• absalon

    Farlig omkörning

    Har vid några tillfällen blivit omkörd på fel sida, dvs till höger, av cyklister när jag själv cyklat på cykelbana, Normalt ska omkörning ske till vänster.  När jag senast hörde att någon låg tätt bakom, körde jag reflexmässigt ut åt höger för att ge plats för omkörning. Med påföljd att den, som just försökte köra om på fel sida, trängdes ned i diket. Han blev väldigt arg och menade att jag "körde ju nästan i mitten av cykelbanan." Jag svarade att han behövde bara plinga med ringklockan eller ropa till, så hade jag omedelbart släppt förbi honom. Nu kräver han att jag ska betala hans framgaffel, som blev stukad vid vurpan, vilket jag vägrar. Vem har rätt och vem har fel?Obestämd

  • Svar på tråden Farlig omkörning
  • absalon

    Tack, där står faktiskt att omkörning cyklister emellan på cykelbana ska ske till vänster !
     Skrattande

  • Tveksamt

    Ni har båda gjort fel enligt det du sagt här.
    Han gjorde fel som skulle köra om till höger, och du gjorde fel som inte höll dig till höger på cykelbanan.
    Någon som vill köra om ska inte behöva använda ringklockan för att du ska hålla till höger, det ska du göra ändå.
    Ditt fel försvarar dock inte hans fel så han får nog vackert betala sin framgaffel själv.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • absalon
    Tveksamt skrev 2018-04-11 10:51:26 följande:

    Ni har båda gjort fel enligt det du sagt här.
    Han gjorde fel som skulle köra om till höger, och du gjorde fel som inte höll dig till höger på cykelbanan.
    Någon som vill köra om ska inte behöva använda ringklockan för att du ska hålla till höger, det ska du göra ändå.
    Ditt fel försvarar dock inte hans fel så han får nog vackert betala sin framgaffel själv.


    Du missförstod inlägget lite. Det var inte jag, som blev omkörd på fel, dvs höger sida. Det var en äldre farbror. Han menade att han måste köra mitt i cykelbanan, därför att snön låg för djup på sidorna. Jag tror också att min kompis måste betala framgaffeln själv. Tycker nog att kompisen skulle ha plingat på gubben och sedan kört om på rätt sida vid lämpligt tillfälle. Tror  själv att detta är det enda juridiskt hållbara.Den omkörde fabrorn påstod att han var pensionerad advokat och lämnade glatt och villigt ut namn och telefonnummer för att kompisen skulle kunna polisanmäla honom.
  • Tveksamt
    absalon skrev 2018-04-11 11:17:45 följande:
    Du missförstod inlägget lite. Det var inte jag, som blev omkörd på fel, dvs höger sida. Det var en äldre farbror.
    Okej, det var ju väldigt svårt att förstå eftersom du genomgående skriver om personen i första person:
    "jag senast hörde", "körde jag [...] åt höger", "Jag svarade", "Nu kräver han att jag ska" osv.

    Nu borde det ju inte förändra något i det här fallet, men var man kan placera sig på körbanan pga. snö eller andra hinder spelar förstås roll på var man ska placera sig när man cyklar.

    Och kanske viktigast av allt, det är ingen rättighet att få köra om när man vill utan man får vackert lov att vänta tills det blir ett bra tillfälle där både trafiken, sträckningen och utformningen av körbanan, hastigheten, trafikreglerna och allt annat så tillåter. Precis som när man kör bil.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Farlig omkörning