• Herrma­n Hednin­g
    Äldre 16 Apr 10:20
    21814 visningar
    30 svar
    30
    21814

    Statistik om Vargar

    Tänkte att denne fråga kan lämpa sig väl för den hundintresserade.

    Fråga; Gör du samma tolkning som vissa tidningar om hur man läser av statistik. ?

    Ex. Gillar du nivån på hur ofta du slår din hund?

    1. Nej jag är en misshandlare och behöver genast upphöra med våldet

    2. Jag är utmärkt nöjd med nivån och är en god matte/husse

    3. Vilket ide från ovan !! Byrackan behöver helt klart ett par sparkar om dagen för att hållas i schack.

    Ok det där var lite fjant. Så här ungefär löd en riktig undersöking. Är du nöjd med vargstammen?

    Siffrorna är inre hämtade från undersökningen men kanske ungefärliga...Det är dom sagt bars en principgråga om hur man bör tolka statistik.

    1. Det behöver ökas 1000 röster

    2. Jag är nöjd med vargstammen. 3500

    3. Det är för många. 2000

    Tidningarna har tolkat in detta som att 70 procent Vill ha fler varg. Vissa hävdar att nöjd istället bör läsas in som typ ingen förändring.

    Hur skulle DU göra din tolkning.?

  • Svar på tråden Statistik om Vargar
  • Äldre 16 Apr 13:29
    #1

    Min tolkning = att media består av en massa vänstervridna miljöpartister som tolkar statistiken på samma sätt som den onyktre använder lyktstolpen - mer till stöd än som vägledning...

    Hörde dessutom när den "opartiske experten" som skulle hjälpa till att tolka resultaten i radio kommentera varför den äldre generationen var mer negativa till varg än den yngre. Han hänvisade då till att de vuxit upp med andra värderingar eller att de kanske haft fler negativa händelser med varg under sin tidiga uppväxt... min tolkning är att de helt enkelt har mer kunskap om var vår mat kommer ifrån, och har en mer realistisk syn på hur vargen påverkar liv och försörjning på landsbygden.

  • Äldre 16 Apr 13:35
    #2
    amia01 skrev 2018-04-16 13:29:21 följande:
    min tolkning är att de helt enkelt har mer kunskap om var vår mat kommer ifrån, och har en mer realistisk syn på hur vargen påverkar liv och försörjning på landsbygden.
    Vilket kräver att personerna är runt 200 år. Vargen var länge utrotad i Sverige. Så det handlar snarare om fördomar och obefogad rädsla än kunskap och hur liv påverkas på landsbygden.

    De främsta vargmotståndarna hittar man föga oväntat hos jägarna. Som jag fattat det är den genomsnittlige åldern på jägare runt 50 år. Och deras främsta argument är att de tar storvilt.

  • Äldre 16 Apr 16:19
    #3
    zdudmwml skrev 2018-04-16 13:35:47 följande:
    Vilket kräver att personerna är runt 200 år. Vargen var länge utrotad i Sverige. Så det handlar snarare om fördomar och obefogad rädsla än kunskap och hur liv påverkas på landsbygden.

    De främsta vargmotståndarna hittar man föga oväntat hos jägarna. Som jag fattat det är den genomsnittlige åldern på jägare runt 50 år. Och deras främsta argument är att de tar storvilt.
    Jag menar att just den förklaringen som du och "experten" ger, skulle innebära att de intervjuade var över 200 år...

    Den förklaring jag ger är därför mycket mer rimlig med tanke på att det dessutom var en web-enkät som genomfördes, och att de som svarat knappast varit över 100 år...

    Däremot borde det inte behövas någon större statistisk undersökning för att kunna dra slutsatsen att kunskapen om livsmedelsproduktionen och lantbruk var mycket större bara för någon generation sedan.
  • Äldre 16 Apr 16:23
    #4
    amia01 skrev 2018-04-16 16:19:23 följande:
    Jag menar att just den förklaringen som du och "experten" ger, skulle innebära att de intervjuade var över 200 år...

    Den förklaring jag ger är därför mycket mer rimlig med tanke på att det dessutom var en web-enkät som genomfördes, och att de som svarat knappast varit över 100 år...

    Däremot borde det inte behövas någon större statistisk undersökning för att kunna dra slutsatsen att kunskapen om livsmedelsproduktionen och lantbruk var mycket större bara för någon generation sedan.
    Din teori stämmer inte därför att medvetenheten om varg var minimal innan den återinvandrade till Sverige.


  • Äldre 16 Apr 17:55
    #5
    zdudmwml skrev 2018-04-16 16:23:18 följande:
    Din teori stämmer inte därför att medvetenheten om varg var minimal innan den återinvandrade till Sverige.
    Min teori var inte att kunskapen om varg var större, utan att kunskapen om livsmedelsförsörjningens villkor var större, och att de äldre därför har lättare att förstå konsekvenserna av varg.
  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 16 Apr 20:24
    #6

    Finns det ingen möjlighet att bara flytta på varg till en nytt område mer norrut. Väldigt nära villhelmina där inte jag bor ? Vidare så förstår jag inte varför polisen inte ger ur licens för personskydd mot djur utan bra till dem som bor i städer bland folk. Hade varit så enkelt att bara ha en revolver i fickan när man bor långt ut i skogen..En variant som kan funka är ju hemgjort armborst.

