• Limus

    Cavalier king Charles- råd!

    Får jag lov att vara lite jobbig och fråga er ägare om cavalier? Vad det kostar tex per månad för er i foder, material, försäkring, vetetinär?Hur ofta måste man ta tandsten eller tömma analsäckar och vad kostar det isf?

    Vi vill så gärna skaffa cavalier men man blir skrämd av hjärtfel och annat som dessa hundar sägs få..


    Två chamtroll, -07 och -11.
  • Svar på tråden Cavalier king Charles- råd!
  • Dexter dot com
    Limus skrev 2018-04-14 23:48:34 följande:

    Får jag lov att vara lite jobbig och fråga er ägare om cavalier? Vad det kostar tex per månad för er i foder, material, försäkring, vetetinär?Hur ofta måste man ta tandsten eller tömma analsäckar och vad kostar det isf?

    Vi vill så gärna skaffa cavalier men man blir skrämd av hjärtfel och annat som dessa hundar sägs få..


    Kostnaderna beror ju helt på vilket foder du kommer ge, vilken försäkring du väljer, om du får en kroniskt sjuk hund  osv men du bör ju ha en rejält stor buffert för veterinärkostnader med tanke på rasens problem med hjärtat och SM. 
    Tandsten kan du ju förebygga till viss del med daglig tandborstning men annars kostar en tandsanering ca 3-4000 kr, mer om tänder behöver dras ut och det täcks inte av försäkringsbolagen. Dom flesta mindre raser har problem med tandsten och tandlossning och jag la ut 25000kr sista 2 åren just på tänder på min sista hund.
    Har du kollat på amerikansk cocker som har lite bättre hälsa?
  • DevilsDaughter

    Mitt råd är att köp inte!!! Vi tyckte vi var så noga med att kolla upp föräldrarna/släkten för att undvika att få en hund med blåsljud på hjärtat. Vår älskade hund fick blåsljud när hon var 2 år och hade sedan även ont i nacken av att hjärnan var för stor för kraniet (också ett "fel" cavalieren kan råka ut för). Vi gjorde allt vi kunde för henne men känns ändå som att en stor del av hennes liv bestod av mediciner och obehag. Rasen är annars helt underbar! Men aldrig mer säger jag bara! När vi tittar efter hund nu så kollar vi på hälsan i första hand och allt det andra i andra hand.

  • Limus
    Madicken Madicken skrev 2018-04-15 15:24:01 följande:

    TREDJE tråden på kort tid om Cavalier!

    Varför gör du en ny tråd om samma sak en gång i veckan?

    Om ingen vill svara får du fråga på vovve.se/nu


    Menar du mig? Jag har inte startat några trådar om Cavalier tidigare.
    Två chamtroll, -07 och -11.
  • Limus
    Madicken Madicken skrev 2018-04-15 15:24:01 följande:

    TREDJE tråden på kort tid om Cavalier!

    Varför gör du en ny tråd om samma sak en gång i veckan?

    Om ingen vill svara får du fråga på vovve.se/nu


    Menar du mig? Jag har inte startat några trådar om Cavalier tidigare.
    DevilsDaughter skrev 2018-04-15 15:36:31 följande:

    Mitt råd är att köp inte!!! Vi tyckte vi var så noga med att kolla upp föräldrarna/släkten för att undvika att få en hund med blåsljud på hjärtat. Vår älskade hund fick blåsljud när hon var 2 år och hade sedan även ont i nacken av att hjärnan var för stor för kraniet (också ett "fel" cavalieren kan råka ut för). Vi gjorde allt vi kunde för henne men känns ändå som att en stor del av hennes liv bestod av mediciner och obehag. Rasen är annars helt underbar! Men aldrig mer säger jag bara! När vi tittar efter hund nu så kollar vi på hälsan i första hand och allt det andra i andra hand.


    Tack för tips! Så tråkigt att höra att er hund fick detta. ????????
    Två chamtroll, -07 och -11.
Svar på tråden Cavalier king Charles- råd!