• Äldre 15 Apr 11:33
    34090 visningar
    121 svar
    -10 +2
    121
    34090

    Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn

    Hej,

    Jag är gravid (vecka 26) och vi har börjat diskutera namn... Vi vet inte ännu könet, men vi har börjat skriva namnförslag vad vi skulle vilja döpa hen till. Vi vill att hen ska ha ett unikt namn... Inte för vanliga som är med på top-100 listan, men inte heller jättekonstiga ju! Kan ni säga vad ni tycker om dessa namn? Motivera gärna varför ett visst namn är bra / inte bra?

    Om hen blir en pojke:
    Aidan
    Alecto
    Kevlin (inte Kevin)
    Benji
    Callum (eller Kalum)
    Malekai (uttalas "mälekaj")
    Holden
    Hugo (jag gillar personligen inte namnet, men min man säger att det är gulligt? fast kanske inte så kul när barnet är vuxet och måste presentera sig som "Hugo"? vad tycker ni?)

    Om hen blir en flicka:
    Freya (så det inte liknar Freja för mycket)
    Idalia
    Serena
    Nova-li (eller Nova-lee)
    Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda)
    Seckalina
    Tindra eller Tundra
    Uma
    Lova-lee
    Jourline

    Vissa av namnet har vi hittat på listor av unika namn och vissa har vi tagit namn vi gillar men ändrat stavningen, så hen ska få en egen identitet.
    Säg vilka som är fina och vilka som inte är det.

  • Svar på tråden Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn
  • Äldre 15 Apr 14:58
    #21
    +1

    Kan väl inte påstå att något utav namnen föll mig i smaken. Det kan ju vara värt att tänka lite på alla dessa White Trash namns -trådar som florerar här i forumet. En mamma startade en tråd för inte så länge sedan efter att hon läst att hennes sons namn oftast fanns med i dessa trådar och därefter blev ledsen. Många av namnen som du listat här brukar stå med i dessa listor.

    Nej, man ska givetvis inte lyssna på sånt strunt och man ska givetvis döpa sitt barn till det allra finaste namnet man bara kan tänka sig! Dock känns det ganska långt bort med "Stadsminister Tindra Svensson" eller "Advokat Malekai Johansson" om du förstår hur jag tänker?

    Ett tips är ju annars att döpa barnet till exempelvis Benjamin och kalla honom för Benji som smeknamn.

  • Äldre 15 Apr 15:02
    #22
    marias9494 skrev 2018-04-15 11:33:17 följande:

    Aidan - Hm.. nåt som inte känns rätt med det namnet.

    Alecto - Låter som ett företag/varumärke.

    Kevlin (inte Kevin) - Nej, nej, nej!

    Benji - Hm.. Helt okej!

    Callum (eller Kalum) - Tänker på Kalsium eller Kalium, haha.

    Malekai (uttalas "mälekaj") - Nej tack!

    Holden - Holden? Golden? Golden Retriever?

    Hugo - Mmm.. Okej då.

    Om hen blir en flicka:

    Freya - Fint!

    Idalia - Också fint! Tänker på blomman Dahlia.

    Serena - Näää..... Engelskt WT-namn.

    Nova-li (eller Nova-lee) - Haha, SVENSKT WT-namn!

    Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda) - Ingen favorit.

    Seckalina - Gillade det inte alls..

    Tindra eller Tundra - Skulle Tindra vara speciellt? WT.

    Uma - Låter inte bra på svenska.

    Lova-lee - Då var vi där igen.. WT.

    Jourline - Rätt fint!


  • Kusin Krakel
    Äldre 15 Apr 15:21
    #23
    +1

    Mina tips är att undvika ett ovanligt namn som är väldigt likt ett vanligt, som Kevlin samt ovanligt namn som är likt ett kännt företag, som Alecto. Undvik också namn som ni främst hört uttalaspå engelska om ni inte är beredda på ett försvenskat uttal, som Benji.

