• Äldre 11 Apr 15:28
    5039 visningar
    9 svar
    -1
    9
    5039

    Tjej jag träffar riskerar utvisning :(

    Är i stor sorg! vet inte vad jag ska ta mig till och ville skriva av mig. Träffat en tjej i ca 4 månader nu helt underbar kvinna som kom till Sverige från Mellanöstern för 11år sen. Hon jobbar som receptionist, i sina bästa år nybliven 35åring. Vi träffades via en bekant och jag föll pladask för hennes utstrålning. Vi har träffats och gjort massa kul ihop, rest i runt i Sverige och skapat massa fina minnen ihop. Aldrig känt mig så avslappnad med någon och hon känner likaså ALLT funkar mellan oss. Till min förvåning kom hon hem till mig i går och grät enormt mycket och tala om att Migrationsverket hade fått information om att hon inte kommit med riktiga uppgifter när hon sökte uppehållstillstånd 2006 vilket jag inte kan gå djupare in på men hon har berättat vad det rör sig om och det är inget allvarligt brott men ändå en liten lögn som hon framförde till dom för 11år sen... Hon riskerar nu att få åka hem. jag vet inte vad jag ska göra. Att gifta mig med någon jag inte känner känns inte alls aktuellt och jag tror knappast Migrationsverket bryr sig om att hon dejtar en Svensk man och låter henne stanna för den sakens skull. Det är väldigt overklig situation när en person har bott i Sverige i 11 år, har bostadsrätt , bra betalt jobb och är en bra medborgare så ska man skicka hem någon när dom har hela sitt liv här :( Jag försvarar inte de faktum att hon har ljugit om något som fått dom att reagera men vem har inte gjort de av alla som kommit hit? jag är så splittrad. Hon vill sluta träffa mig pga detta och vet inte vad jag ska göra :(


    Hon säger att jag borde träffa en annan tjej och gå vidare i mitt liv för hon vill inte att jag ska lida men det kommer jag göra ändå, jag kan inte bara glömma en tjej jag känner starkt för. jag är inte förälskad eller kär men känner stor attraktion till henne.

  • Svar på tråden Tjej jag träffar riskerar utvisning :(
  • Äldre 11 Apr 15:59
    #1

    Ni har träffats i fyra månader och hon dumpar nåt så stort på dig?? Låter inte normalt... såna besked tar man med sina bästa vänner eller familj.

    Nä, sörj och gå vidare.

  • Äldre 11 Apr 16:07
    #2

    Eller gift dig med henne, du kan ju alltid skilja dig om det inte fungerar.

  • Äldre 11 Apr 16:23
    #3

    Låter konstigt. Att permanenta uppehållstillstånd återkallas efter 11 år sker ytterst sällan, då måste mycket allvarliga skäl föreligga. I processen innan uppehållstillstånd återkallas ingår också en bedömning av etableringsgraden, vägd mot den inträffade händelsen.

    Knappt återkallas PUT för grova brott. Med största sannolikhet inte för "en liten lögn" vid ansökan för 11 år sedan.

    Du säger också "är en bra medborgare". En medborgare kan inte utvisas.

    Detta låter antingen som ett påhitt så här i valtider, eller en tjej som vill komma undan ett inte så lyckat förhållande.

  • gamlap­appan3
    Äldre 11 Apr 17:07
    #4

    Ur Migrationsverket kan det knappast handla om en liten lögn. Ska det ha någon betydelse när det gäller en person som nyligen kommit till Sverige måste det vara så att hon inte skulle ha fått uppehållstillstånd ifall uppgiften varit känd för Migrationsverket när de fattade beslut. Hur som helst måste det varit en stor lögn eftersom den hade avgörande betydelse för huruvida hon skulle ha fått stanna eller inte.

    En fråga som är viktig är att personens identitet säkert kan fastställas, t.ex. födelsedatum. Har man någon kännedom om hur situationen är i många länder inser man det orimliga i ett sånt krav. Det är helt omöjligt för många i världen att med någon säkerhet kunna bevisa vem man är och var och när man är född.

    För den som vistats legalt mer än fyra år i Sverige måste det dock handla om något extremt allvarligt för att uppehållstillståndet ska kunna återkallas (synnerliga skäl), t.ex. att man är terrorist och mördat och begått brott mot mänskligheten och kommit hit under falsk identitet. I Utlänningslagen finns alltså en tidsgräns på 4 år. Den finns där för att alla med PUT ska kunna känna sig helt säkra på att inte utvisas på grund av små misstag och små lögner man gjort medvetet eller omedvetet i sin ansökan om uppehållstillstånd.

