• Äldre 15 Apr 08:11
    5797 visningar
    4 svar
    4
    5797

    Hur skjuta på sömnen?

    Hej! Vi har en liten älskling på 11 månader som förvisso sover hela nätter, men mornarna är tiiiidiga och då blir kvällarna också tidiga bestående av många små sovstunder på dagen. 3 st på 30-45 min.

    Vi skulle istället vilja börja efterlikna det som komma skall på förskolan. En längre sovstund efter lunch.

    Idag vaknar hon 05.30

    8.30-9.15 förmiddagssovning

    13.00-14.00 lunchvila

    17.00-17.30 eftermiddagsvila

    19.00 natten

    Nu den sista veckan var vi kunnat ta bort eftermiddagsvilan men hon vaknar ändå tidigt.

    Detta är vårt första barn och vi har aldrig behövt göra ändringar, hennes behov har fått styra, men nu skulle jag vilja testa att skjuta sömnen.

    Vakna 7.00

    Lunchvila 11.30-13.00

    Sova 19.30

    Vilka är era erfarenheter? Går det ens? Eller ska vi bara låta det vara till förskolan och ta kampen då?

    Tacksam för lite tips!

  • Svar på tråden Hur skjuta på sömnen?
  • Anonym (A)
    Äldre 15 Apr 08:39
    #1

    Vårt enda barn sov bäst på natten om han fick sova på dagen, så vi experimenterade inte så mycket. På förskolan är det "grupptryck" att sova efter lunch så barnen ställer in sig när de börjar (om de kan rucka sig), tror jag

  • Äldre 15 Apr 09:31
    #2

    Tänker att hon behöver sova två gånger på dagen om hon är 11 månader - en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, att klara sig på en längre vila mitt på dagen brukar komma lite senare... När ska hon börja på förskolan?

  • Äldre 15 Apr 10:35
    #3

    Hon ska börja först efter sommaren.

  • Äldre 15 Apr 11:29
    #4

    05.30 är inte jättetidigt anser jag. Dra ner till 2 sovningar per dag men försök se till att hon har eftermiddagsvilan så hon sover till max kl15. Ge rejäl måltid på kvällen så hon sover hela natten (typ gröt) utan att behöva vakna tidigt av hunger.

Svar på tråden Hur skjuta på sömnen?