• FuckGoggleAskMe

    Induktionshäll - hjälp för nybörjare!

    Efter en flytt har jag plötsligt induktionshäll, efter att ha lagat mat på gasspis i massor av år (bor utomlands). Vill gärna ha tips på gör/gör inte etc. Jag och min induktionshäll har kommunikationssvårigheter, ibland när jag rengör den, piper den, och ibland när jag använder kokkärl som blir varma, låter den lite ändå. Är det farligt/skadligt/dumt? Kan man ha prylar på spisen (när den inte är på) utan problem. Har haft det, men fattar ingenting. Första måltiden på induktionshällen var pannkakor, lagade av mig och sonen. Vi prövade 5 värmelägen av 9 innan vi fattade hur värmen funkade. Tips för noviser mottages gärna! Kan tillägga att jag knappt kan laga mat på elplattor, har inte gjort det ofta de senaste åren. Det finns också lägen H (ok, hot) och P (=??). Svårt att tro det, men jag är riktigt bra på matlagning på gas ...

  • Svar på tråden Induktionshäll - hjälp för nybörjare!
  • Utvandraren2

    Följer. Jag blev med induktionshäll för ca ett år sedan. Jag har precis börjat lyckas med vit sås/stuvning efter ett antal misslyckanden. Popcornen tog eld. H betyder att plattan är av, men varm. P står för powerboost eller ngt sånt. Kokar upp 1l vatten på nolltid. Fick slänga gamla kastruller med kopparbotten och många andra som inte fungerar längre. Pannkakor har jag inte vågat mig på än.

  • nnnnnnnn

    Jag tycker att induktionshäll liknar gasspis mycket mer än elspis.
    En elspis är långsam och håller värme länge.
    En gasspis/induktionshäll reagerar snabbt och kallnar fort.

    Så det som är svårt med gas tex att inte bränna på för mycket och bränna maten, det är samma med induktionshällen. Man måste passa maten noga om man har högre värme.

    P = Power. Använd bara när man kokar vatten. Annars bränner man bort teflonskiktet på stekpannan!

    Ljudet, tyvärr gör de flesta hällar ett irriterande pipande ljud när man använder dem. Särskilt om man har högre effekt.

    Jag gör som när jag hade gasspis - fullt ös för att koka upp vatten, passar maten noga, snabb på att dra ner värmen om det blir för varmt.

    Man lär sig rätt läge efter ett tag tex steka på 7 i början och 4 när det är varmt osv.

  • FuckGoggleAskMe
    Utvandraren2 skrev 2018-04-16 22:47:15 följande:
    Följer. Jag blev med induktionshäll för ca ett år sedan. Jag har precis börjat lyckas med vit sås/stuvning efter ett antal misslyckanden. Popcornen tog eld. H betyder att plattan är av, men varm. P står för powerboost eller ngt sånt. Kokar upp 1l vatten på nolltid. Fick slänga gamla kastruller med kopparbotten och många andra som inte fungerar längre. Pannkakor har jag inte vågat mig på än.

    Skönt att höra att fler kämpar ...
  • FuckGoggleAskMe
    nnnnnnnn skrev 2018-04-16 22:54:12 följande:
    Jag tycker att induktionshäll liknar gasspis mycket mer än elspis. En elspis är långsam och håller värme länge. En gasspis/induktionshäll reagerar snabbt och kallnar fort. Så det som är svårt med gas tex att inte bränna på för mycket och bränna maten, det är samma med induktionshällen. Man måste passa maten noga om man har högre värme. P = Power. Använd bara när man kokar vatten. Annars bränner man bort teflonskiktet på stekpannan! Ljudet, tyvärr gör de flesta hällar ett irriterande pipande ljud när man använder dem. Särskilt om man har högre effekt. Jag gör som när jag hade gasspis - fullt ös för att koka upp vatten, passar maten noga, snabb på att dra ner värmen om det blir för varmt. Man lär sig rätt läge efter ett tag tex steka på 7 i början och 4 när det är varmt osv.

