• Anonym (Linux)

    Försäljning av bostad med förlust vad säger sambolagen?

    Om den ena partnern köpte en bostad för gemensamt bruk och bostaden säljs senare med förlust är den andra partnern skyldig att gå in och täcka 50% av förlusten trots att denne varken köpt bostaden eller står på några lån?

  • Svar på tråden Försäljning av bostad med förlust vad säger sambolagen?
  • Kjell2
    Anonym (Linux) skrev 2018-04-15 17:42:18 följande:

    Om den ena partnern köpte en bostad för gemensamt bruk och bostaden säljs senare med förlust är den andra partnern skyldig att gå in och täcka 50% av förlusten trots att denne varken köpt bostaden eller står på några lån?


    Vinst eller förlust påverkar inte bodelningen. Det är värdet vid upplösande av samboförhållandet som ska in i bodelningen. Inköpspriset påverkar ej.
  • Anonym (Linux)
    Kjell2 skrev 2018-04-15 17:47:04 följande:
    Vinst eller förlust påverkar inte bodelningen. Det är värdet vid upplösande av samboförhållandet som ska in i bodelningen. Inköpspriset påverkar ej.
    Om vi tänker att bostaden är det enda som ingår i bodelningen.
    Ok säg att förlusten är 100 000kr.
    Det förs in i bodelningen, hur delas det upp?
  • Anonym (faktor)

    Detta ger lite svar:

    lawline.se/answers/sambolagen-likadelas-samboegendom-aven-vid-olika-hog-insats-vid-kopet


    "Enligt Sambolagen är samboegendom den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om det är anskaffat för gemensamt bruk (3 §) och inte utgör personlig egendom enligt testamente, arv eller gåva (4 §). I ditt fall har ni som jag förstår det köpt bostadsrätten för att bo där tillsammans, och den utgör därför samboegendom.


    Om ni inte har avtalat om att sambolagen helt eller delvist inte ska gälla så innebär det att bostad och bohag ska delas lika i en bodelning (14 §).

    Vad gäller värdet så tar man tillgångarna, i detta fall marknadsvärdet på bostadsrätten den ni beslöt er för att separera minus skulderna (13 §) för samma egendom. Ev lån ni har på bostadsrätten dras alltså av. Ska någon köpa ut den andre görs även avdrag för den ev kapitalvinstskatt som hade uppstått vid en försäljning. Nettot är värdet som ska delas lika enligt huvudregeln, eller som den ene ska lösa ut den andra med.

    Det finns i 15 § en undantagsregel som säger att om det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den ena sambon när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av sambolagen, så ska bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom."
    --

    Resultatet borde då bero av

    a) hur länge man levt ihop
    b) om den som inte bidragit med lån etc kan visa att det vore oskäligt att hen ska ta på sig halva förlusten utifrån parternas respektive ekonomier.

    I praktiken brukar de flesta förhandla och göra en överenskommelse om vad som ska gälla, då det är väldigt ofördelaktigt att dra det till domstol. 

    Lawline och ett par andra ställen har gratis rådgivning:

    www.lawline.se/

  • Kjell2
    Anonym (Linux) skrev 2018-04-15 17:53:45 följande:

    Om vi tänker att bostaden är det enda som ingår i bodelningen.

    Ok säg att förlusten är 100 000kr.

    Det förs in i bodelningen, hur delas det upp?


    Vad är värdet?
  • Anonym (Linux)

    Ger tyvärr inte något  svar angående bodelning och förlust vid försäljning.


    Anonym (faktor) skrev 2018-04-15 17:54:47 följande:

    Detta ger lite svar:

    lawline.se/answers/sambolagen-likadelas-samboegendom-aven-vid-olika-hog-insats-vid-kopet


    "Enligt Sambolagen är samboegendom den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om det är anskaffat för gemensamt bruk (3 §) och inte utgör personlig egendom enligt testamente, arv eller gåva (4 §). I ditt fall har ni som jag förstår det köpt bostadsrätten för att bo där tillsammans, och den utgör därför samboegendom.


    Om ni inte har avtalat om att sambolagen helt eller delvist inte ska gälla så innebär det att bostad och bohag ska delas lika i en bodelning (14 §).

    Vad gäller värdet så tar man tillgångarna, i detta fall marknadsvärdet på bostadsrätten den ni beslöt er för att separera minus skulderna (13 §) för samma egendom. Ev lån ni har på bostadsrätten dras alltså av. Ska någon köpa ut den andre görs även avdrag för den ev kapitalvinstskatt som hade uppstått vid en försäljning. Nettot är värdet som ska delas lika enligt huvudregeln, eller som den ene ska lösa ut den andra med.

    Det finns i 15 § en undantagsregel som säger att om det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den ena sambon när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av sambolagen, så ska bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom."
    --

    Resultatet borde då bero av

    a) hur länge man levt ihop
    b) om den som inte bidragit med lån etc kan visa att det vore oskäligt att hen ska ta på sig halva förlusten utifrån parternas respektive ekonomier.

    I praktiken brukar de flesta förhandla och göra en överenskommelse om vad som ska gälla, då det är väldigt ofördelaktigt att dra det till domstol. 

    Lawline och ett par andra ställen har gratis rådgivning:

    www.lawline.se/


  • Anonym (Linux)
    Kjell2 skrev 2018-04-15 18:00:15 följande:
    Vad är värdet?
    - 100 000kr
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Linux) skrev 2018-04-15 18:17:55 följande:

    Ger tyvärr inte något  svar angående bodelning och förlust vid försäljning.


    Det ger svaret att det finns chans till jämkning om parterna har olika ekonomier eller om man bara varit samboende en kortare tid.

    Och att det finns gratis rådgivning man kan ringa om man vill få svar på sitt specifika fall.
  • Kjell2
    Anonym (Linux) skrev 2018-04-15 18:18:32 följande:

    - 100 000kr


    Om man säljer, vad blir försäljningspriset?
  • Anonym (Emma)

    Jag ber jätte mycket om ursäkt att jag kapar din tråd lite men verkade finnas kunniga här .

    Jag har levt ihop med min sambo av och på i 5 år . Han lämnade oss medvetet för 3 år sen för att han ville köpa hus. Och inte riskera att jag har rätt till något (det låter helt sjukt jag vet)Jag skrevs inte på själva adressen förns 6mån efter huset var köpt och vi flyttade ihop igen efter 3 månader men hade min lgh kvar en stund.

    Har jag inte rätt till någonting enligt sambolagen om vi går isär?

  • Anonym (Linux)
    Kjell2 skrev 2018-04-15 18:23:51 följande:
    Om man säljer, vad blir försäljningspriset?
    Resultatet 100 000kr mindre än vad bostaden köptes för.
    Dvs 100 000 kr ska betalas in till banken utöver det man fick vid försäljningen.

    Vad spelar försäljningspriset för roll?
Svar på tråden Försäljning av bostad med förlust vad säger sambolagen?