  • Äldre 15 Apr 15:35
    #24
    -1
    fjanten skrev 2018-04-15 14:58:32 följande:

    Kan väl inte påstå att något utav namnen föll mig i smaken. Det kan ju vara värt att tänka lite på alla dessa White Trash namns -trådar som florerar här i forumet. En mamma startade en tråd för inte så länge sedan efter att hon läst att hennes sons namn oftast fanns med i dessa trådar och därefter blev ledsen. Många av namnen som du listat här brukar stå med i dessa listor.

    Nej, man ska givetvis inte lyssna på sånt strunt och man ska givetvis döpa sitt barn till det allra finaste namnet man bara kan tänka sig! Dock känns det ganska långt bort med "Stadsminister Tindra Svensson" eller "Advokat Malekai Johansson" om du förstår hur jag tänker?

    Ett tips är ju annars att döpa barnet till exempelvis Benjamin och kalla honom för Benji som smeknamn.


    Om sådär 25 år kommer det inte kännas konstigt med statsminister Tindra Svensson eftersom jättemånga vuxna kommer heta Tindra då.
  • gbgumm­an
    Äldre 15 Apr 18:20
    #25
    -1

    Fröa
    Tycker jag är fint fast jag brukar ogilla dessa namn.

  • Äldre 15 Apr 18:37
    #26
    +1
    marias9494 skrev 2018-04-15 11:33:17 följande:

    Hej,

    Jag är gravid (vecka 26) och vi har börjat diskutera namn... Vi vet inte ännu könet, men vi har börjat skriva namnförslag vad vi skulle vilja döpa hen till. Vi vill att hen ska ha ett unikt namn... Inte för vanliga som är med på top-100 listan, men inte heller jättekonstiga ju! Kan ni säga vad ni tycker om dessa namn? Motivera gärna varför ett visst namn är bra / inte bra?

    Om hen blir en pojke:

    Aidan

    Alecto

    Kevlin (inte Kevin)

    Benji

    Callum (eller Kalum)

    Malekai (uttalas "mälekaj")

    Holden

    Hugo (jag gillar personligen inte namnet, men min man säger att det är gulligt? fast kanske inte så kul när barnet är vuxet och måste presentera sig som "Hugo"? vad tycker ni?)

    Om hen blir en flicka:

    Freya (så det inte liknar Freja för mycket)

    Idalia

    Serena

    Nova-li (eller Nova-lee)

    Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda)

    Seckalina

    Tindra eller Tundra

    Uma

    Lova-lee

    Jourline

    Vissa av namnet har vi hittat på listor av unika namn och vissa har vi tagit namn vi gillar men ändrat stavningen, så hen ska få en egen identitet.

    Säg vilka som är fina och vilka som inte är det.


    Jourline. Dags att ringa Jourlinjen. Stackars barn med ett sånt namn.

    Kommer bli mobbat från första dag på dagis och när det blir vuxet kan stackarn äntligen byta namn.

    Resten av namnen... Stackars barn....
  • Äldre 15 Apr 19:09
    #27
    +1

    Vill ni ha ett ovanligt namn på ert barn så välj ett ovanligt namn, men stava det "korrekt" så att barnet slipper stava sig igenom livet. Jag har ett mycket ovanligt efternamn och är sjukt less på att alltid alltid alltid  behöva bokstavera och att aldrig kunna vara säker på att inte missa att man blir uppropad hos läkare/tandläkare/i skolan eftersom man aldrig vet hur de försöker uttala det.

    Av namnen du listar är det inte så många som är "unika" så där borde ni nog läsa på lite om det är viktigt. Gå in på SCB och kolla hur många i landet som har namnet. Sen är det bra att tänka på vilka associationer namnet ger gemene man.

    Malekai likställer jag med Adolf - det är ett ok namn men pga tidigare innehavare har det ett ondskefullt sken. Kolla vilken skräckkfilm som helst från 80 och 90-talet, där finns det alltid en Malechai/Molechai som är riktigt ondskefull med.

    Alecto och Kevlin är inte "riktiga" namn. Alecta och kevlar är associationer som många kommer att få.

    Benji är ett hundnamn.

