• Novembersolsken

    Känner mig alltid så ledsen

    Hej alla muslimer som läser detta , Jag är en tjej på 20 år.

    Jag vet inte varför jag känner mig helt plötsligt så ledsen , jag gråter inte men jag känner att mitt hjärta vill explodera på nått sett.

    För min iman är ganska lågt jag känner att jag vill bara gråta.

    Jag har gjort ganska mycket synder men kan inte tänka bort dom ibland. För jag tänker för det mesta på döden det är inte så att jag är rädd för att dö. Men tänker oftast hur vi människor kommer att leva efter domedagen , jag är så himla rädd för Allah för jag själv vill inte hamna i helvetet , för i helvetet finns det äckliga människor det är nästan som på skräckfilmer när människornas hud bränns och ser verkligen läskiga ut.

    Jag var ungefär 11-12 år gammal när jag sluta be mina böner med min mamma, jag vet inte varför jag sluta be, men jag har ingen slöja bara vanliga kläder som folk har. När jag tänker oftast på synder jag har gjort jag vill bara gråta sönder, vill bara att allting från mina tankar försvinner.

    Ni muslimer som praktiserar islam. Hur gör ni för att det ska gå bra? och Hur gör ni så att ni inte tänker på dessa synder?

    Må allah förlåter er för alla synder ni har gjort.

    Må allah vara med er :)

  • Svar på tråden Känner mig alltid så ledsen
  • Rationalitet

    Du behöver inte vara ledsen.

    Du känner dig skyldig till ett brott som du inte har begått, för det är inget brott att tänka dåliga tankar, så länge man har förståndet att inte handla utifrån dem. Och det är heller inget brott att avvika från religiös dyrkan, speciellt en religion som låser dig vid självförtryck och bestraffning, när en religion bör ge dig en känsla av tillhörighet, frihet, befriande och styrka mot livets motgångar, inte ta den styrkan ifrån dig.

    Det kan vara svårt att höra detta men du låter vilseledd. Och du ska inte rikta denna negativa energi inåt mot dig själv, vänd istället på det och fråga dig själv varför du känner så. Vi är alla socialt informerade av våra jämlikar om hur vi ska leva, känna, bete oss osv. men vi har också förmågan att se utanför lådan som våra föräldrar, religioner och kulturer satt oss i.

    Jag säger det därför igen: du behöver inte vara ledsen, du väljer att vara ledsen för att du följer en tro som inte stämmer överens med din verklighet. Så var istället stark och lyft dig utanför ditt eget förtryck, den sanna lyckan och det sanna livet väntar på dig på andra sidan. Frukta inte Allah, frukta din egen oförmåga att se bortom Allah.

    // inte längre muslim

  • Anonym (varför?)
    Rationalitet skrev 2018-04-13 21:53:15 följande:

    Du behöver inte vara ledsen.

    Du känner dig skyldig till ett brott som du inte har begått, för det är inget brott att tänka dåliga tankar, så länge man har förståndet att inte handla utifrån dem. Och det är heller inget brott att avvika från religiös dyrkan, speciellt en religion som låser dig vid självförtryck och bestraffning, när en religion bör ge dig en känsla av tillhörighet, frihet, befriande och styrka mot livets motgångar, inte ta den styrkan ifrån dig.

    Det kan vara svårt att höra detta men du låter vilseledd. Och du ska inte rikta denna negativa energi inåt mot dig själv, vänd istället på det och fråga dig själv varför du känner så. Vi är alla socialt informerade av våra jämlikar om hur vi ska leva, känna, bete oss osv. men vi har också förmågan att se utanför lådan som våra föräldrar, religioner och kulturer satt oss i.

    Jag säger det därför igen: du behöver inte vara ledsen, du väljer att vara ledsen för att du följer en tro som inte stämmer överens med din verklighet. Så var istället stark och lyft dig utanför ditt eget förtryck, den sanna lyckan och det sanna livet väntar på dig på andra sidan. Frukta inte Allah, frukta din egen oförmåga att se bortom Allah.

