• Finlandssvensk

    Orolig sömn vid 6 mån - hur länge?

    Hej!

    Jag har förstått att mitt barn, 6 mån, är inne i en utvecklingsfas. Sover väldigt oroligt, gråter i sömnen, är klarvaken en stund varje natt... Nu har dessutom både han och jag blivit förkylda så jag är lite småtrött kan man säga ;)

    Jag vet att det blir bättre, men hur länge tog det för ert barn innan det blev bättre sömn igen? Måste få höra att det kommer att bli bättre haha!

  • Svar på tråden Orolig sömn vid 6 mån - hur länge?
  • Anonym (Anonym)

    Min son är 11 månader. Jag säger till när det ordnar sig.... Har däremot läst att barn som är 4-5 år brukar sova gott hela natten... Jag tror jag smäller av x(

  • Anonym (M)

    Min dotter började sova oroligt vid 7 mån och kring 15 mån blev det mycket bättre så det är övergående. Men alla barn är ju olika

  • Finlandssvensk
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 09:40:08 följande:

    Min son är 11 månader. Jag säger till när det ordnar sig.... Har däremot läst att barn som är 4-5 år brukar sova gott hela natten... Jag tror jag smäller av x(


    Hur gammal var han när han började sova oroligt? Har han sovit oroligt hela tiden sen dess eller har ser gått i perioder?

    Haha hoppas verkligen det går snabbare än 4-5 år!! :)
  • Finlandssvensk
    Anonym (M) skrev 2018-04-12 10:53:56 följande:

    Min dotter började sova oroligt vid 7 mån och kring 15 mån blev det mycket bättre så det är övergående. Men alla barn är ju olika


    Alla barn är olika jo, så är det. Känner bara att jag behöver höra att det faktiskt finns ett slut på det hela :)
  • Anonym (Anonym)
    Finlandssvensk skrev 2018-04-12 19:03:20 följande:
    Hur gammal var han när han började sova oroligt? Har han sovit oroligt hela tiden sen dess eller har ser gått i perioder?

    Haha hoppas verkligen det går snabbare än 4-5 år!! :)
    Så här var det. Han föddes normalformad, han låg en nivå under normalkurvan men det fanns ingen som helst oro för att han skulle vara för liten eller så. BVC beordrade oss ändå att han skulle väckas dygnet runt varannan timme för matning. Allt eftersom "fick" vi väcka honom allt mer sällan och till slut behövde vi inte alls hålla på.

    Detta urusla "råd" har förstört hans möjligheter att skapa sig ett normalt sömnmönster och han vaknar fortfarande upp till 6 ggr per natt! :( Det har alltså aldrig varit bra, som bäst väckte han oss max 2 ggr på någon enstaka natt.

    Jag vet verkligen inte vad vi ska göra :(
  • eemeliee

    Det kommer gå över. Det är såklart olika hur länge faserna pågår. Min lille hade en period på ett par veckor med kass sömn när han var kring halvåret.

  • Jsv17
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 21:03:17 följande:

    Så här var det. Han föddes normalformad, han låg en nivå under normalkurvan men det fanns ingen som helst oro för att han skulle vara för liten eller så. BVC beordrade oss ändå att han skulle väckas dygnet runt varannan timme för matning. Allt eftersom "fick" vi väcka honom allt mer sällan och till slut behövde vi inte alls hålla på.

    Detta urusla "råd" har förstört hans möjligheter att skapa sig ett normalt sömnmönster och han vaknar fortfarande upp till 6 ggr per natt! :( Det har alltså aldrig varit bra, som bäst väckte han oss max 2 ggr på någon enstaka natt.

    Jag vet verkligen inte vad vi ska göra :(


    Jag blir så förbannad när jag läser detta, dessa väcka och mata råd! Vår son föddes i vad de kallar ?lätt för tiden? så han var under vad som är normalt (2660g bf+2) och han hade lite problem med blodsockret i början så då var det givetvis viktigt att han åt var 3:e timme, detta reglerade han inom ett par dagar och det var sedan inget problem. Han gick upp i vikt jättefint trots det blev vi tillsagda av läkaren på BVC att absolut inte låta det gå mer än 3 timmar mellan amningarna då han behövde ?ta igen? jag kände att det var fel då han ganska tidigt vände dygnet rätt och ville sova längre perioder nattetid och där stod jag och försökte skaka liv i stackarn. Som tur är har jag en klok gammal mormor som bestämt sa åt mig att strunta i sådana dumheter barn behöver sova han kommer tala om när han är hungrig och gör han på riktigt inte det så sov på nätterna och väck honom dagtid! Så jag började låta honom sova och det gick hur bra som helst, strålande viktkurva och en pigg nöjd bebis (och mamma!) som sover nästan hela nätter redan vid 4mån, sömnen går ju lite upp och ner med utvecklingsfaserna men på det stora hela sover han bra, jag är helt övertygad om att vi skulle förstört det om vi fortsatt hålla på, och hört om så många nu som hamnat där ni hamnat förmodligen pga det rådet....
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Orolig sömn vid 6 mån - hur länge?