• Humlan88

    Kan nån sammanfatta "Akademin krisen"

    Hänger inte med det dom skriver om den här krisen inom svenska Akademin. En kort sammanfattning

  • Svar på tråden Kan nån sammanfatta "Akademin krisen"
  • BuoBä

    Ok, här är ett försök.

    Ledarmoten Katarina Frostensons man är den så kallade Kulturprofilen. Förutom att han anklagas för att ha sextrakasserat ett stort antal kvinnor misstänks han även för att ha avslöjat 6 litteraturpristagare i förväg. På grund av detta röstade Akademien om att utesluta Frostenson. De som ville låta henne vara kvar vann. Tre ledarmöter som röstat bort henne var missnöjda med resultatet och lämnade sina stolar.

    Eftersom man inte kan avgå kan ingen annan väljas in på den stolen (förän innehavaren dör). Det är ett par stolar som är tomma sedan innan, så man hamnade farligt nära gränsen på 12 ledarmöter som måste närvara vid val mm.

    Sen blev det vad vi på fackspråk kan kalla "shitshow" med anklagelser hit och dit. Det slutade med att Frostenson gick med på att lämna sin stol, om även den ständige sekreteraren Danius lämnade sin. Så nu är de under 12, om inte de 3 första bestämmer sig för att komma tillbaka.

    Jag är osäker på kungens roll och makt i detta, men eftersom det är en kunglig akademi gissar jag att han kan bestämma saker och tex ändra stadgar.

  • Themis

    Svenska Akademien- nu med smak av gubbslem.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Bibbidi
    BuoBä skrev 2018-04-13 17:21:56 följande:

    Ok, här är ett försök.

    Ledarmoten Katarina Frostensons man är den så kallade Kulturprofilen. Förutom att han anklagas för att ha sextrakasserat ett stort antal kvinnor misstänks han även för att ha avslöjat 6 litteraturpristagare i förväg. På grund av detta röstade Akademien om att utesluta Frostenson. De som ville låta henne vara kvar vann. Tre ledarmöter som röstat bort henne var missnöjda med resultatet och lämnade sina stolar.

    Eftersom man inte kan avgå kan ingen annan väljas in på den stolen (förän innehavaren dör). Det är ett par stolar som är tomma sedan innan, så man hamnade farligt nära gränsen på 12 ledarmöter som måste närvara vid val mm.

    Sen blev det vad vi på fackspråk kan kalla "shitshow" med anklagelser hit och dit. Det slutade med att Frostenson gick med på att lämna sin stol, om även den ständige sekreteraren Danius lämnade sin. Så nu är de under 12, om inte de 3 första bestämmer sig för att komma tillbaka.

    Jag är osäker på kungens roll och makt i detta, men eftersom det är en kunglig akademi gissar jag att han kan bestämma saker och tex ändra stadgar.


    Vad händer om de inte kommer tillbaka?
  • Tecum

    Boven i dramat är Katarina Frostensson, hon har gjort sig omöjlig genom sina nära kontakter med den halvkriminella maken Jean-Claude Arnault. Det var inte bara sextrakasserier och läckor, paret har fått pengar från Akademien för klubbverksamhet. Ändå klamrade hon sig fast vid stolen och när det till slut inte gick längre ställde hon som villkor att hennes dödsfiende Sara Danius också måste bort. En verkligt obehaglig person! Undrar vad hon haft för hållhake på Horace och de andra gubbarna som gick i hennes ledband?

  • BuoBä
    Bibbidi skrev 2018-04-13 18:42:05 följande:

    Vad händer om de inte kommer tillbaka?


    Ingen aning.

    Min man säger att det innebär att det är Leif GW Persson som utser alla nobelpristagare hädanefter. Det vore onekligen intressant.
  • VivaHate
    BuoBä skrev 2018-04-13 19:28:26 följande:
    Ingen aning.

    Min man säger att det innebär att det är Leif GW Persson som utser alla nobelpristagare hädanefter. Det vore onekligen intressant.
    Tycker Nobelpriset kan bli en omröstning på Facebook.

    GW utser kandidater och den med flest röster vinner.

    Samir & Viktor tar hand om utdelningen.
  • LillaTjockaBertil
    VivaHate skrev 2018-04-13 19:41:22 följande:

    Tycker Nobelpriset kan bli en omröstning på Facebook.

    GW utser kandidater och den med flest röster vinner.

    Samir & Viktor tar hand om utdelningen.


    Nej, Samir och Viktor tar hem literaturpriset i år för sina fantastiska låttexter.
Svar på tråden Kan nån sammanfatta "Akademin krisen"