• Äldre 13 Apr 09:36
    6438 visningar
    37 svar
    37
    6438

    Varför blir jag inte gravid?

    Hej på er! Jag hoppas att allt är jättebra med er.

    Jag är en tjej på 18 år och har en sambo som är 21. Vi båda har ett stabilt jobb & vi har en egen lägenhet som vi bor i tillsammans. 
     Vi har försökt skaffa barn i ungefär 10 månader nu och jag blir lika besviken när mensen kommer. Vi försöker ha sex både innan, under och efter ägglossningen men ingenting händer. Det börjar bli tufft nu. 

    Vad kan detta bero på? Hur långt tid tog det för er att bli gravida?
    Berätta gärna!

    Kan även tillägga att jag har Ulcerös Kolit & äter Pentasa och Azathioprine varje dag och var sjätte vecka får jag behandlingen Entyvio. 

    Tack på förhand! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-13 17:44
    Kan tillägga att jag slutade med mina p-piller i Juni 2017.

  • Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Äldre 13 Apr 09:58
    #1

    Kan bero på massa saker. Ägglossning, kvalitet/mängd på spermier, stress, tidigare preventivmedel, att ni helt enkelt inte är kompatibla biologiskt. Men det är normalt att det tar 1år att bli gravida. Efter 1år får man i många landsting söka hjälp, men då ni båda är under 25år så är hjälpen mer begränsad. Ni kan säkert göra utredning och eventuellt få letrozol om det är ägglossningen som krånglar men de flesta landsting har 25års gräns (och massa andra regler så som att ni ska ha varit skrivna på samma adress minst två år) på på insemination och ivf.

    Det tog oss 5år och hormonstimulering för att bli gravida. Vi blev diagnoserade som oförklarligt barnlösa då det inte va något fel hos någon av oss när jag var 24, fick snällt vänta med hjälp till min 25års dag :)


  • Äldre 13 Apr 09:58
    #2

    Kan bero på massa saker. Ägglossning, kvalitet/mängd på spermier, stress, tidigare preventivmedel, att ni helt enkelt inte är kompatibla biologiskt. Men det är normalt att det tar 1år att bli gravida. Efter 1år får man i många landsting söka hjälp, men då ni båda är under 25år så är hjälpen mer begränsad. Ni kan säkert göra utredning och eventuellt få letrozol om det är ägglossningen som krånglar men de flesta landsting har 25års gräns (och massa andra regler så som att ni ska ha varit skrivna på samma adress minst två år) på på insemination och ivf.

    Det tog oss 5år och hormonstimulering för att bli gravida. Vi blev diagnoserade som oförklarligt barnlösa då det inte va något fel hos någon av oss när jag var 24, fick snällt vänta med hjälp till min 25års dag :)


  • Äldre 13 Apr 10:05
    #3
    8992 skrev 2018-04-13 09:58:56 följande:

    Kan bero på massa saker. Ägglossning, kvalitet/mängd på spermier, stress, tidigare preventivmedel, att ni helt enkelt inte är kompatibla biologiskt. Men det är normalt att det tar 1år att bli gravida. Efter 1år får man i många landsting söka hjälp, men då ni båda är under 25år så är hjälpen mer begränsad. Ni kan säkert göra utredning och eventuellt få letrozol om det är ägglossningen som krånglar men de flesta landsting har 25års gräns (och massa andra regler så som att ni ska ha varit skrivna på samma adress minst två år) på på insemination och ivf.

    Det tog oss 5år och hormonstimulering för att bli gravida. Vi blev diagnoserade som oförklarligt barnlösa då det inte va något fel hos någon av oss när jag var 24, fick snällt vänta med hjälp till min 25års dag :)


    Tycker det är konstigt att de finns olika "regler" att följa när man ska få hjälp med att skaffa barn om man har svårigheter. Det är ju upp till en själv när man känner att man är redo att skaffa barn, och vi är mer redo än nånsin! 
    Tack för ditt svar i alla fall :)
  • Äldre 13 Apr 10:44
    #4
    Corneliass skrev 2018-04-13 09:36:44 följande:

    Hej på er! Jag hoppas att allt är jättebra med er.

    Jag är en tjej på 18 år och har en sambo som är 21. Vi båda har ett stabilt jobb & vi har en egen lägenhet som vi bor i tillsammans. 

     Vi har försökt skaffa barn i ungefär 10 månader nu och jag blir lika besviken när mensen kommer. Vi försöker ha sex både innan, under och efter ägglossningen men ingenting händer. Det börjar bli tufft nu. 

    Vad kan detta bero på? Hur långt tid tog det för er att bli gravida?

    Berätta gärna!

