• Neysie

    Mitt ben gör mig gaaalen!!

    Gravid v 38 och har senaste tiden på kvällarna fått som ?restless leg? i ena benet. Det kryper och ilar i det och det gör mig gaaaaalen! Det enda som hjälpt någorlunda hittills är om benet blir ordentligt masserat men jag har för stor mage och hemsk foglossning nu för att kunna göra det själv ordentligt. :P Någon därute som har något bra tips!?!?

  • Svar på tråden Mitt ben gör mig gaaalen!!
  • Moorii

    Jag är gravid i vecka 30 och har haft detta i flera veckor redan.. Jag ber min man, han får snällt ställa upp :P Så någon i din närhet kanske kan hjälpa dig? För massage är det enda som funkar här med tyvärr.

  • Fröken Sol

    Jag brukar pröva något av detta: Spola vaderna med kallt och/eller varmt vatten. Smörj med aloe vera-gel. Testa stödstrumpor. Stretcha vaderna. Gör tåhävningar.

  • Neysie

    Jo min sambo har fått ställa upp och massera men är ju inte alltid han är hemma varje gång det dyker upp. Ska testa kallvatten!

  • Anonym (A)

    Det finns effektiva mediciner för RLS men om man får ta dessa som gravid har jag ingen aning om.

  • Anonym (Jag med)

    Åh det där har jag med. I v.38 nu och det är jättejobbigt. För mig hjälper det att lägga kudde mellan benen och ligga på sidan och sen bara vila i mörkt o svalt rum. Kanske inget bra tips, men jag tycker det blir värre av att se på tv/kolla på mobilen/skärm. Hemskt när benet rycker och det som kryper inne i knät. Man blir tokig! Tycker inte det blir alls bättre av att upp och gå som verkar vara tips mot rls.

  • Pikacha

    Min mamma som hade restless legs skaffade en sån där brödkavel med mönster, om ni förstår vad jag menar, som små taggar eller vad man ska säga....

    Den rullade hon under fötterna och tyckte att det hjälpte

  • Anonym (Biidii)

    Avslappning. Det är enda som hjälper. Haft restless legs i flera år och de kommer när jag är spänd och har stressat mycket.. Om du har foglossning kanske du spänner benet mer eller alternativt är stressad av annat, men oavsett så är det just det som gör att det sticker mer i benet. Så försök jobba förebyggande istället eftersom det i princip inte finns något att göra mot själva kittlandet och när det väl börjat (förutom massage t ex). De tabletter/mediciner som finns är dessutom alldeles för starka och det får inte gravida ta heller.

  • nnnnnnnn

    Magnesium hjälper som flera skrivit. Finns receptfritt och du tar maxdosen. Efter 3-4 dagar är det som bortblåst och du undrar varför du inte tog magnesium mycket tidigare!

    Lycka till!

  • Anonym (Biidii)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-04-15 16:46:18 följande:

    Kanske inget bra tips, men jag tycker det blir värre av att se på tv/kolla på mobilen/skärm.


    Har samma erfarenhet. Sitta vid skärm gör troligtvis att man spänner sig mer och gör så att det blir ännu värre. Varva ned/avslappning/massage (även hört magnesium men mig är det knappt någon skillnad) är det som funkar bäst tror jag.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Biidii) skrev 2018-04-16 17:32:07 följande:

    Avslappning. Det är enda som hjälper. Haft restless legs i flera år och de kommer när jag är spänd och har stressat mycket.. Om du har foglossning kanske du spänner benet mer eller alternativt är stressad av annat, men oavsett så är det just det som gör att det sticker mer i benet. Så försök jobba förebyggande istället eftersom det i princip inte finns något att göra mot själva kittlandet och när det väl börjat (förutom massage t ex). De tabletter/mediciner som finns är dessutom alldeles för starka och det får inte gravida ta heller.


    Ja, håller helt med! Jobba förebyggande och slappna av. Funkar för mig med.
Svar på tråden Mitt ben gör mig gaaalen!!