    // inte längre muslim


    Det är inte Allah som är felet, Allah försöker göra så att allting ska gå bra och att vi människor måste förstå hur värden ser ut. Visst vi människor kanske svär, gör nånting som inte är bra för oss. För jag vill komma till himlen och jag tror på Gud, Tror på Koranen och Tror på våra profet. Jag är en Troende muslim och jag är glad över att det finns religioner och jag är glad över att Allah har gjort mig och min familj till muslimer. Koranen förstör inte för oss men det är vi människor som förstör reglerna som Allah har bestämmt. Om inte Allah skulle finnas då skulle ingen av oss vara på jorden alls. Då hade inte du varit född , Varför är du inte längre muslim? Vad var det som gjorde att du inte längre Tror på Gud och Koranen, Allah vill inget ont , Allah vill att vi ska vara rena från hjärtat. Allah har inte gjort att det ska bli krig , det är människorna som tror att de bestämmer över världen men nej det är inte så. Tappa inte förlusten på din tro , Säger inte att du inte får tro på Gud för du väljer själv alla har egna åskiter. Koranen är helig Koranen försker lära oss på ett bra sett. Snälla riv bara inte sönder böckerna från koranen för då skadar du Allah jättemycket
  • Anonym (Nytt_Liv)

    Hej,

    Jag läste ditt inlägg och kände att jag behövde skriva ett svar!

    Jag måste berätta om min tro. En tro på Jesus kristus - Guds son!

    Jag har gjort mycket fel i mitt liv och många synder som jag skäms över, men jag har blivit frikänd!! Jag är förlåten och FRI!

    Jag är inte rädd för döden, för jag har frid i mitt hjärta och vet att jag är förklarad rättfärdig genom Jesus!

    Låt mig förklara...

    Bibeln beskriver att det började med Adam och Eva i lustgården i tidens början. Där valde människan bort Gud och tänkte på sina egna begär, vilket kallas "syndafallet".

    Människan har ju en fri vilja och kan därför välja att följa Guds väg eller sin egen.

    Iochmed syndafallet så är vi alla syndare.

    I Gamla testamentet (bibelns första del) så ger Gud människorna 10 bud att leva efter:

    2 Mos 20:

    "

    1) Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

    2) Du skall inte göra dig någon bildstod av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

    3) Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

    4) Håll sabbatsdagen så att du helgar den

    5) Hedra din far och din mor.

    6) Du skall inte mörda.

    7) Du skall inte begå äktenskapsbrott

    8) Du skall inte stjäla

    9) Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa (ljuga)

    10) Du skall inte ha begär till din nästas hustru... (m.m.)

    "

    Dessutom så förstärkte Jesus buden genom att säga:

    Matt 22:37 "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd"

    Har man brutit mot ett enda av dessa bud så är man en syndare. Därför är jag en syndare, precis som du och resten av alla männsikor i hela världen.

    Bibeln beskriver det såhär:

    Rom 3:23 "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud"

    Därför förtjänar alla människor ett straff.

    Men lösningen på problemet heter JESUS KRISTUS!

    Jesus kom till jorden och tog alla våra synder på sig för att vi skulle få leva.

    Ett känt bibelord ang. Detta:

    Joh 3:16 "Ty så älskade Gud världen (dvs. Dig och mig) att han utgav sin enfödde son (dvs. Jesus), för att VAR OCH EN som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv."

    Tänk dig att du sitter i en domstol... Du vet att du har gjort fel och att du snart ska bli dömd för ditt straff.

    Men då stiger en en annan in och säger att han tar ditt straff så att du kan gå fri.

    Dommaren godkänner detta och din räddare får istället det straff som du skulle ha haft medans du blir frikänd.

    Så går det till när man tar emot Jesus i sitt liv!

    Eftersom att vi alla är syndare så behöver vi alla en frälsare/räddare. Denna frälsare är Jesus Kristus som har dött (och uppstått) för din och min skull!

    Ett förklarande bibelord ang. Detta:

    Rom 8:1 "Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus"

    Och vidare:

    Rom 6:23 "Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre."

    För att bli kristen måste man vända sig till Gud och erkänna att man är en syndare. Att man helt enkelt inte klarar det själv, utan att man behöver en frälsare. Att man behöver Jesus! Då blir man förklarad rättfärdig genom det som Jesus gjorde för oss när han dog för våra synder!

    Gud förlåter dig om du ber honom om det och litar på Jesu död och uppståndelse:

    1 Joh 1:9 "Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet"

    Och även:

    Ef 1:7-8 "I honom (dvs. Jesus) och genom hans blod har vi friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser - så rik är den nåd med vilken Gud har låtit all vishet och klokhet flöda över oss"

    (Jag tror inte, som många menar, att Koranens gud Allah, och Bibelns Gud är samma gud.)

