• Äldre 13 Apr 12:18
    11054 visningar
    22 svar
    22
    11054

    Sluta amma, sonen äter inte mat.

    Jag får panik snart! Min son börjar nära sig 8 månader och vill fortfarande inte äta vanlig mat. Känns som att jag har provat allting.. Jag har gett i bitform istället för puré, jag har gett puré i alla olika smaker, jag har blandat bröstmjölk med olika sorters puréer, jag har gett alla olika smaker mycket tid! Men ändå vill han inte äta!


    Jag vill sluta amma, eller dra ner amningen till ett par gånger om dagen, bvc är också på mig om detta, att jag måste sluta amma, framför allt på natten då det tydligen är dåligt för bebisen. Men det är ju omöjligt så länge han inte äter! Han tar inte heller flaska nämligen, inte ens om det är bröstmjölk i flaskan. 


    Är det någon där ute med lite kloka råd? mer än att ge det tid, för jag har gett det 2 månader och börjar bli less 

  • Svar på tråden Sluta amma, sonen äter inte mat.
  • Äldre 13 Apr 14:00
    #3
    Anonym (S) skrev 2018-04-13 12:27:42 följande:

    Ja jag kan ge dig ett gott råd. Lyssna inte på din uppenbart inkompetenta Bvc-sköterska. Varför i helvete skulle det vara dåligt att amma en 8-månaders? Sjukaste jag hört. Tycker att du starkt ska ifrågasätta vad människan menar.

    Fortsätt amma och fortsätt ge smakportioner så kommer det snart lösa sig av sig självt.


    Hon menar på att det har med hormonnivåerna i kroppen att göra, insulinnivåerna blir höga eller något. Gick hem och googlade direkt när hon sa det då jag också tyckte att det var väldigt konstigt sagt, så det har egentligen inte så mycket med det hon sagt att göra. Jag vill sluta amma av lite olika anledningar, min son lider av eksem och jag vågar nästan inte äta någonting längre på grund av oro för allergier, det är extremt påfrestande. Jättemysigt att amma men jag vill inte gå i flera månader till utan att kunna äta ordentlig mat
  • Äldre 13 Apr 15:23
    #6
    Anna60 skrev 2018-04-13 14:10:32 följande:

    Skit i BVC och var mamma till DITT barn. Fortsätt amma. Men se till att barnet får lite mosad mat, puréer osv. Lite plockmat när ni äter middag är inte heller fel. Det värsta man kan göra är att strida om maten. Jävla BVC: man ska banta ett mulligt barn, man ska göra ett tunt barn, man ska amma i 16 månader, man ska INTE amma längre än 6 månader, man skall börja äta fastare föda när man är 5 månader, man ska inte börja äta fastare föda förrän vid 8 månaders ålder. Barn som inte ammas tillräckligt länge får bristsjukdomar och dör i förtid.

    Gaaaaahhhhhh!!!!!!

    Som mamma vet du bäst. Bara du! Sluta med ångesten, introducera mat i lagom doser. Orkar du inte amma hela tiden eftersom grabben är lite envis, börja med flaska.

    Barnet mår utmärkt av att INTE amma på natten, absolut, tror man tänker på den avbrutna nattsömnen där för barnet. Och helt klart kanske du mår bättre av att få sova på nätterna utan att amma. Men att det inte skulle vara bra för honom, dom är ju inte kloka!


    Jo jag håller med, jag tar det mesta som bvc säger med en nypa salt, när det gäller det mesta då dom har väldigt dålig kunskap när det gäller typ allt. Rätt komiskt då dom ska vara utbildade inom ämnet.  Men nu handlar egentligen det jag säger inte om att jag litar på det bvc säger, att bvc är på mig är bara en liten del av det jag skrev.. Jag vill sluta/ minska på amningen av många olika anledningar. Bland annat som jag skrev ovan att jag är trött på att inte kunna äta någonting pga min sons eventuella allergier, jag får ångest varje gång jag ska äta något annat än ris och bönor typ. Sen så vill vi snart börja försöka med barn nr 2 då vi drömmer om att få så tätt som det bara går vilket innebär att jag gärna vill få tillbaka min ägglossning ^^


    Flaska går ju som skrev i början inte heller, den ratar han fullständigt, har försökt i flera månader då jag varit fast hemma i 8 månader :P 

  • Äldre 13 Apr 15:30
    #7
    Anonym (Mamma till tre) skrev 2018-04-13 14:18:17 följande:

    Försöka slappna av och låta det ta sin tid är mitt råd. Som någon skrev tidigare så fortsätt amma och testa med smakportioner lite då och då.

    Min yngsta son drack endast drickyoghurt efter amningen. Han vägrade helt att prova annat. Så jag fick köpa med drickyoghurtar till dagis för att han skulle få nåt att äta. Precis som för dig så var alla på mig och tjatade om att han MÅSTE lära sig äta annat så snart som möjligt. Det stressade mig enormt men jag försökte slappna av och ge honom tid. Han mådde bra och gick upp i vikt trots den ensidiga kosten så det var ingen alarmerande fara.

    Tillslut släppte det och han började smaka på vanlig mat, och idag är han 13 år och äter i princip allt. Även grönsaker och sånt som barn brukar rata.

    Så det löser sig ska du se. Barn är individer och utvecklas i olika takt :) Om en månad eller två så kanske det helt plötsligt vänder och din son känner sig redo att äta mat.


    Jo, jag önska att jag kunde slappna av och fortsätta amma men jag har ammat honom mot alla odds i många månader nu. Bvc tyckte att jag skulle sluta med en gång när vi märkte att jag måste utesluta väldigt många födoämnen men jag gav mig sjutton på att jag skulle klara av att utesluta vete, soja, mjölk, ägg och undvika alla röda frukter och grönsaker, citrus och så vidare samtidigt som jag är vegetarian. Men nu orkar jag snart inte längre leva på ris och bönor, det är egentligen mest därför jag vill sluta amma. Det tillsammans med att vi vill försöka med barn nr 2, kunna lämna bort honom någon gång.. Bara att jag ska kunna lämna honom hemma med pappa i några timmar och slappna av! men jag kan ju tyvärr inte det då han inte heller tar flaska. Jag känner mig väldigt mycket som en fånge i mitt eget hem pga han vägrar annat än bröstet. 


     


    Men ja, jag får väl fortsätta amma som alla skriver då, om det nu inte finns något annat alternativ. Hoppas att det vänder jäkligt snart

  • Äldre 13 Apr 19:06
    #9
    Anonym (Marina) skrev 2018-04-13 16:55:32 följande:

    Har du provat att ge bröstmjölk eller ersättning ur mjölkkopp? som finns i apoteket och vänja av sakta och ge exempel lite gröt och andra smakportioner så småningom.


    Tack så mycket för tipset, det måste jag ju prova! Glad
  • Äldre 16 Apr 16:16
    #16
    cosinus skrev 2018-04-13 23:13:32 följande:
    Vad är det för ersättning ni provat? Mjölkfria ersättningar smakar och luktar oftast helt förfärligt. Framförallt de sorter de förespråkar att man ska prova först. Be att få prova andra. Sätt i lite vaniljsocker.

    Jag tycker nog att du ska sluta amma. Det är alltid lättare att hantera och analysera allergier om barnet inte ammar. (Sen hur det rent praktiskt ska gå till var ju en annan fråga)

    Funkar sinlac? Den är väldigt söt och kan därmed lura även kinkiga typer att gapa. Innehåller dock någon sojasläkting har jag för mig (kan det ha varit guarkärnmjöl)

    Låt pappan bråka med flaska och smakisar, var inte ens hemma. Bebis vet att du sitter på de riktiga godsakerna.

    Tänk på att det kan vara så att det är något i din kost ni ännu inte plockat bort som skapar ointresset för mat. Kan ju vara så att bebis har reaktioner ni inte märker men som påverkar aptiten. Så ja, jag tror helt klart på att försöka avsluta amningen.

    Har inte provat någon ersättning, har haft i bröstmjölk i flaskan alla gånger när han har vägrat äta ur den, samt välling vid de senare tillfällena.. 


