• Anonym (Kaffedraken)

    Tyngdkänsla i livmodern v 16

    Jag är i v 16. Den senaste veckan har jag börjat känna mycket i livmodern. Det spänner emellanåt och till och från känner jag en slags tyngdkänsla. Kände knappt ingenting fram till för en vecka sedan och jag förstår att det växer och har sig, men blir såklart ändå lite nojig. Är det normalt med denna "tyngdkänsla"?

  • Svar på tråden Tyngdkänsla i livmodern v 16
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade också så! Så pass att det kändes som att bebisen nästan skulle ramla ut mellan benen på en när jag var i v 19-20. Fick göra en extra koll men allt såg bra ut.

    Läkaren förklarade att det ofta kan kännas så när livmodern och bebisen växer. Livmodern tyngs ner och trycker nedåt bäckengången men efter en viss vecka så har den vuxit sig så pass stor att den liksom lägger sig som ett lock eller vad man ska säga över bäckengången och då brukar tyngdkänslan lätta. Då bär livmodern upp sig själv genom stödet av bäckenet och sin egen storlek. För mig försvann det helt och hållet efter v 23-23 har jag för mig. Så, helt normalt! Du behöver inte vara orolig, det känns obehagligt men är ofarligt :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack så mycket för svar :) Det känns mycket lugnare nu, då är det säkert normalt.

Svar på tråden Tyngdkänsla i livmodern v 16