hade det varit värre för henne än döden.
    Tjejer ler mot killar de vill ha kontakt med, så de kan förneka att de var intresserade, om det senare visade sig att han var t ex fattig.
    Hon var bara trevlig.

  • Anonym (fabulous)
    Anonym (Hipppo) skrev 2021-11-14 06:58:46 följande:

    Tjejer är fixerade vid sitt rykte och vad omgivningen tycker.
    Skulle de fråga en kille, och han säger nej, så hade det varit värre för henne än döden.
    Tjejer ler mot killar de vill ha kontakt med, så de kan förneka att de var intresserade, om det senare visade sig att han var t ex fattig.
    Hon var bara trevlig.


    Är alla du känner 14 år eller?

    Naturligtvis får en kvinna som tar initiativ också bereda sig på nej ibland. Det finns män som är sårade och inte vill ha nytt riktigt än, eller är upptagna/trogna, tro det eller ej.

    Men vanligtvis ber de i princip om ursäkt, det är väl det som skiljer män från kvinnor som ger nobben.
  • Anonym (2018)
    Anonym (fabulous) skrev 2021-11-16 18:52:25 följande:

    Är alla du känner 14 år eller?

    Naturligtvis får en kvinna som tar initiativ också bereda sig på nej ibland. Det finns män som är sårade och inte vill ha nytt riktigt än, eller är upptagna/trogna, tro det eller ej.

    Men vanligtvis ber de i princip om ursäkt, det är väl det som skiljer män från kvinnor som ger nobben.


    Tråden är över 3 ÅR GAMMAL!!
  • Anonym (fabulous)
    Anonym (2018) skrev 2021-11-16 18:54:45 följande:
    Tråden är över 3 ÅR GAMMAL!!
    So? Någon började skriva i den igen och jag svarade dem, lev med det eller låt bli.
  • Anonym (2018)
    Anonym (fabulous) skrev 2021-11-16 18:56:26 följande:

    So? Någon började skriva i den igen och jag svarade dem, lev med det eller låt bli.


    Svara inte i en 3 år gammal tråd!
Svar på tråden Kan man ta första steget som tjej? Eller bara konstigt?