• Äldre 14 Apr 10:31
    10923 visningar
    22 svar
    22
    10923

    Billån, dumt?

    Ok
    Jag sitter i säljtankar, vill byta bil då den jag har nu är för dyr i drift och då den används som pendlarbil vill jag dra ner på kostnaderna, jag har råd att äga bilen utan problem men vill kunna komma billigare undan så jag har mer pengar över till nöjen osv.
    Bilen är värderad till ca 35.000 men ska försöka få ut 40.000 (nya sommardäck för 7.000 medkommer alltså då)
    Om jag får det jag begär och lånar lite av mig själv så vill jag lägga minst 50.000 i handpenning.
    Bilarna jag kollar på ligger mellan 100-120.000, dvs att jag ska ta ett lån på ca 50-70.000.
    Vet att alla bilköp är "dumma" men är det dumt att ta ett lån på låt säga 70.000 för att köpa en ny bil?
    Vill tillägga att jag bor hemma med låga kostnader just nu men planerar att eventuellt flytta om ett tag. Har även ett fast jobb med stabil lön.
    Tack på förhand

  • Svar på tråden Billån, dumt?
  • Äldre 14 Apr 10:38
    #1

    Att byta en billig bil mot en dyr är sällan lönsamt.

  • Äldre 14 Apr 10:42
    #2

    Har räknat på det och jag skulle, med lån, komma under kostnaderna jag har idag, men har aldrig tagit lån innan så vill veta andras input först innan jag bestämmer mig

  • Äldre 14 Apr 10:48
    #3
    ACA9 skrev 2018-04-14 10:42:02 följande:

    Har räknat på det och jag skulle, med lån, komma under kostnaderna jag har idag, men har aldrig tagit lån innan så vill veta andras input först innan jag bestämmer mig


    Har du räknat på värdeminskningen?
  • Äldre 14 Apr 10:52
    #4

    Är medveten om den men jag förväntar mig äga bilen så pass länge att jag inte behöver tänka allt för mycket på den, är inte den som byter bil ofta utan anledning.
    Har räknat på skatt, förbrukning, försäkring. Är det något jag missar bortsett från lån?

  • Äldre 14 Apr 11:00
    #5
    ACA9 skrev 2018-04-14 10:52:53 följande:

    Är medveten om den men jag förväntar mig äga bilen så pass länge att jag inte behöver tänka allt för mycket på den, är inte den som byter bil ofta utan anledning.

    Har räknat på skatt, förbrukning, försäkring. Är det något jag missar bortsett från lån?


    Att inte ha med värdeminskningen i kalkylen är att lura sig själv.
  • Äldre 14 Apr 11:05
    #6

    Personligen skulle jag aldrig låna till en bil, utan hellre köpa en billigare som jag har råd att betala kontant. De enda lån jag kan tycka är vettiga är bolån och CSN-lån.

  • Äldre 14 Apr 11:14
    #7

    Som sagt, är medveten om värdeminskningen, men det är ju något du aldrig kan undkomma vid köp av mordern bil, därför jag räknade bort den.
    Jag är ute efter en bil jag kan ha länge och som är billig att äga, hyfsat billig i inköp.

    Om man säger så här, vad är för samt nackdelar med ett billån? Kan man argumentera för eller är det som det flesta hobbylånen?

  • Äldre 14 Apr 11:17
    #8
    ACA9 skrev 2018-04-14 11:14:41 följande:

    Som sagt, är medveten om värdeminskningen, men det är ju något du aldrig kan undkomma vid köp av mordern bil, därför jag räknade bort den.
    Jag är ute efter en bil jag kan ha länge och som är billig att äga, hyfsat billig i inköp.

    Om man säger så här, vad är för samt nackdelar med ett billån? Kan man argumentera för eller är det som det flesta hobbylånen?


    Du undkommer mycket värdeminskning genom att behålla din gamla bil ett tag till.

    Nackdelen med billån är väl räntan och amorteringen, samt att du är skuldsatt.
  • Äldre 14 Apr 11:27
    #9

    ok
    Får fundera vidare, tack för svar

  • Äldre 14 Apr 11:27
    #10
    MrsAJ88 skrev 2018-04-14 11:05:27 följande:

    Personligen skulle jag aldrig låna till en bil, utan hellre köpa en billigare som jag har råd att betala kontant. De enda lån jag kan tycka är vettiga är bolån och CSN-lån.


    Jag hade inte tagit och köpt en kontant så länge utlåningsräntan är låg och avkastningen av en pengar är högre än utlåningsräntan.
Svar på tråden Billån, dumt?