• lullis94

    Kissa på potta eller toa

    Vi har en son som blev 2 i slutet av mars. Vi började sätta honom på potta och toa för rätt länge sedan och läsa bok och det gjorde att han började lära sig att kissa när vi satte honom där. Allt eftersom han blev äldre ville han inte sitta varken på toa eller pottan längre. Ibland kunde vi få honom att sitta och läsa men aldrig kissade.

    Vi åkte till Nya Zeeland i januari och då när vi var på flygplatser och även ibland väl där så kissade han glatt på toa.

    Vi kom nyss hem från gran canaria och där kunde han delar av dagarna vara helt torr för att han kissade så ofta och villigt på toa. Men direkt när vi kommer hem vill han inte kissa på toa eller potta längre.

    Jag vet att han inte är så gammal men med tanke på att han kissade säkert 5-7 ggr per dag i gran canaria och inte protesterade alls så borde han inte sätta totalt stopp hemma...

    Någon som varit med om detta eller har en ide vad man kan göra? Eller är det bara att vänta och hoppas att det släpper?

  • Svar på tråden Kissa på potta eller toa
  • elin1989

    För mig låter det bara som att han inte är mentalt redo att bli helt torr än, även om han verkar vara fysiskt redo. Han är ju ändå väldigt liten. Jag skulle bara fortsätta uppmuntra honom att använda potta/toa och försöka sätta honom på den men inte göra en stor grej av det.

  • lullis94
    elin1989 skrev 2018-04-15 09:23:47 följande:

    För mig låter det bara som att han inte är mentalt redo att bli helt torr än, även om han verkar vara fysiskt redo. Han är ju ändå väldigt liten. Jag skulle bara fortsätta uppmuntra honom att använda potta/toa och försöka sätta honom på den men inte göra en stor grej av det.


    Det är lite så vi fått göra, försöka få honom att sitta där och kolla i en bok och hoppas att det kommer något. Men tycker det är så konstigt att det gick så bra i gran canaria och inte alls hemma :(
  • elin1989
    lullis94 skrev 2018-04-15 09:50:32 följande:

    Det är lite så vi fått göra, försöka få honom att sitta där och kolla i en bok och hoppas att det kommer något. Men tycker det är så konstigt att det gick så bra i gran canaria och inte alls hemma :(


    Det är nog för att han helt enkelt inte har kopplat helt att toaletten är någonting man liksom använder hela tiden :) även om han vet hur man gör! Men klart att det är frustrerande för er, jag tyckte själv att potträningen var en jättejobbig process! Alltså min sons potträning, inte min egen haha.
  • lullis94
    elin1989 skrev 2018-04-15 19:40:14 följande:

    Det är nog för att han helt enkelt inte har kopplat helt att toaletten är någonting man liksom använder hela tiden :) även om han vet hur man gör! Men klart att det är frustrerande för er, jag tyckte själv att potträningen var en jättejobbig process! Alltså min sons potträning, inte min egen haha.


    Ja det är väl så, och håller tummar och tår att det släpper även hemma :)
Svar på tråden Kissa på potta eller toa