    Min Gud säger även såhär:

    Jesaja 1:18 "Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda dom scharlakan, skall de bli vita som ull"

    Och när man ber om förlåtelse så kan man vara säker på att det är förlåtet:

    Psaltaren 103:10-12 "Han handlar inte med oss efter våra synder och lönar oss inte efter våra missgärningar. Ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara ifrån oss"

    Att tro på Jesus är ett fritt val, som alla människor kan göra! Men om man inte tror så lever man kvar i sin synd och får då själv stå för det straff man förtjänar.

    Men ALLA är välkomna in i Guds rike. Jesus säger att:

    Matt 11:28-29 "Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar."

    När man tillhör Jesus så ger han oss sin frid:

    Joh 14:27 "Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa."

    Kom ihåg detta! Att Jesus älskar dig! Att Gud älskar dig:

    Ef 2:4 "Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek."

    1 Joh 4:10 "Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin son till försoning för våra synder."

    Så det handlar om att ta emot Guds gåva av evigt liv för att vi ska bli förlåtna för våra synder och förklarade rättfärdiga genom det som Jesus gjorde när han dog för oss på ett kors:

    Ef 2:8-9 "Ty av nåden är ni frälsta genom tron (dvs. tron på Jesus), inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig."

    Allt handlar om NÅD... inte gärningar!

    Guds frid!

  • Novembersolsken
    Anonym (Nytt_Liv) skrev 2018-04-17 12:07:39 följande:

    Hej,

    Jag läste ditt inlägg och kände att jag behövde skriva ett svar!

    Jag måste berätta om min tro. En tro på Jesus kristus - Guds son!

    Jag har gjort mycket fel i mitt liv och många synder som jag skäms över, men jag har blivit frikänd!! Jag är förlåten och FRI!

    Jag är inte rädd för döden, för jag har frid i mitt hjärta och vet att jag är förklarad rättfärdig genom Jesus!

    Låt mig förklara...

    Bibeln beskriver att det började med Adam och Eva i lustgården i tidens början. Där valde människan bort Gud och tänkte på sina egna begär, vilket kallas "syndafallet".

    Människan har ju en fri vilja och kan därför välja att följa Guds väg eller sin egen.

    Iochmed syndafallet så är vi alla syndare.

    I Gamla testamentet (bibelns första del) så ger Gud människorna 10 bud att leva efter:

    2 Mos 20:

    "

    1) Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

    2) Du skall inte göra dig någon bildstod av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

    3) Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

    4) Håll sabbatsdagen så att du helgar den

    5) Hedra din far och din mor.

    6) Du skall inte mörda.

    7) Du skall inte begå äktenskapsbrott

    8) Du skall inte stjäla

    9) Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa (ljuga)

    10) Du skall inte ha begär till din nästas hustru... (m.m.)

    "

    Dessutom så förstärkte Jesus buden genom att säga:

    Matt 22:37 "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd"

    Har man brutit mot ett enda av dessa bud så är man en syndare. Därför är jag en syndare, precis som du och resten av alla männsikor i hela världen.

    Bibeln beskriver det såhär:

    Rom 3:23 "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud"

    Därför förtjänar alla människor ett straff.

    Men lösningen på problemet heter JESUS KRISTUS!

    Jesus kom till jorden och tog alla våra synder på sig för att vi skulle få leva.

    Ett känt bibelord ang. Detta:

    Joh 3:16 "Ty så älskade Gud världen (dvs. Dig och mig) att han utgav sin enfödde son (dvs. Jesus), för att VAR OCH EN som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv."

    Tänk dig att du sitter i en domstol... Du vet att du har gjort fel och att du snart ska bli dömd för ditt straff.

    Men då stiger en en annan in och säger att han tar ditt straff så att du kan gå fri.

    Dommaren godkänner detta och din räddare får istället det straff som du skulle ha haft medans du blir frikänd.

    Så går det till när man tar emot Jesus i sitt liv!

    Eftersom att vi alla är syndare så behöver vi alla en frälsare/räddare. Denna frälsare är Jesus Kristus som har dött (och uppstått) för din och min skull!

    Ett förklarande bibelord ang. Detta:

    Rom 8:1 "Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus"

    Och vidare:

    Rom 6:23 "Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre."

