• Cadencee

    Hur ska vi göra

    Kan bli långt inlägg! Jag och sambon har ett litet problem med hans dotter och det gäller intaget av mat och annat. Vi kom på henne häromdagen (hon nekar dock) med att ha ätit upp nästan en halv noblesseask. Idag plockade jag undan påskäggen som legat på en hylla sen helgen innan påsk och jag vet att det varit godis kvar i dom 3 äggen, 2 av äggen var mina barns, det tredje hennes. Dom var tomma. Troligtvis är det hon som ätit upp det (mina barn når inte äggen och jag har inte varit där eller min sambo). Jag funderar helt enkelt på att enbart köpa hem litegrann så det räcker till lördagkväll. Ibland har jag köpt hem då det är extrapris mm. Men för hennes skull tänker jag sluta med det. Men hur kan vi göra på ett bra sätt även annars? Hon kan lätt äta tex 2 frukter bara en kvart innan maten ska serveras om man inte säger nej eller några riskakor eller smörgåsrån eller så. Alltså ganska mycket småätande har vi märkt. Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Hur ska vi göra
  • Anonym (...)

    Hur gammal är dottern? Är hon överviktig?

    Har hon inga viktproblem så skulle jag inte bry mig, så länge hon mår bra. Att käka upp andras grejer är såklart inte okej, men att hon käkar riskakor eller frukt är väl ett toalt icke-problem? Att ni inte har en massa godis hemma förutom lite till speciella kvällar låter väl bra och rimligt oavsett.

  • Cadencee
    Anonym (...) skrev 2018-04-11 10:49:47 följande:

    Hur gammal är dottern? Är hon överviktig?

    Har hon inga viktproblem så skulle jag inte bry mig, så länge hon mår bra. Att käka upp andras grejer är såklart inte okej, men att hon käkar riskakor eller frukt är väl ett toalt icke-problem? Att ni inte har en massa godis hemma förutom lite till speciella kvällar låter väl bra och rimligt oavsett.


    Snart 10, lite kraftig och har lätt för att lägga på sig. Att äta massa precis innan mat är inte okej nej, då äter man i regel mindre mat och sen blir hon hungrig ganska fort igen.
  • Anonym (...)
    Cadencee skrev 2018-04-11 11:02:59 följande:

    Snart 10, lite kraftig och har lätt för att lägga på sig. Att äta massa precis innan mat är inte okej nej, då äter man i regel mindre mat och sen blir hon hungrig ganska fort igen.


    Ptja, om ni inte tycker det är okej så är det väl bara att fortsätta säga nej och hålla koll samt hålla gpdisritt på vardagarna. Hon kommer inte sluta frivilligt.

    I vår familj ställer vi fram skålar med morots- och parikastavar innan middagen så barnen inte förgås av hunger och lågt blodsocker medan maten blir klar, men jag godkänner även att de tar en frukt om de hellre vill ha det än grönsaker.
  • Cadencee
    Anonym (...) skrev 2018-04-11 11:38:24 följande:

    Ptja, om ni inte tycker det är okej så är det väl bara att fortsätta säga nej och hålla koll samt hålla gpdisritt på vardagarna. Hon kommer inte sluta frivilligt.

    I vår familj ställer vi fram skålar med morots- och parikastavar innan middagen så barnen inte förgås av hunger och lågt blodsocker medan maten blir klar, men jag godkänner även att de tar en frukt om de hellre vill ha det än grönsaker.


    En frukt, typ kiwi eller så absolut men hon har inget "stop" och det blir ju obekväma situationer för henne därav att vi känner att det är nej helt om det är typ 10-15 minuter tills maten är klar.
  • cosinus

    Kan hon inte låta bli att skåpäta så är det ju bara att hålla skåpen så tråkiga som möjligt. Inget godis, chips eller annat sånt hemma.

    Sen försök att få henne att äta ordentligt med mat och inget mellan målen. Hänvisa till vad som är bra för tänderna. Det tandläkarna säger är ju skittrist att hålla sig till men precis vad man borde göra även ur intagssynpunkt för att minska småätandet.

Svar på tråden Hur ska vi göra