• Starlights

    Hur länge ammar era nyfödda?

    Hur länge ammar era nyfödda bebisar? Vår bebis på 2 veckor äter kanske 10 minuter sedan somnar hon vid bröstet. På BB sa de att hon måste äta minst 15-20 minuter för att få i sig tillräckligt. Hon äter dessutom inte jätteofta utan det kan gå flera timmar mellan målen. Hon har gått upp i vikt som hon ska, kissar och bajsar regelbundet. Jag är ändå orolig att hon ska få i sig för lite mat?

  • Svar på tråden Hur länge ammar era nyfödda?
  • Anonym (Bm)

    Går hon upp i vikt som hon ska behöver du inte ens tänka tanken på om hon får i sig tillräckligt. Njut av att du inte har en unge som äter i timmar ;).

    Släpper du stor mängd mat snabbt behöver bebisen bara äta en kort stund. Helt normalt.

  • Krusbärskompott

    Blir lätt avundsjuk! Min loppa har mycket magknip o ammar som tröst o vi har ofta maratonamning på kvällarna...

    Men som sagt, ökar bebis i vikt som den ska finns ingen som helst anledning till oro.

  • Anonym (Misse)

    Vår gjorde lika som din, ingen fara så länge dom går upp i vikt och är pigg och glad :)

    Tycker man ska ta allt från bvc med en nypa salt. Alla säger så olika dessutom.

  • gällka88

    Min två veckors tös äter i typ 5 minuter.. och hon går upp i vikt å verkar må bra annars så inte vet jag..hon kanske äter alldeles för kort tid...

  • Anonym (Ingen fara)

    Jag hade samma oro so du med första barnet. Han åt ungefär fem minuter i taget (trots amningsnapp) och det gick alltid några timmar emellan. Men han gick upp jättefint i vikt. Även lillasyster åt på några minuter men då kunde jag släppa oron

  • 10oktober

    Vår son var inte heller en maratonätare, jag fick kolla lite på honom då och då för att han inte skulle somna. Han var dock liten och gick inte upp i vikt i början, så vi fick kämpa lite. I ditt fall hade jag inte varit orolig :)

  • Brazillove

    Min son är 5 veckor imorgon och han gör liknande. Dock så fick jag rådet på bvc att flytta honom till det andra bröstet hinnan han föll in i djup sömn så han fortsatta att amma. (Men i mitt fall var det för att hans viktuppgång var inte så hög som dom önskat, dock så var det okay)


     

  • EAB

    Om bebis går upp i vikt som hon ska behöver du inte vara orolig.

    Men om du tror att hon behöver äta mer kan du testa följande tips:

    - Byta bröst

    - Kittla lite i handflatan/under foten

    - Klä av bebis och testa om hon vill amma då

  • Jsv17

    Så där var min son som nyfödd, gick upp jättebra i vikt men åt typ 10-15min åt gången och ibland gick det 5tim emellan om jag inte väckte honom. Jag var också jätteorolig särskilt då han föddes liten (2660g) så jag höll på och väckte och krånglade tills jag chansade och slutade med det och han blev en nöjdare bebis (han fick sova) och jag var en gladare mamma (jag fick sova) och han har gått upp i vikt som en raket, en riktig knubbis nu Jag har märkt när jag pumpar att jag har högt tryck i mina bröst, jag får ut mycket på kort tid, och trycker du till på bröstet om han inte ätit på några timmar så blir det en ståle rakt ut haha Så jag tror att han fick i sig den mängden han behövde på den korta tiden, trugade jag i honom mer kräktes han bara, det har han gjort mycket ändå men om jag pushade honom äta mer blev det verkligen kaskadkräk... Så går hon upp i vikt och kissar då får hon i sig det hon ska, jag vet att det är jättesvårt men försök lita på din bebis hon kommer tala om för dig vad hon behöver

    Som en brasklapp så satte jag en gräns att han fick sova max 6tim iaf första 2mån, men jag behövde aldrig väcka honom för han vaknade alltid själv innan tidsgränsen och när jag kollade antal mål åt han alltid 5-6ggr per dygn men i ojämna intervaller.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Hur länge ammar era nyfödda?