Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Lön efter skatt

    Gå in på Skatteverket och kolla i den tabell som gäller för dig så ser du exakt vad som ska dras. Arbetsgivare ska ju inte "höfta " och bara dra nåt utan hålla sig till de tabeller som finns.

    Om du inte bett dem dra mer förstås.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Sjöhagatorpet skrev 2018-04-15 16:09:11 följande:

    Chefen drog automatiskt 2200 extra för de andra ville ha tillbaka på skatten, så nu är de ordnat


    Ok. Hoppas dock att de "andra " förstår att det inte funkar så. Man kan inte se preliminärskatteavdraget som ett sparande och räkna med att få tillbaka pengarna. Alltså att om det dras 1000kr extra varje månad så ska jag få 12×1000=12000kr tillbaka nästa år.

    Ja, om du betalar in för mycket skatt jämfört med vad du ska enligt konstens alla regler så får du tillbaka dem. Man kan aldrig betala för mycket eller bli lurad på skatt.

    Men det är ju så många andra saker som spelar in, om man haft räntor, gjort vinster/förluster på fonder och aktier, om man haft andra inkomster (lön, försäkringskassan, pensioner) mm.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jo) skrev 2018-04-16 18:14:59 följande:

    Fast i praktiken så funkar det ju så, även om det känns som en otroligt korkad sparandeform. Om man har en massa räntor, andra inkomster, kapitalvinster etc som påverkar skatten så måste du ju annats ha de pengarna på ditt vanliga sparkonto för att betala kvarskatten. Så i praktiken blir det typ samma sak. Men pengarna kan investeras bättre än att sitta på skattekontot nu när det inte ger någon ränta längre.


    Indirekt kanske. Om du tror att du inte har något annat som påverkar den totala skatten för året. Men jag menar att du inte kan sätta av 12000kr och förvänta dig att få just exakt 12000kr året därpå.

    Själv tänker jag som du, att jag hellre förvaltar mina kronor aktivt än låter staten sitta på dem
Svar på tråden Lön efter skatt