    För att bli kristen måste man vända sig till Gud och erkänna att man är en syndare. Att man helt enkelt inte klarar det själv, utan att man behöver en frälsare. Att man behöver Jesus! Då blir man förklarad rättfärdig genom det som Jesus gjorde för oss när han dog för våra synder!

    Gud förlåter dig om du ber honom om det och litar på Jesu död och uppståndelse:

    1 Joh 1:9 "Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet"

    Och även:

    Ef 1:7-8 "I honom (dvs. Jesus) och genom hans blod har vi friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser - så rik är den nåd med vilken Gud har låtit all vishet och klokhet flöda över oss"

    (Jag tror inte, som många menar, att Koranens gud Allah, och Bibelns Gud är samma gud.)

    Min Gud säger även såhär:

    Jesaja 1:18 "Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda dom scharlakan, skall de bli vita som ull"

    Och när man ber om förlåtelse så kan man vara säker på att det är förlåtet:

    Psaltaren 103:10-12 "Han handlar inte med oss efter våra synder och lönar oss inte efter våra missgärningar. Ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara ifrån oss"

    Att tro på Jesus är ett fritt val, som alla människor kan göra! Men om man inte tror så lever man kvar i sin synd och får då själv stå för det straff man förtjänar.

    Men ALLA är välkomna in i Guds rike. Jesus säger att:

    Matt 11:28-29 "Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar."

    När man tillhör Jesus så ger han oss sin frid:

    Joh 14:27 "Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa."

    Kom ihåg detta! Att Jesus älskar dig! Att Gud älskar dig:

    Ef 2:4 "Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek."

    1 Joh 4:10 "Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin son till försoning för våra synder."

    Så det handlar om att ta emot Guds gåva av evigt liv för att vi ska bli förlåtna för våra synder och förklarade rättfärdiga genom det som Jesus gjorde när han dog för oss på ett kors:

    Ef 2:8-9 "Ty av nåden är ni frälsta genom tron (dvs. tron på Jesus), inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig."

    Allt handlar om NÅD... inte gärningar!

    Guds frid!


    Tack för att du skrev detta, ja vi Alla människor har samma Gud och att vi tror på olika profeter som har funnits i världen. För jag vill inte vara en negativ människa jag vill komma på en fin plats där det är lugn o ro. Jag blir så himla rädd för min iman jag är ganska svag. Ibland gråter jag av alla misstag jag har gjort. För jag struntar i vad för religion du har det ända som räknas är hur god du är i hjärtat och ge folk mycket kärlek. Vi människor har samma blod och kött. Ibland kan jag inte sluta tänka på alla synder jag har gjort :(
  • Anonym (Nytt_Liv)
    Novembersolsken skrev 2018-04-17 17:01:34 följande:
    Tack för att du skrev detta, ja vi Alla människor har samma Gud och att vi tror på olika profeter som har funnits i världen. För jag vill inte vara en negativ människa jag vill komma på en fin plats där det är lugn o ro. Jag blir så himla rädd för min iman jag är ganska svag. Ibland gråter jag av alla misstag jag har gjort. För jag struntar i vad för religion du har det ända som räknas är hur god du är i hjärtat och ge folk mycket kärlek. Vi människor har samma blod och kött. Ibland kan jag inte sluta tänka på alla synder jag har gjort :(

    Hej igen,


    Jag tror du missuppfattade, eller inte läste min text?


    Vi har INTE samma Gud, och man kommer INTE till himlen för att man är snäll... man kommer dit om man omvänder sig och ber till Gud och erkänner att man är en syndare som inte kan leva rättfärdigt i egen kraft. Sedan får man be om förlåtelse för sina synder och be Jesus att flytta in i hjärtat.


    DÅ blir man rättfärdiggjord och FRIKÄND! Det finns inga synder Gud inte kan förlåta. Detta är för att Jesus dog för VÅRA synder.


    Om man därför tar emot Jesus i sitt hjärta så blir man räddad! Precis som jag skrev i texten ovan:
    Joh 3:16 "Ty så älskade Gud världen (dvs. Dig och mig) att han utgav sin enfödde son (dvs. Jesus), för att VAR OCH EN som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha EVIGT LIV."


    Med Jesus i ditt hjärta kan du vara säker på att han leder dig hem till himlen!

  • Anonym (Nytt_Liv)

    Tillägg till förra inlägget:

    Detta är ju min personliga tro! :)

    Och jag respekterar din tro!

    Allt gott!

Svar på tråden Känner mig alltid så ledsen