    Kan även tillägga att jag har Ulcerös Kolit & äter Pentasa och Azathioprine varje dag och var sjätte vecka får jag behandlingen Entyvio. 

    Tack på förhand! 


    Eftersom du har en autoimmun tarmsjukdom så kan det vara ditt immunförsvar som är orsaken till dina fertilitetsproblem. Men tyvärr "tror inte " svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka problem tyvärr. Men i USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sedan 1990-talet.

    Jag har också autoimmuna sjukdomar, vi gjorde en utredning hos Landstinget som tyvärr inte visade något för de tog för få prover (de tar heller inga immunprover i Sverige). Så vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en autoimmun koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Behandlingen består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl.

    Jag kan rekommendera att du köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.

    Den finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

    Du är också välkommen till tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" Där är vi många som kämpar tillsammans.
  • Äldre 13 Apr 13:00
    #5
    UndrandeSökare skrev 2018-04-13 10:44:54 följande:
    Eftersom du har en autoimmun tarmsjukdom så kan det vara ditt immunförsvar som är orsaken till dina fertilitetsproblem. Men tyvärr "tror inte " svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka problem tyvärr. Men i USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sedan 1990-talet.

    Jag har också autoimmuna sjukdomar, vi gjorde en utredning hos Landstinget som tyvärr inte visade något för de tog för få prover (de tar heller inga immunprover i Sverige). Så vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en autoimmun koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Behandlingen består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl.

    Jag kan rekommendera att du köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.

    Den finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

    Du är också välkommen till tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" Där är vi många som kämpar tillsammans.
    Jag får tacka så mycket för ditt svar. Jag hade ingen aning om att det kunde påverka. Jag har tänkt att ta upp detta med min läkare för att se vad han har att säga, tack igen! 
  • Äldre 13 Apr 14:26
    #6
    Corneliass skrev 2018-04-13 13:00:36 följande:
    Jag får tacka så mycket för ditt svar. Jag hade ingen aning om att det kunde påverka. Jag har tänkt att ta upp detta med min läkare för att se vad han har att säga, tack igen! 
    Tyvärr, många före dig har redan försökt med det  -  det är ingen idé att du försöker prata med en svensk läkare om detta med immunförsvar och fertilitetsproblem, för de kommer inte ha en aning om vad du pratar om !!!!
    Det finns ingen kunskap om detta bland svenska läkare generellt.

    Tro mig, jag försökte massor med många olika läkare i Sverige, efter vår utredning som inte visade något, att hitta immunhjälp i Sverige. Men det finns endast en klinik i hela Sverige, som sysslar med detta, och det är ivfFalun, de sysslar med immunbehandling i liten skala. Men inte ens de tar blodprover och skickar till USA för analys.

    Så enda sättet att få göra en riktig immunutredning är att åka till London, Aten eller USA. Men köp "is your body babyfrienly" boken på Bokjus eller Adlibris så är du iallafall mer påläst och vet vad detta med immunutredningar och behandlingar handlar om. Det sparar du både tid, energi och ork på sen. Men börja spara pengar för det är dyrt att behöva söka hjälp på privata kliniker utomlands. En immunutredning i Aten kostar ca 20.000kr-25.000kr.

    Lycka till !

  • Äldre 13 Apr 15:41
    #7

    Jag får tacka så mycket för din hjälp!

  • gamlap­appan3
    Äldre 13 Apr 16:26
    #8

    Vikten kan också spela in. Oberoende av vilken vikt du har verkar det som att det är lite lättare att bli gravid under de perioder man minskar en aning i vikt och lite svårare att bli gravid under perioder när man går upp i vikt.

    Tänk på att det är de 4-5 dagarna före ägglossningen som sannolikheten är störst att bli gravid.

  • Äldre 13 Apr 16:28
    #9

    Jag väger omkring 52 kg och är 165 cm lång, min killes vikt har jag inte riktigt koll på. 
    Tack så mycket för ditt svar! Har hört någonstans att det är stor chans att bli gravid om man har sex varannan dag, har någon hört någonting om det är sant eller inte? 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 13 Apr 16:38
    #10
    Corneliass skrev 2018-04-13 16:28:03 följande:

    Jag väger omkring 52 kg och är 165 cm lång, min killes vikt har jag inte riktigt koll på. 
    Tack så mycket för ditt svar! Har hört någonstans att det är stor chans att bli gravid om man har sex varannan dag, har någon hört någonting om det är sant eller inte? 


    Jag köpte Clearblue diagitala ÄL-test som visar 3 olika symboler (tom ring, blinkande smiley och fast lysande smiley) och så hade vi sex en gång per dag från att den blinkande smileyn visades till att den fast lysande smileyn visades och det funkade varje gång ! Så det kan vara ett bra tips !
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?