• Anonym (Frustrerad)

    Kan jag bevisa att min pappa ljuger?

    Jag undrar om någon här vet on jag kan ta reda på om min pappa har betalat underhåll för mig?

    Bakgrunden till detta är att mina föräldrar skilde redan när jag gick på dagis. Min pappa flyttade utomlands ganska kort därefter och har inte bott i Sverige sedan dess. I vuxen ålder fick jag reda på att min pappa inte betalat en krona i underhåll. Samtidigt arbetade min mamma på två jobb under hela min uppväxt.

    Min pappa har nyligen gift om sig och planerar att skaffa barn med sin nya fru. I julas nämnde jag för min pappas fru att min pappa aldrig betalat underhåll. Jag berättade det för henne eftersom att jag ville att hon skulle veta att han faktiskt har agerar fel som förälder under min uppväxt. Min pappa är annars väldigt skrytsam kring sitt föräldraskap och anser sig själv vara en fantastiskt förälder.

    Min pappas fru frågade pappa om det stämde att han aldrig betalat underhåll, varpå pappa ljög och förklarade för henne att "i Sverige går det bra att betala hela underhållet i en klumpsumma till försäkringskassan efter att ens barn fyllt 18"....?

    Nu stämmer det förvisso att min pappa blev ersättningsskyldig för några år sedan, kring min 18-års dag. Men det va för att försäkringskassan fått reda på hans riktiga adress utomlands. Om försäkringskassan gav bridrag till min mamma, innebär.r ju det att min mamma fick lägsta ersättningen. Samtidigt har min pappa varit höginkomsttagare utomlands, dessutom I ett land med väsentlgit lägre skatt än Sverige. Min pappas fru trodde på hans bortförklaring och hon sa till mig att jag nog bara missuppfattat och borde tro på min pappa.

    Jag har verkligen försökt släppa det här, vet ju att det inte förändrar något. Men jag känner mig så jävla arg att han får hålla på och ljuga om att betala underhåll för mig och att ingen kan konfrontera honom. Tror ni att jag pp något sätt kan bevisa att han faktiskt aldrig betalat underhåll? Jag vet intr varför, men detta gnager verkligen i mig. Jag tycker bara att det är så jävla fel att han ska få komma undan utan att ens behöva erkänna vad han har gjort.

  • Svar på tråden Kan jag bevisa att min pappa ljuger?
  • Whitehorse1979

    Det är ju bara att ringa FK.

    Men det är sant, han har ju inte betalat en spänn för dig på riktigt.

    Utan en gång har han fått betala en klumpsumma och jag gissar att den inte matchar det din mamma fått.

  • sextiotalist

    Säg som det är. Man kan inte betala en klumpsumma utan det han betalade var den skuld han hade fått till fk under tiden han var utomlands och inte betalade, typ skatteskuld.

    Sedan släpper du det.

  • Anonym (Hm)
    Whitehorse1979 skrev 2018-04-13 05:36:01 följande:
    Det är ju bara att ringa FK.

    Men det är sant, han har ju inte betalat en spänn för dig på riktigt.

    Utan en gång har han fått betala en klumpsumma och jag gissar att den inte matchar det din mamma fått.
    Håller med
  • Anonym (Frustrerad)

    Tack för svar, men hur begär man ut sådana samlingar? Hat jag ens rätt till den informationen eller kan bara min mamma/begära ut sådant? Min pappa skulle ju aldrig hjälpt mig att få ut bevismaterialet från FK.

  • Anonym (Anonym tips)

    Om du väldigt gärna vill veta detta tycker jag att du kollar med kronofogden istället. Det är enklare att få reda något av dem då det inte är sekretess på skulder som hamnat där. FK är snabba på att lämna ärenden vidare dit så är det en klumpsumma din pappa betalat så är det till kronofogden och inte till FK. Hos FK är det mycket hög sekretess så därför stämmer det att du kommer ha svårt att få reda på nått från dem. Lycka till o hoppas du kan släppa detta sen.

Svar på tråden Kan jag bevisa att min pappa ljuger?