• Frejalola

    Kejsarsnitt eller vaginalt andra gången?

    Är det någon här som fött vaginalt efter ett planerat snitt. Jag snittades med min första pga förlossningsrädsla, snittet gick jättebra och jag ångrar inte mitt beslut. Nu väntar jag 2an och känner mig inte riktigt lika förlamad av skräck vid tanken på en vaginal förlossning. Av praktiska skäl så hade en vanlig förlossning vart enklare med återhämtningen då jag vill kunna ta hand om och bära/lyfta båda mina barn efteråt... förutsatt att den vaginala förlossningen sker utan komplikationer så givetvis. Hur är det att föda vaginalt efter ett snitt? Kan man få extra komplikationer? Mvh rädd och förvirrad

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt andra gången?
  • halfbaked

    Borde väl ej vara några konstigheter man får väl hålla koll på livmodern bara då den blir lite skörare efter ett snitt. Finns ju flera som gjort akutsnitt och sen föder vaginalt.

    Men annars antar jag att man är som en förstföderska? Bäckenet och allt "där nere" är ju inte uttöjt som på en omföderska.

  • Min älskade dotter

    Jag födde första med akutsnitt då hon var alldeles för liten för att orka en vaginal förlossning. Andra barnet fick jag föda vaginalt, vilket jag tyckte var spännande. Jag behövdes tills slut sättas igång då vattnet hade gått och knappt nånting hände. Där är d lite olika alternativ som finns och tex cytotec är inte okej om man tidigare är snittad. Jag fick dropp och de kunde inte dra på lika mycket där av samma anledning. Nu hade jag tyvärr otur och sprack väldigt mycket, fick en sfinkterruptur, så fick åka till operation direkt efter. Tredje barnet kämpade jag för ett planterat snitt viket jag tillslut efter mycket stridande fick.

    Så är det snittad tidigare - du kan föda vaginalt men är så som ?förstföderska?, ingen väg banad innan lixom ;)

    Stort lycka till vad du än väljer!

  • Min älskade dotter

    Jag födde första med akutsnitt då hon var alldeles för liten för att orka en vaginal förlossning. Andra barnet fick jag föda vaginalt, vilket jag tyckte var spännande. Jag behövdes tills slut sättas igång då vattnet hade gått och knappt nånting hände. Där är d lite olika alternativ som finns och tex cytotec är inte okej om man tidigare är snittad. Jag fick dropp och de kunde inte dra på lika mycket där av samma anledning. Nu hade jag tyvärr otur och sprack väldigt mycket, fick en sfinkterruptur, så fick åka till operation direkt efter. Tredje barnet kämpade jag för ett planterat snitt viket jag tillslut efter mycket stridande fick.

    Så är snittad tidigare - du kan föda vaginalt men är så som ?förstföderska?, ingen väg banad innan lixom ;)

    Stort lycka till vad du än väljer!

  • Anotherone

    Jag fick mitt första barn med akut snitt pga han var väldigt stor och värksvaghet. Det gick liksom inte framåt och till slut behövde han komma ut.

    Var inne på planerat snitt med lillasyskonet men övertalades att testa att föda vaginalt och det ångrar jag djupt idag. Jag drabbades av en av de värsta komplikationerna, det blev omedelbart kejsarsnitt och vi fick inte alls den lugna start som vi önskar och som vi hade behövt efter den första förlossningen.

    Så ska jag utgå från hur jag gjort om jag fått göra om alltihop hade jag lätt valt att kämpa för ett planerat kejsarsnitt istället.

  • Frejalola

    Tack snälla för alla svar. För tillfället lutar det åt ett snitt igen.. har förstått att riskerna trots allt är större vid en förlossning än ett snitt andra gången även om det är individuellt!

  • Anotherone
    Frejalola skrev 2018-04-14 11:49:03 följande:

    Tack snälla för alla svar. För tillfället lutar det åt ett snitt igen.. har förstått att riskerna trots allt är större vid en förlossning än ett snitt andra gången även om det är individuellt!


    Ja det är mycket som är individuellt, hoppas att du har en bra barnmorska som.du kan bolla detta med. Vill man ha många barn tex så är det bättre med vaginal födsel, det är en sak att tänka på också.
  • Anotherone
    Frejalola skrev 2018-04-14 15:16:22 följande:

    Får jag fråga vilka komplikationer du fick?


    Min livmoder brast i det tidigare ärret. Nu gick allt bra (så bra det kan gå) men jag missade de första timmarna med bebisen pga jag blev sövd. Så jag hade hellre genomgått en planerad kejsarsnittsfödsel i lugn och ro så att säga.
  • Frejalola

    Ja det förstår jag verkligen. Usch och fy för att gå igenom något sånt men vilken tur att allt gick så bra som de kunde trots omständigheterna eller vad man ska säga... det är precis det jag är rädd för, eller en förlossning som slutar med akut snitt...

  • NELJ

    Jag födde första barnet med planerat snitt då han låg i säte. Barn nr två kom 2,5 år senare och föddes vaginalt. En ganska kort förlossning utan komplikationer annat än att jag behövde sys några stygn efteråt. Jag tyckte det tog lite längre tid att återhämta sig efter den andra förlossningen men det kan ju ha mycket att göra med att det fanns ett till barn att ta hand om också.

    Jag är jätteglad över att jag fick uppleva en vaginal förlossning. Det är häftigt att veta vilken styrka man har inom sig.

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt andra gången?