• Äldre 10 Apr 20:17
    21163 visningar
    9 svar
    9
    21163

    Vad har du i pastasalladen?

    Hur gör du din godaste pastasallad dvs vad har du i den? Vilket protein skulle du ha till om du är vegetarian?

  • Svar på tråden Vad har du i pastasalladen?
  • Äldre 11 Apr 06:58
    #1

    Salladsost är ett måste för mig. Älskar salladsost. 
    Sen majs, gurka, spenatblad eller isbergssallad, tomater, rödlök, sparris, avokado, soltorkade tomater, eventuellt rivna morötter och paprika (är allergisk så beror på om jag orkar med kliet i halsen efteråt).
    Jag föredrar fullkornspasta, tycker den passar bäst i en sallad.
    Gärna toppat med rostade kikärtor eller krutonger. Med kikärtorna vill jag tro att man får i sig en del protein, men jag är inget proffs på sådant. 

    Till det har jag en vinägrett gjord på knorrs italienska dressingmix, olivolja, och en skvätt balsamvinäger. Hemmagjord rhode island kan också vara gott att ha till.

    Jag känner inte något direkt behov av att ha i kött, men om jag vill ha det någon gång så väljer jag kyckling. 

  • Äldre 11 Apr 07:53
    #2

    Jag brukar ha i en burk bönor, gärna cannelloni i just pastasallad för de är så milda och goda i smaken. Kanske fetaost. Annars är rödlök, soltorkade tomater och inlagd kronärtskocka favoriter att ha i :) brukar köpa något tillbehör tex soltorkade tomater som är inlagda i örter så pressar jag bara på lite citron och skvätter på lite olivolja och örtsalt. Blanda allt i en skål och så ska det ju helst vila ett par timmar så att smakerna gifter sig:) lägger på en näve grönt tex ruccola vid servering, tycker sallad blir så trist när man blandar i den. perfekt vår/sommarmat för utflykter, tack för att du påminde mig!

  • Äldre 11 Apr 08:03
    #3
    solskenskaka skrev 2018-04-11 07:53:46 följande:

    Jag brukar ha i en burk bönor, gärna cannelloni i just pastasallad för de är så milda och goda i smaken. Kanske fetaost. Annars är rödlök, soltorkade tomater och inlagd kronärtskocka favoriter att ha i :) brukar köpa något tillbehör tex soltorkade tomater som är inlagda i örter så pressar jag bara på lite citron och skvätter på lite olivolja och örtsalt. Blanda allt i en skål och så ska det ju helst vila ett par timmar så att smakerna gifter sig:) lägger på en näve grönt tex ruccola vid servering, tycker sallad blir så trist när man blandar i den. perfekt vår/sommarmat för utflykter, tack för att du påminde mig!


    Gör också så och använder också gärna canneloni bönor
  • Äldre 11 Apr 08:11
    #4
    Gryntroll skrev 2018-04-11 08:03:29 följande:

    Gör också så och använder också gärna canneloni bönor


    Vinnande koncept :)
  • Äldre 11 Apr 20:04
    #5

    Jag är för lat för att faktiskt läsa igenom allt alla andra skrivit, men nedan följer hur jag alltid gör min pastasallad :)

    Pasta

    Purjolök

    Apetina Fetaost (örter)

    Äpple

    Ruccola

    Gurka

    Cocktail tomater

    Röd paprika

    Sen brukar vi ju ha grillad kyckling, men det går ju utmärkt att byta ut mot typ cashewnötter, lika gott det :)

    Att äta baguette och thousand island dressing till är ju fantastiskt gott! ^u^


    BIM 18:e April, 2018
  • Äldre 12 Apr 19:32
    #6

    Det var en del saker ni förslog som jag inte hade tänkt på att lägga i förut.

  • Äldre 12 Apr 20:33
    #7
    Tihi skrev 2018-04-10 20:17:17 följande:

    Hur gör du din godaste pastasallad dvs vad har du i den? Vilket protein skulle du ha till om du är vegetarian?


    Vad jag har i den? Pasta och sallad.........
  • Äldre 13 Apr 02:42
    #8

    Halloumi, hårdstekt så att det inte ska bli för hälsosamt. Sojabönor, haricots verts, ruccola, kruksallad, tomater, råriven squash (för att inte barnen ska upptäcka vad det är det äter...), färska champinjoner, rostade solrosfrön över alltsammans. Ibland majs om jag känner mig mjäkig och eftergiven.

  • Äldre 17 Apr 06:46
    #9

    Det viktigaste för en god pastasallad är att pastan inte blivit sladdrig i mitt tycke, detta sker för ofta tycker jag när man fått äta den när andra gjort den.
    Så man får plocka bort nån minut från koket för få det bra.
    Sen seger pastan i en del god smak, och samtidigt inte så sladdrigt.
    Men även när det legat en dag så kan det vara gott, då smakerna utvecklats i stället.

    Vill man ha protein som inte är ifrån djur, så är ju böner den enkla lösningen som även passar bra i en pastasallad men inte för mycket i mitt tycke.
    För då blir mindre pastasallad över det.
    Och man kan nästan ta vilken böna man vill, så en som ser bra ut funkar utmärkt.

    Gjorde nått enkelt igår som kanske inte faller under pastasallad, men skulle kunna med små förändringar.
    Det var egentligen en bönsallad med lite fussili och riktiga isterband.

    Denna gång var det stora vita bönor, sen yamasa, äppelcidervinäger, srisha, vitlök, lök, röd paprika för lite färg, hoisin, avkok ifrån bönorna, sesamolja och en skvätt torr sherry oloroso.
    Kom senare på att jag glömde ingefära och sesamfrön, men det får göra dom sällskap idag.
    En väldigt enkel och snabb bönsallad, som med enkelhet går göra om till pastasallad om man så önskar.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Vad har du i pastasalladen?