• Mom2be262

    Hur mycket gick ni ner i vikt efter förlossning av ”er själva”?

    Som rubriken, hur mycket gick ni ner i vikt av er själva, alltså utan träning de första veckorna efter bebisen kom? Antar att mycket vatten ?dunstar? TX?

  • Svar på tråden Hur mycket gick ni ner i vikt efter förlossning av ”er själva”?
  • Mascaraklumpar

    Med första: Upp 25, ned 15 på två veckor och ytterligare 5 på ett par månader. Resterande 5 fick jag ändra livsstil för att få bort

    Med andra: Upp ca 17, ned 5-6 kg de första två veckorna, sedan långsam viktnedgång under två års tid tills jag låg 6 kg under min tidigare normala vikt (och där ligger jag nu kvar). 

    Jag hade ett BMI på 20 innan båda graviditeterna.

  • lövet2

    Med första barnet vägde jag 52 kg innan jag blev gravid. Gick upp 11 kg och vägde alltså 63 kg. En vecka efter förlossningen vägde jag 55 kg, och sedan fortsatte jag att gå ner - helt utan ansträngning. Jag ammade och åt som en häst, men efter ett år blev jag tvungen att sluta amma, för då vägde jag 45 kg.

  • Jemp

    Beror ju på hur mycket och framförallt "vad" man här upp. Med första barnet gick jag upp 12 kg. Grovt räknat bör hälften vara direkt relaterat till barn (samt moderkaka etc). Andra hälften kom sista månaden och lär ha varit mest vätska (havandeskapsförgiftning). Gick ner allt på knappt två veckor. Ammade och nån promenad.

    Den här gången har jag gått upp 5-6 kg totalt men gick ner lite i början också. Ingen mycket vätska, får.väl se vad som händer sen.

    Som icke gravid brukar jag ligga precis på gränsen till övervikt enligt bmi.

  • Anonym (20)

    Jag gick upp drygt 20 kilo och ner lika mycket på ett par månader utan någon som helst ansträngning. Utöver BVC-besök så låg jag bara i soffan och ammade och tryckte i mig kakor.

    Var fet (BMI 30) innan och gick ner till exakt samma vikt efteråt.

  • twinboymom

    Gick upp ca 10kg, gick ner 12 inom några veckor efter förlossningen utan att göra något. Tvillingar som sög i sig all näring och jag kräktes+var sängliggandes större delen av graviditeten, så var väl utmärglad. 57kg startvikt, 55kg eftervikt.

  • Bubbel85

    Gick upp totalt 12 kg. 4 dagar efter förlossningen hade jag gått ner 11 kg och tänkte då att det var klart. Tänkte sen att eftersom jag ammade så kan jag äta allt och obegränsat vilket resulterade i att jag gick upp 5 kg igen, så jäkla klantigt ;) fick kämpa bort dem men just gravidkilona försvann av sig själv.

  • Moorii

    Med sonen vägde jag 48 kg innan, gick upp 19 (eller det var det jag hade gått upp innan jag slutade väga mig). Efter ca tre månader hade jag gått ner till 52 och de sista fyra kilona tog ytterligare 6 månader att gå ner. Tränade ingenting alls under den här perioden och åt ganska onyttigt, men vi bor tre trappor upp utan hiss och inget barnvagnsförråd, så bar sonen och vagnen upp och ner för trappan minst en gång per dag, och var då ute och promenerade ca två timmar åt gången..

    Nu väntar jag nummer två och viktuppgången verkar bli ungefär samma.

  • Anotherone

    Med första barnet gick jag upp 14kg och efter ca 3 mån var de borta. Slutade amma rätt tidigt så jag försökte tänka lite på vad jag åt så att jag inte skulle börja gå upp igen.

    Med andra var jag tillbaka på målvikt efter ungefär ett halvår. Nu 11 mån senare väger jag ännu mindre. Kombinationen av att ständigt vara i rörelse och inte hinna med att äta ordentligt....

  • zdudmwml

    Jag har gått ner allt inom den första veckan 15-23kg utom med den sista där jag gick upp 3 och ner 15 också det inom en vecka.

  • Anonym (Kamelen)

    Jag gick upp över 20 kg och vågade inte ens väga mig på slutet.....

    Så fort 5 kg baby och moderkaka etc kom ut så tömdes jag på litervis med urin under några dagar. Allt utom 5 kg försvann på typ 10 dagar och det är en annan historia.

  • Anonym (Jossan)

    Gick upp 13kg. När vi kom hem från BB fyra dagar efter förlossningen hade 11kg försvunnit, extremt mycket vätska med andra ord. Trots att jag åt väldigt onyttigt efter förlossningengick jag ner ytterligare 7-8kg på tre månader. Ammade men gjorde inget annat för att gå ner. Brukar säga att jag var i mitt livs form ett par månader efter förlossningen och sen gick det bara utför med sömnlöshet etc :) jag hade en övervikt på 15-20kg innan jag blev gravid och där är jag tillbaka nu :(

  • Marsbebis2018

    Jag gick upp 11-12 kg denna gång. Drekt efter förlossningen hade jag gått ner 4 kg och nu en vecka senare har jag gått ner 7-8 kg. Ammar inte.

  • Anonym (Allt)

    Barn 1 gick upp 17kg, var nere på startvikten 57kg efter ca en vecka. Hade MYCKET vätska.

    Barn 2 gick upp 16kg, nere på startvikt efter en månad. Inte lika mycket vätsk denna gång.

    Amma funkar bra för mig, kan äta vad jag vill och stå still i vikt, tränar inte mer än promenader. Huden har däremot inte hängt med i viktminskningen.

  • Anonym (samma)

    För mig blev det nog lite omvänt. Gick ner först under grav pga allt illamående,  efter fl vägde jag 2 kg mindre än när jag blev gravid. Men sen gick jag upp lite när jag ammade, så hamnade på samma ändå i slutändan. 

  • Jsv17

    Gick endast upp 7kg men hade tappat 4 av dessa redan när vi kom hem från BB (var kvar en vecka på neo då vår son hade problem att reglera blodsockret) sedan hade jag tappat typ 10 totalt, så 3 extra, inom en månad förmodligen pga av väl fungerande amning. Jag var dock överviktigt sedan innan.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Hur mycket gick ni ner i vikt efter förlossning av ”er själva”?