• nattuss89

    Sömnlös mamma behöver råd!

    Jag har 2 barn, en 3åring och en 10månaders.

    3åringen sover i eget rum bredvid vårat sovrum och har alltid sovit bra. Men våran lilla har varit lite halv-bökig från start. Nu har hon precis lärt sig gå och jag förstår självklart att hon är i en stor utvecklingsfas och att det påverkar sömnen.

    Hon somnar alltid mellan 19 o 20. Sen nu de senaste veckorna har hon ALLTID vaknat mellan 02 och 03 och vägrar somna om. Hon ställer sig upp och ska absolut inte ligga ner, som att hon tycker att hon sovit klart och jag måste då gå upp, och får sitta uppe ibland 2 och i värsta fall 3 timmar. Lagom tills man somnar om brukar 3åringen vakna så det blir inte så många timmars sömn per natt.

    Förstår att jag kanske inte kan påverka detta så mycket, utan att det är väll en "fas", men tänkte kolla om någon annan förälder upplevt något liknande med sitt barn? När dom är som små klockor o vaknar exakt samma tider osv.

  • Svar på tråden Sömnlös mamma behöver råd!
  • Wilbo80

    Min son var så precis där omkring 10 månader. För mig gick det dock att halvt sova igenom dessa vakenperioder han hade för vi sov i samma säng, så han satt i sängen o var vaken o ?halvpratade?

    Tänkte om hon får komma o va i din/er säng kanske du kan halvsova/vila under tiden i alla fall, istället för att gå upp?

  • As86

    Vi hade lika, minne inte riktigt exakt när det började och slutade. Men vår son sov generellt dåligt från 7 månader till 1.5 år. Långa perioder efter 1 år låg han vaken 2-3 timmar precis som din. så jag förstår din kamp. Vi hade bara honom. Måste vara fruktansvärt när. Man har två och måste upp.

    Det vi gjorde var att jag och sonen sov själva i ett rum. Han i spjälsäng utan långsida intill min 120 säng. Under vakperioderna fick han vara i sin säng och jag låg som grind i min säng. Där inne kunde han sitta stå och böka medan jag sov räv (blundade, vilade och ändå kände och hörde vad han gjorde).

    För dig nu är det fruktansvärt kämpigt förstår jag. Har du någon som kan avlasta dig på helgen? Så du får sova ut. Om inte på natten så på morgonen?

    När vaknar 3 åringen? Sover lilla vidare då? Kan 3 åringen få sitta och titta på något en stund på morgonen så du får vila ytterliggare någon timma?

    Lider med dig.

    Stör kram

  • legomum

    Du får visa henne att det är natt. Så länge hon inte skriker låt henne vara. Lyssna in bara men visa inte att du är vaken.

    Ha en liten korg bredvid sängen med något gosedjur och någon mjuk leksak (utan ljud) låt henne sysselsätta sig själv.

    Fundera om det är för mycket sovtid på dagen?

    Vid den tiden drog jag ner vilorna till två gånger om dagen, så somnade de lättare på kvällen och bättre sömn på natten.

Svar på tråden Sömnlös mamma behöver råd!