    Pappa har fått prova att mata och ge flaskan massor med gånger, första gången vi märkte att han vägrade flaska var när jag befann mig långt bort ifrån hemmet, sen dess har han vägrat varje gång.. Någon månad innan hade han ingenting emot flaskan men antar att vi gav den alldeles för sällan för att hålla vanan uppe 


    a
  • Äldre 16 Apr 16:26
    #17
    Jsv17 skrev 2018-04-13 23:33:06 följande:

    Kan det vara så att det blivit väldigt stressat kring maten? Då du känt dig pressad att han ska börja äta, och han kanske är ett barn som är lite mer tveksam till nya smaker redan från början (gissningsvis då han vägrat flaska och ersättning) och det har blivit en ond spiral som gör att det låst sig lite för honom? Att ge det tid givetvis men kanske rent av börja om från början? Tänka lite som man börjar mellan 4-6månaders (som min son som får banan i smaknapp och tippen på en sked av sånt vi äter) och bara helt avdramatisera ätandet så kanske det rullar igång sen? Sedan oroa dig inte över att det ska vara varierat och hela kost cirkeln och sånt utan hittar du en grej han gillar kör på den! Prova annat ibland för att hitta nytt men de klarar sig, jobbade som nanny i en familj där pappan var barnpsykiater och deras son åt typ korv babymorötter till en början, jag var stressad över att han inte ville prova mat, han sa så här ?hur många 25åringar känner du som bara äter korv och morötter? Det löser sig? Superjobbigt med allergierna och att du knappt kan äta nåt så förstår verkligen att du vill kunna trappa ner och kunna få bort nattamningen men skynda långsamt ör nog det som kommer gå snabbast här ändå...


    Jag har egentligen inte stressat något alls med det förrän precis den sista tiden då han stått still länge i vikten och det sista börjat gå ner i vikt. Har gett små teskedar varje dag och hållit mig till det, så länge han inte visat intresse för mer och slutat direkt när han inte vill ha. Men jo, givetvis måste jag ge honom den tid han behöver och jag förstår ju att det kommer att lösa sig till slut men det blir ju tyvärr jobbigt och väldigt påfrestande då det egentligen inte finns en endaste grej som har flutit på med min son. Sömnen krånglar, maten krånglar, eksem som krånglar, sjukdomar osv, man blir ju så less till slut.  Hoppades på att det skulle finnas någon som på något mirakulöst sätt lyckats få sina små matvägrare att börja tycka om mat, men jag får nog ge upp och bara fortsätta så som jag har gjortObestämd

  • Äldre 16 Apr 16:31
    #18
    IrriteradMamma skrev 2018-04-13 22:22:46 följande:

    Herregud! Fortsätt amma eller ge ersättning om du vill det hellre. Ingen brådska med maten!

    Jag ammar min 11 månaders på nätterna ibland (mest för tröst dock), och min bvc sköterska tycker det är helt okej. Vårt barn har precis börjat intressera sig för mat på allvar, hon har fått tagit det i sin takt! Väldigt konstiga råd du fått av bvc..

    Snälla, läs.

    Www.blw.nu


    Som jag nämnt i många inlägg ovan så handlar det inte om att det är skadligt för min son på något sätt att fortsätta ammas och jag hade gärna fortsatt med det så länge han hade velat om jag inte behövde utesluta så mycket ur min kost, om det inte gjorde mig tvungen till att vara hemma konstant och om allt bara som sagt hade flutit på med flaska och sådä Men nu gör det inte det och därför måste jag försöka sluta amma, för min egen skull och för min sons skull. 
  • Äldre 16 Apr 16:34
    #20
    GGN skrev 2018-04-13 22:11:00 följande:

    Sluta stressa. Det är inte "dåligt" för barnet att du ammar (såvida han går upp i vikt). Jag förstår dock absolut att du kanske vill dra ner på amningen för din egen skull.


    Han går inte upp i vikt, han går snarare ner i vikt.. tyvärr. Sen så är det ju mycket annat som krånglar med, så det är svårt att inte stressa
    BuoBä skrev 2018-04-13 22:19:55 följande:

    Dum fråga kanske, men har ni testat att du åker iväg några timmar och pappan testar att ge flaskan (eller mugg) under tiden?


    Provat det också, fungerar ingen vidare tyvärr Obestämd
Svar på tråden Sluta amma, sonen äter inte mat.