• Saurin8960

    Tidigare hjärtfel som förvärrats

    Jag har sedan 10 års ålder dels en arytmistörning på hjärtat som gör att hjärtat under för hög belastning rusar upp i 160-180 i puls. Det här har jag medicinerats för förut men nu är jag gravid i vecka 22 och medicinen anses skadlig för fostret. Jag har också reumatism vilket kommer i skov.

    Nu har jag fått fler och fler episoder av hjärtklappningar och även har mitt reumatiska börjat visa sig sämre på prover osv. Denna veckan är jag sjukskriven för att bebis också ska få vila men på måndag återgår jag till jobbet.

    Jag har ett jobb som administratör/receptionist på ett hotell vilket innebär både hög mental och fysisk belastning. Min chef tycker jag bör sjukskriva mig på 25-50% och jag känner nog detsamma. Jag ska träffa en läkare till veckan för att diskutera detta.

    Vad tror ni om det hela? Sjukskrivning eller inte?

  • Svar på tråden Tidigare hjärtfel som förvärrats
  • LFF

    Absolut sjukskrivning! Vete sjutton om du inte borde sjukskrivas på 100% så du tar bort stressen totalt. Men definitivt minst 50% om du kan hålla dig till att inte jobba mer än så.

  • Saurin8960

    Ja, just nu är det stressen och den fysiska belastning som en graviditet innebär som gör att jag inte alls mår bra i varken mitt hjärta eller mina leder.

    Det som läkare hela tiden hävdar är att det här inte är farligt varken för mig eller bebisen utan det är två ofarliga sjukdomar - men det hjälper ju inte mig i mitt mående kan jag känna?

  • LFF
    Saurin8960 skrev 2018-04-13 10:20:34 följande:

    Ja, just nu är det stressen och den fysiska belastning som en graviditet innebär som gör att jag inte alls mår bra i varken mitt hjärta eller mina leder.

    Det som läkare hela tiden hävdar är att det här inte är farligt varken för mig eller bebisen utan det är två ofarliga sjukdomar - men det hjälper ju inte mig i mitt mående kan jag känna?


    Finns det någon möjlighet att du bara har den administrativa biten (har själv en bakgrund som receptionist, dock inte inom hotell) och har möjlighet att jobba hemifrån?

    Om det inte är farligt (tänker nu på hjärtproblemen), varför har du då varit tvungen att medicinera mot det? Det är ju självklart att kroppen inte mår bra av att hjärtat inte fungerar som det ska och så länge bebisen ligger i magen så påverkas den ju av ditt mående!
  • LFF
    zdudmwml skrev 2018-04-13 11:03:03 följande:

    Sitter man och funderar vad andra tycker så behöver man inte någon sjukskrivning.


    Eller så vill man väldigt gärna jobba egentligen och tycker att det tar emot med sjukskrivning *been there, done that*

    I mitt fall var det min BM som tvingade mig till sjukskrivning, JAG tyckte inte att jag var helt körd i botten (väntade tvillingar).
  • zdudmwml
    LFF skrev 2018-04-13 11:07:55 följande:
    Eller så vill man väldigt gärna jobba egentligen och tycker att det tar emot med sjukskrivning *been there, done that*

    I mitt fall var det min BM som tvingade mig till sjukskrivning, JAG tyckte inte att jag var helt körd i botten (väntade tvillingar).
    Om BM tvingade dig att vara sjukskriven var det knappast en diskussion om vad andra tycker...
  • LFF
    zdudmwml skrev 2018-04-13 11:11:54 följande:
    Om BM tvingade dig att vara sjukskriven var det knappast en diskussion om vad andra tycker...
    Nej, övriga tyckte att jag skulle ha varit sjukskriven en månad tidigare.... "Borde du verkligen jobba nu?", "Man ska vara sjukskriven från v25 med tvillingar, det har jag hört/läst", "Är du säker på att du orkar jobba?".