    Att Migrationsverket skulle aktualisera frågan om utvisning för en person som vistats här i landet legalt med PUT i 11 år låter inte sannolikt. Kan det vara på något annat sätt? Kan det vara så att något av hennes ex. hotat med att gå till Migrationsverket och berätta vad han vet och att hon blivit rädd? Har du sett brevet från Migrationsverket?

  • Äldre 11 Apr 17:17
    #5

    Oavsett varför hon nu ska utvisas - det har ju flera redan spekulerat om. Men om du vill hjälpa henne att stanna, om du inte vill förlora henne, så räcker det om ni är ett par. Ni behöver inte vara gifta.

    Så var det i alla fall tidigare, och jag tror inte att det har ändrats. Det brukade också vara så man måste ansöka ifrån hemlandet, och det är säkert så fortfarande. Så hon skulle behöva återvända till sitt hemland och ansöka därifrån. De kommer då att kontakta dig och fråga dig om relationen.

    Jag har själv kommit till Sverige för att jag var ihop med en svensk man. Och vi var i princip bara brevvänner och hade träffats två gånger. Men vi byggde ut historien lite och sa att vi hade känt varandra lite längre och att vi hade setts nån mer gång. Ni har egentligen ett bättre utgångsläge eftersom ni känner varandra bättre. Man brukar få det godkänd om man har realistiska planer, om relationen ser seriös ut.

  • Äldre 11 Apr 17:18
    #6
    Anna74a skrev 2018-04-11 16:07:44 följande:

    Eller gift dig med henne, du kan ju alltid skilja dig om det inte fungerar.


    Man behöver inte gifta sig, möjligtvis behöver man vara sambo sedan, men jag är inte helt säker på det.
  • gamlap­appan3
    Äldre 11 Apr 17:40
    #7

    För den som vistats här så länge (fyraårsregeln) som din tjej och som är så väletablerad (etableringsregeln) är det nästan omöjligt att bli utvisad på grund av felaktiga uppgifter man en gång gett i sin ansökan.

    Däremot är det tänkbart att man kan utvisas på grund av allvarlig brottslig verksamhet som t.ex. grovt narkotikabrott, grov misshandel, mord, dråp och liknande, men det känns som att om din tjej sysslat med sånt så kanske du ändå inte är intresserad av att fortsätta relationen.

  • Äldre 11 Apr 18:11
    #8
    gamlapappan3 skrev 2018-04-11 17:40:08 följande:

    För den som vistats här så länge (fyraårsregeln) som din tjej och som är så väletablerad (etableringsregeln) är det nästan omöjligt att bli utvisad på grund av felaktiga uppgifter man en gång gett i sin ansökan.

    Däremot är det tänkbart att man kan utvisas på grund av allvarlig brottslig verksamhet som t.ex. grovt narkotikabrott, grov misshandel, mord, dråp och liknande, men det känns som att om din tjej sysslat med sånt så kanske du ändå inte är intresserad av att fortsätta relationen.


    Tack för alla svar. Jag har inte sätt något papper eller något annat. Jag vet inte ens hur migrationsverket kontaktat henne om det är via brev eller samtal, det enda hon berätta var att hon hade ljugit lite men att det inte var något allvarligt men hon vill inte berätta mer. Jag tror inte de rör sig om något ex eller likande. Vi har inte pratat om sånt men jag tror inte hon har några problem med ex, och varför skulle ett ex ha något med hennes lögn att göra?

    Jag vet dock inte så mycket om henne än och jag vet inte om jag vill ge mig in i något när jag inte ens vet vad de rör sig om eller vad som det kan innebära, jag har nog med egna bekymmer och känner mig lite oroad. Hon verkar bara vara så himla fin och rar och en bra kvinna men jag vet ju inget om henne för att kunna gå in och hjälpa henne med att få stanna här, jag har nog med bekymmer själv med en mor som har ms och sörjer en nära väns bortgång så att detta nu kommer efter så många fina månader kommer som en shock.
  • Äldre 12 Apr 15:31
    #9

    Sambo fungerar, men väljer du det alternativet, var beredd på att bli kallad på intervju där de kommer att ställa personliga frågor till dig och jämföra med hennes svar.

Svar på tråden Tjej jag träffar riskerar utvisning :(