• Äldre 16 Apr 10:57
    2168 visningar
    5 svar
    5
    2168

    Hjälp med föräldrapenning!

    Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig. Har t.o.m. pratat med Försäkringskassan men jag känner mig så dum som inte förstår.

    Idag den 16 april är min första föräldralediga dag. Jag ska få en ny lön fr.o.m. 1 april men formellt sett är den inte färdig ännu, har fått det muntligt bara. Därför har löneenheten angett min förra lön till Försäkringskassan. Det kan dröja ett par veckor innan löneenheten kan ange min nya lön till Försäkringskassan.

    Halva april får jag ju min lön som vanligt, och i maj får jag ju min löneökning retroaktivt från mitt arbete. Men hur blir det med ersättning från Försäkringskassan? Halva april ska jag ju få ersättning från dem, men de baserar ju nu min ersättning på min förra lön. Kommer jag att få ersättning retroaktivt från Försäkringskassan också? Eller går jag miste om pengar den här månaden för att de baserar min ersättning på min förra lön?

  • Svar på tråden Hjälp med föräldrapenning!
  • Anonym (Cidre­)
    Äldre 16 Apr 21:50
    #1

    Jag har både jobbat med detta och fått min fp justerad i efterhand och det är inga problem. Din arbetsgivare skickar in underlaget när det är klart och f-kassan betalar ut retroaktiv skillnad utifrån nya lönen.

  • Äldre 16 Apr 21:58
    #2
    Anonym (Cidre) skrev 2018-04-16 21:50:51 följande:
    Jag har både jobbat med detta och fått min fp justerad i efterhand och det är inga problem. Din arbetsgivare skickar in underlaget när det är klart och f-kassan betalar ut retroaktiv skillnad utifrån nya lönen.
    Har detta ändrats?
    För tidigare har det enbart varit från det datum som avtalet undertecknats som försäkringskassan höjer SGI.
    Jag vet att mitt fack drev att arbetsgivaren skulle ersätta de som var sjukskrivna och föräldralediga med 80% av löneförhöjningen retroaktivt, eftersom dessa inte fick sin ersättning höjd från det datum som löneförhöjningen gäller ifrån eftersom förhandlingen drog ut på tiden.
    Eftersom det var en extremt seg löneförhandling och det tog nästan 6 månader att skriva på löneförhöjningen så blev det faktiskt så att de som var FL och sjukskrivna fick ersättning retroaktivt från arbetsgivaren, den gången, men jag tror inte det har hänt sedan dess. Kanske för att FK's regler ändrats? (När ändrades detta? Källa? Hittar inget snabbt), men antagligen för att det har varit snabbare löneförhandlingar.

    Klistrar in en bild från FB där någon frågar om just detta, obs inlägget är gammalt...



  • Äldre 16 Apr 22:06
    #3

    Du ändrar själv inkomsten på hemsidan så fort avtalet är klart, men det är bara de föräldradagar som kommer efter att avtalet är påskrivet som då kommer att bli betalda enligt nya lönen. Du får alltså inte retroaktivt från FK, det fick inte jag förra året i alla fall.

  • Äldre 16 Apr 22:10
    #4

    Tips om barnet är under 1 år och du vet att du kommer få löneförhöjning:

    * eftersom man inte måste ta ut FP under barnets första år så kan du låta bli att ta ut FP före löneförhöjningen. TEx om du brukar ta ut 4 dagar/vecka så slutar du med detta före löneförhöjningen och tar sedan ut 7 dagar/vecka tills du fått ut de pengar du behöver. DÅ har varje dag blivit lite mer värd. Men antagligen är det inte värt besväret, om du inte får en enorm löneförhöjning!

  • Anonym (Cidre­)
    Äldre 16 Apr 23:48
    #5

    Nej det stämmer, det är från när avtalet undertecknats.

    Men det alltså inte från när ts undertecknar ett avtal med sin arbetsgivare utan när arbetsmarknadens partner undertecknade sina avtal (eller avsiktsförklaringar) sinsemellan.

    Somliga år kan parterna vara överens tex den 30 augusti för att deras diskussioner/förhandlingar dragit ut på tiden, fastän lönerna börjar gälla 1 april. Då justerar FK bara upp från 30 augusti och framåt.

    Nu framgick dock inte vilket avtalsområden ts jobbar inom. I år har avtalsrörelsen varit rätt lugn så de flesta borde ligga i fas. Förmodligen pga det är valår.....

    Vissa kollektivavtal ersätter tiden emellan, kan också vara värt att kolla upp.

Svar på tråden Hjälp med föräldrapenning!