  • Carro04

    Jag har också arytmi (konstant VES och takykardi, får även rusningar med över 300 slag/minut) och står i vanliga fall på betablockerare. Är nu gravid i vecka 20 och avstår i samråd med kardiologen från att medicinera. Jag arbetar med min man och kan därför helt låta dagsformen avgöra hur hårt jag kan jobba. Jag vet att det inte är farligt, men man blir ju helt slut när rusningarna kommer. För mig är det sängläge och total avslappning som gäller då. Hade jag haft ett arbete som jag själv inte kunde styra över, så tror jag inte att jag hade fixat det. Har du liknande som jag så skulle jag definitivt överväga sjukskrivning, åtminstone halvtid. Lycka till!

  • Saurin8960

    Precis, jag vill och har varit inställd på att jobba så länge jag bara orkar så att tänka på sjukskrivning nu känns som ett slag i ansiktet, även om jag själv känner att orken börjar ta slut.

    Jag har också funderat på att jobba med den administrativa biten hemifrån på 50% för det skulle faktiskt gå, men jag har hört så många skräckhistorier om Försäkringskassan hit och dit så därför rådfrågar jag er nu..

    Ja, så känner jag också. Även om sjukdomarna inte är farliga så finns det ju en anledning till att jag medicinerats för det.

  • LFF
    Saurin8960 skrev 2018-04-13 12:55:37 följande:

    Precis, jag vill och har varit inställd på att jobba så länge jag bara orkar så att tänka på sjukskrivning nu känns som ett slag i ansiktet, även om jag själv känner att orken börjar ta slut.

    Jag har också funderat på att jobba med den administrativa biten hemifrån på 50% för det skulle faktiskt gå, men jag har hört så många skräckhistorier om Försäkringskassan hit och dit så därför rådfrågar jag er nu..

    Ja, så känner jag också. Även om sjukdomarna inte är farliga så finns det ju en anledning till att jag medicinerats för det.


    Jag tror, rent krasst, att det är enklare för dig att få en sjukskrivning på 50% än en på 100% även om du egentligen skulle behöva full sjukskriven av den enkla anledningen att du "bara" väntar en. Så om det går, och du skulle orka med det, så ta adminbiten hemifrån och åk in ibland bara för att träffa folk och göra vissa saker som man kanske inte kan göra på distans.
  • Saurin8960

    Ja, jag tror inte jag riktigt skulle klara av att bli sjukskriven på 100% nu heller genom att jag ändå har lite mindre än halva tiden kvar.

    Har du gått igenom nån sån process nån gång med att bli sjukskriven? Känns som jag är inställd på att inte ens få någon nu eftersom man vet att det är svårt för gravida att bli sjukskrivna, vad ska man säga, hur går det till osv..

  • LFF
    Saurin8960 skrev 2018-04-13 13:20:08 följande:

    Ja, jag tror inte jag riktigt skulle klara av att bli sjukskriven på 100% nu heller genom att jag ändå har lite mindre än halva tiden kvar.

    Har du gått igenom nån sån process nån gång med att bli sjukskriven? Känns som jag är inställd på att inte ens få någon nu eftersom man vet att det är svårt för gravida att bli sjukskrivna, vad ska man säga, hur går det till osv..


    Jag var tvillinggravid (mina enda barn) och då är det enklare än annars att bli sjukskriven pga graviditeten (hotande förtidsbörd). Det handlar om hur tydligt intyget är, om läkaren skulle skriva att det är risk för barnets hälsa och en för tidig förlossning (pga att barnet inte mår bra pga dina besvär) så skulle jag tro att det är enklare att få igenom en sjukskrivning. Sen tycker jag också att det rent generellt är svårare för en enlingsgravid att få igenom en full sjukskrivning men att en deltidssjukskrivning brukar de släppa igenom enklare. Alternativt att det framgår av sjukintyget att du inte blir sjukskriven pga graviditeten utan pga dina besvär som gör att du får problem och att du för närvarande inte kan medicinera pga graviditeten.
Svar på tråden Tidigare hjärtfel som förvärrats