    Aidan och Callum är ok om ni har anknytning till engelsktalande länder, inte annars. Kalum är bara märkligt.

    Holden är ett bilmärke/modell.

    Freya - jättefint. Jag tänkte först stava min dotters namn så för att det skulle uttalas korrekt på engelska, men det passade inte så bra skriftligt ihop med brorsans namn så det blev j i alla fall. Freja var jättevanligt ett tag, men det gick snabbt över så den stora "klicken" tycks vara födda under 2012.

    Novali, Lovali, Tindra och Tundra är jättevanliga bland de som ibland jämförs med USAs WT.

    Övriga "flicknamn" är bara konstiga.

    Förslag på riktigt ovanliga namn:
    Wilton, Aquilina

  • trash panda
    Äldre 15 Apr 19:22
    #28
    Meriall skrev 2018-04-15 15:35:31 följande:

    Om sådär 25 år kommer det inte kännas konstigt med statsminister Tindra Svensson eftersom jättemånga vuxna kommer heta Tindra då.


    Tja, många kanske de blir men namn som Tindra, Novalie och liknande är ju motsvarigheten till tidigare generationers Y-namn...och de har inte setts till speciellt ofta bland högre politiker.
  • Äldre 15 Apr 19:47
    #29

    Här kommer mina tankar:

    Om hen blir en pojke:
    Aidan - Vanligt utomlands men inte i Sverige. Helt OK namn.
    Alecto - Låter som ett vård- eller städföretag.
    Kevlin (inte Kevin) - Låter som Kevin felstavat eller Kelvin felstavat eller möjligtvis kevlar...
    Benji - Helt OK, fast lite hundnamn...
    Callum (eller Kalum) - Låter lite som ett vetenskapsnamn, Kalium felstavat eller något virus i stil med Calisi
    Malekai (uttalas "mälekaj") - Påminner om Ninjago, något därifrån... typ någon stad eller fiende eller något, ringer en liten klocka men jag vet inte riktigt vad det är som låter liknande.
    Holden - Det är väl en australiensisk bil?
    Hugo (jag gillar personligen inte namnet, men min man säger att det är gulligt? fast kanske inte så kul när barnet är vuxet och måste presentera sig som "Hugo"? vad tycker ni?) - FInt och vanligt namn. Typ som Anders, Johan osv.

    Om hen blir en flicka:
    Freya (så det inte liknar Freja för mycket) - Helt OK även om barnet säkert kommer att få bokstavera sitt namn hela tiden.
    Idalia - Låter som ett dubbelnamn: Ida-Lia, eller att man hört fel/stavat fel på något annat namn typ Amalia, Dalia
    Serena - tuff tennistjej.
    Nova-li (eller Nova-lee) - Absolut inte mitt favoritnamn... Jag tänker bara på "sockiplast" som heter Nowali
    Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda) - Tänker att någon var full eller försökte vara unik när man stavade namnet, trots att man valde ett urbota tråkigt och urvanligt namn...
    Seckalina - Nej, det går bort. Seckel/säckel är väl dräggel? En blandning mellan Labolina och dräggel...
    Tindra eller Tundra - Tindra, uttjatat "speciellt" namn. Tundra = en slags frusen mark.
    Uma - Nja... Uma Thurman-fans?
    Lova-lee - Se Nova-Li, det är ju typ samma namn.
    Jourline - Låter som något man ringer om det är stopp i avloppet... Jour-line, vad kan vi hjälpa till med?

  • Äldre 15 Apr 20:16
    #30

    Nej, jag tycker inte att Hugo är hopplöst på en vuxen. Det är mjukt, men ändå gångbart. Jag tycker alltså.att Hugo är det bästa pojknamnet av era förslag. Kelvin går väl an rent uttalsmässigt med. Av flicknamnen är väl Freja(med den stavningen, det finns ingen anledning att krångla till det och dessutom är det Freja de flesta kommer anta att hon heter) okej.

    Byter du I mot A i Idalia så är Adalia också vackert och tillräckligt ege för att inte blandas ihop med ett vanligare namn, men ändå inte superkrångligt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn