• Äldre 14 Apr 18:17
    6788 visningar
    6 svar
    6
    6788

    Bebismat på Kreta

    Hej!

    Nästa vecka åker vi till Kreta, Agios Nikolaus, men vår bebis som är 8,5 månader. Han äter burkmat, gröt och välling. Behöver vi ta med oss mat hemifrån till honom? Lite tänker vi förstås ta med, men behöver vi tänka att vi ska ha med oss för hela veckan? Han lär väl smaka på vår mat, men än så länge äter han inga större mängder av vanlig mat.

    Hur är det med barnmatsburkar på Kreta? Och fruktpuré? Välling och gröt tänker vi ta med.

  • Svar på tråden Bebismat på Kreta
  • Äldre 14 Apr 18:44
    #1

    Jag skulle säga att ni bör ta med allt. Det finns sällan samma typ av barnmat utomlands (känner inte till hur det är på just Kreta), och i puréer med frukt är det oftast tillsatt socker osv. Välling måste ni givetvis ta med eftersom det är ett svenskt påfund. Ta även med den gröt han äter.

  • Äldre 14 Apr 20:32
    #2

    Det finns svensk barnmat på de flesta affärer. Men tänk på att burkarna är väldigt dyra! När vi åkte med vår dotter så tog vi med oss, men vi hade räknat fel på någon burk så vi blev ändå tvungna att köpa.. De gick då på ca 35 kr per burk, och det är nu 3 år sedan. Så jag skulle råda er att ta med er :)

  • Äldre 14 Apr 20:38
    #3

    Var i Grekland och nej dom har inte burkmat. Så ni får ta med för hela veckan. Även välling och gröt får ni ta med så det räcker. Jag hade med tetrapack välling. Bara att hälla upp. Lättare på rummet där det inte alltid finns tillgång att värma. Blev en del extra vikt dit men hem är det ju uppätet så lättare då.

  • Äldre 14 Apr 21:46
    #4

    Jag har sett barnmat på både Xarkadakis/charkadakis (har bara sett det med grekiska bokstäver men uttalet motsvarar stavning #2) och på Lidl. Tänker inte uttala mig om prisklass eftersom det bara var vår numera 7åring som åt burkmat men det finns definitivt i Agios Nicholaos. Misstänker att det även finns i småaffärerna men eftersom vi åker till svärföräldrarna som bor utanför Agios så handlar vi bara på de större affärerna när vi åker in. Finns definitivt i Istron (deras by) Flört

  • Äldre 14 Apr 21:50
    #5

    För bara en vecka hade jag absolut tagit med mat hemifrån. Ta med klämmisar, de väger mindre. Vi har en liten mattermos som vi har lite varmt vatten i, ner med klämmisen och på med locket. Efter ett par minuter är det lagom varmt. Om barnet inte äter den kall då men det gjorde inte vår son. Tar ni ändå med burkar så lägg varje burk i en blöja. Det är stötdämpande och om en burk ändå skulle gå sönder suger blöjan upp vätskan rätt bra. Vill ni ändå inte ha med mat hemifrån kan ni blanda ris med soppa, mosa potatis, frukt mm.

  • Äldre 15 Apr 14:44
    #6
    basio skrev 2018-04-14 18:17:41 följande:

    Hej!

    Nästa vecka åker vi till Kreta, Agios Nikolaus, men vår bebis som är 8,5 månader. Han äter burkmat, gröt och välling. Behöver vi ta med oss mat hemifrån till honom? Lite tänker vi förstås ta med, men behöver vi tänka att vi ska ha med oss för hela veckan? Han lär väl smaka på vår mat, men än så länge äter han inga större mängder av vanlig mat.

    Hur är det med barnmatsburkar på Kreta? Och fruktpuré? Välling och gröt tänker vi ta med.


    Verkar ju finnas samma barnmat som i alla länder....

    en.pharmacy4u.gr/baby-food-c-244_839.html
Svar på tråden Bebismat på Kreta