  • Äldre 16 Apr 22:34
    #7
    Herrman Hedning skrev 2018-04-16 20:24:12 följande:

    Finns det ingen möjlighet att bara flytta på varg till en nytt område mer norrut. Väldigt nära villhelmina där inte jag bor ? Vidare så förstår jag inte varför polisen inte ger ur licens för personskydd mot djur utan bra till dem som bor i städer bland folk. Hade varit så enkelt att bara ha en revolver i fickan när man bor långt ut i skogen..En variant som kan funka är ju hemgjort armborst.


    I stan är det bara att ringa kommunen och klaga när kajorna skiter på balkongen så kommer dom och fixar det.
    På landet skriker vi för döva öron när rovdjuren äter upp vår försörjning...
  • Äldre 17 Apr 10:07
    #8
    amia01 skrev 2018-04-16 17:55:19 följande:
    Min teori var inte att kunskapen om varg var större, utan att kunskapen om livsmedelsförsörjningens villkor var större, och att de äldre därför har lättare att förstå konsekvenserna av varg.
    Jag anser att du drar felaktiga slutsatser. Vargskräcken har varit utbredd speciellt hos den äldre generationen. Och varg har mycket lite med livsmedelsproduktion att göra.
    Folk överlag är korkade, de har svårt att tänka i flera led. Och att förstå en sak bara för att man förstår någon annan är inget som man kan ta föregivet.

    Varg påverkar tex livsmedel i ganska liten eftersom de nästan uteslutande lever på småvilt.
  • Äldre 17 Apr 11:42
    #9
    zdudmwml skrev 2018-04-17 10:07:20 följande:
    Jag anser att du drar felaktiga slutsatser. Vargskräcken har varit utbredd speciellt hos den äldre generationen. Och varg har mycket lite med livsmedelsproduktion att göra.
    Folk överlag är korkade, de har svårt att tänka i flera led. Och att förstå en sak bara för att man förstår någon annan är inget som man kan ta föregivet.

    Varg påverkar tex livsmedel i ganska liten eftersom de nästan uteslutande lever på småvilt.
    Hur kan du dra slutsatsen att vargpopulationen har lite med livsmedelsförsörjningen att göra?
    Kanske ett tillfälle att tänka i lite flera led, så att du får hela bilden klar för dig?
    -Mycket av småviltet som vargen jagar kan också jagas och ätas av människor.
    -Vargen gör jakten svårare och dyrare, vilket ger mindre tillgång på viltkött.
    -Tamboskap är lätta byten för vargen om den inte skyddas. Att skydda tamdjur  leder till höga kostnader, framförallt för den ekologiskt mest hållbara produktionen - den som bedrivs på skogsbeten och i naturbetesmarker. Den sämre ekonomin och den psykiska pressen leder till att djuruppfödningen minskar och tillgången på slaktdjur minskar.
    - Minskad djuruppfödning leder också till minskad tillgång på naturgödsel och begränsar därigenom produktionen av spannmål och andra grödor både ekonomiskt och ekologiskt.
  • Äldre 17 Apr 15:02
    #10
    amia01 skrev 2018-04-17 11:42:17 följande:
    Hur kan du dra slutsatsen att vargpopulationen har lite med livsmedelsförsörjningen att göra?
    Kanske ett tillfälle att tänka i lite flera led, så att du får hela bilden klar för dig?
    -Mycket av småviltet som vargen jagar kan också jagas och ätas av människor.
    -Vargen gör jakten svårare och dyrare, vilket ger mindre tillgång på viltkött.
    -Tamboskap är lätta byten för vargen om den inte skyddas. Att skydda tamdjur  leder till höga kostnader, framförallt för den ekologiskt mest hållbara produktionen - den som bedrivs på skogsbeten och i naturbetesmarker. Den sämre ekonomin och den psykiska pressen leder till att djuruppfödningen minskar och tillgången på slaktdjur minskar.
    - Minskad djuruppfödning leder också till minskad tillgång på naturgödsel och begränsar därigenom produktionen av spannmål och andra grödor både ekonomiskt och ekologiskt.
    Dags att tänka till nu.

    Hur många vargar finns i Sverige? Under 400 och de finns på ett mycket begränsat område. Förklara med ett realistiskt resonemang hur det påverkar livsmedelsproduktionen.

    Hur många människor äter möss, kanin, räv, gräsand osv dagligdags?

    Vi måste ha jägare för att det saknas rovdjur. Jägare är således inget som har en självklar existensberättigande. Förklara varför du vill anpassa naturen till människans rätt att jaga.

    Appropå tamboskap har du fel. Det händer att varg tar tamboskap men det är ovanligt. Likaså följderna det får.

    Så tänk till och återkom när du gjort det.
Svar på tråden Statistik om Vargar