• musicmakesit

    Valp som hugger så det blöder

    Jag har en pomeraniantik på 12 veckor som är den goaste som finns, hon älskar allt och alla och älskar att både kela och busa med både mig och mina vänner. Oftast är hon jättehärlig och lyssnar fint på mig, så pass mycket som man kan förvänta sig av en valp på 12 veckor. Men den senaste veckan framförallt har hon börjat morra och hugga efter mig när jag gör något hon inte vill, allra vanligast är när jag ska ta något ur hennes mun som hon inte får äta på när vi till exempel är ute och rastar, hon har någon gång lyckats få tag i en fimp och ett glasspapper någon slängt osv. När jag ska ta det från henne blir hon som förbytt och morrar och verkligen HUGGER och biter så det blöder... Försöker att ignorera så hon ska lära sig att det inte hjälper att bråka för det är det jag fått höra från andra hundägare att jag ska göra. Men problemet verkar bara bli värre, någon som har något tips på hur jag kan få bort detta beteende och vad det kan vara som skapat det? 

    Är min första valp ska jag tillägga med!

  • Svar på tråden Valp som hugger så det blöder
  • caveat emptor

    Du tar bort en resurs från hunden, något som den vill ha. Byteshandel brukar fungera bra, ta med dig något gott som hunden gillar och byt godis mot det som du inte vill att hunden ska ha i munnen. Då lär sig hunden snabbt att det lönar sig att ge saker till dig.

  • Anonym (123)

    Ignorera hjälper väl inte? Då lär ju sig välpen att det är ok beteende. Ryt ifrån istället så den lär sig vem det är som bestämmer.

  • Anonym (123)
    Anonym (123) skrev 2018-04-12 18:34:11 följande:

    Ignorera hjälper väl inte? Då lär ju sig välpen att det är ok beteende. Ryt ifrån istället så den lär sig vem det är som bestämmer.


    Och belöna när hunden gör rätt såklart.
  • Anonym (Asta)

    Sätter man inte lydnadsgränser från början så tar hunden makten..kanske..?

  • Dexter dot com

    Att handgripligen ta ifrån en hund något mot dess vilja leder oftast bara till att den utvecklar ett resursförsvar, lär sig att svälja saker fort som 17 och att ni kommer hamna i konflikt. Byteshandel med något mer attraktivt än det hunden hittat är ett snabbt och bra sett att lära hunden att släppa ifrån sig saker. Fickan full med godsaker hunden inte kan motstå är lösningen ;)

  • Anonym (cj)

    Ta detta på allvar ts.
    Om någon annan än du blir biten, vilket är en tidsfråga, kommer de bli förbannade och polisanmäla. Kanske din hund även kommer till skada om de försvarar sig, kanske du också kommer i kläm.
    Du och din hund lever inte i ett vakuum. Snart komemr andra reagera på din hunds störda beteende och då blir det inte roligt.
    Gör dig av med hunden.

  • Anonym (*)
    Anonym (cj) skrev 2018-04-13 09:40:55 följande:

    Ta detta på allvar ts.

    Om någon annan än du blir biten, vilket är en tidsfråga, kommer de bli förbannade och polisanmäla. Kanske din hund även kommer till skada om de försvarar sig, kanske du också kommer i kläm.

    Du och din hund lever inte i ett vakuum. Snart komemr andra reagera på din hunds störda beteende och då blir det inte roligt.

    Gör dig av med hunden.


    Alltså Hallå. Det är en Dvärgspets.

    Vet du ens hur liten den rasen är?

    Dessutom 12 veckor.

    Den har sina valptänder.

    De är sylvassa.

    Den har inte fått sina vuxna mjukare tänder än.

    Kommentera inte om du inte har någon kunskap.
  • Anonym (*)
    musicmakesit skrev 2018-04-12 17:55:46 följande:

    Jag har en pomeraniantik på 12 veckor som är den goaste som finns, hon älskar allt och alla och älskar att både kela och busa med både mig och mina vänner. Oftast är hon jättehärlig och lyssnar fint på mig, så pass mycket som man kan förvänta sig av en valp på 12 veckor. Men den senaste veckan framförallt har hon börjat morra och hugga efter mig när jag gör något hon inte vill, allra vanligast är när jag ska ta något ur hennes mun som hon inte får äta på när vi till exempel är ute och rastar, hon har någon gång lyckats få tag i en fimp och ett glasspapper någon slängt osv. När jag ska ta det från henne blir hon som förbytt och morrar och verkligen HUGGER och biter så det blöder... Försöker att ignorera så hon ska lära sig att det inte hjälper att bråka för det är det jag fått höra från andra hundägare att jag ska göra. Men problemet verkar bara bli värre, någon som har något tips på hur jag kan få bort detta beteende och vad det kan vara som skapat det? 

    Är min första valp ska jag tillägga med!


    Gå till biblioteket och låna lite böcker. Anmäl dig sen till en valpkurs där du bor.

    Under tiden kan du googla:

    www.google.se/search&oq=uppfostra+hundvalp&aqs=chrome..69i57.6800j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Svar på tråden Valp som hugger så det blöder