    Bara när man kokar vatten? Full spurt alltså? Men använder man någonsin läge 8 eller 9? Funkar inte på pannkakor, haha!
  • Ellie
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-16 23:34:28 följande:

    Bara när man kokar vatten? Full spurt alltså? Men använder man någonsin läge 8 eller 9? Funkar inte på pannkakor, haha!


    Jag brukar använda 8 eller 9 när jag skall steka något där jag vill ha en yta på. Då smälter jag smör i hög värme men måste passa noga så det inte bränns. När jag lagt i maten sänker jag rätt snart värmen till ca 5-7. Men jag kan inte laga mat :)
  • LFF

    H är som sagt när spisen är avstängd men plattan kan vara lite varm. 

    P är som vattenkokare, strålande när man ska koka upp något och vill att det ska gå fort (antingen pastavatten eller om man haft i något kallt och vill få upp temperaturen fort).

    Vi värmer sällan på varmare än 7:an. Sambon brukar kunna använda 9:an för att värma upp en stekpanna men ser då till att ha vatten i botten, aldrig värma en tom stekpanna!

    De flesta induktionshällar har även ett "halv"-läge som visas i form av en punkt.

  • FuckGoggleAskMe
    Trippelmamma76 skrev 2018-04-17 09:58:32 följande:
    Tänk på att vara försiktig med hällen. Använd hällrengöring och inget annat rengöringsmedel.

    Hoppsan, får väl köpa sånt i dag då, har använt diskmedel (fast mest bara vatten). Antar att man inte ska använda grov tvättsvamp - repas dom lätt?
  • FuckGoggleAskMe
    LFF skrev 2018-04-17 10:24:27 följande:
    H är som sagt när spisen är avstängd men plattan kan vara lite varm.  P är som vattenkokare, strålande när man ska koka upp något och vill att det ska gå fort (antingen pastavatten eller om man haft i något kallt och vill få upp temperaturen fort). Vi värmer sällan på varmare än 7:an. Sambon brukar kunna använda 9:an för att värma upp en stekpanna men ser då till att ha vatten i botten, aldrig värma en tom stekpanna! De flesta induktionshällar har även ett "halv"-läge som visas i form av en punkt.

    Ska kolla om jag hittar någon punkt. Vad betyder halvläge? Hälften så varmt som ??
  • Kjell2

    Just pannkakor, där man vill ha en stor jämnvarm yta tycker jag induktion funkar sämre. Blir lätt ojämt varmt i pannan. Tricket jag använder är att ha en tjockbottnad panna och låta den värmas upp under längre tid.

  • LFF
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-17 14:25:11 följande:

    Ska kolla om jag hittar någon punkt. Vad betyder halvläge? Hälften så varmt som ??
    Mellanläge mellan tex 6 och 7. Då visar vår spis 6. för det är vad som får plats på displayen (istället för 6.5)
  • Utvandraren2
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-17 14:23:05 följande:

    Hoppsan, får väl köpa sånt i dag då, har använt diskmedel (fast mest bara vatten). Antar att man inte ska använda grov tvättsvamp - repas dom lätt?


    Äsch, jag kör diskmedel blandat med vatten i en sprayflaska på allt i köket. Sprayar på hällen och torkar med en disktrasa. Låter verka längre om fläcken inte går bort. Det är väl skurkräm och sånt man inte ska använda. Eller vassa svampar.
  • Trippelmamma76

    Nja, enl bruksanvisningen får man absolut inte använda diskmedel... men man gör väl som man vill.


    Utvandraren2 skrev 2018-04-17 15:19:17 följande:

    Äsch, jag kör diskmedel blandat med vatten i en sprayflaska på allt i köket. Sprayar på hällen och torkar med en disktrasa. Låter verka längre om fläcken inte går bort. Det är väl skurkräm och sånt man inte ska använda. Eller vassa svampar.


  • FuckGoggleAskMe
    LFF skrev 2018-04-17 14:27:55 följande:
    Mellanläge mellan tex 6 och 7. Då visar vår spis 6. för det är vad som får plats på displayen (istället för 6.5)

    Aha, så typ 7 plus punkt är 7.5? Tack.
  • FuckGoggleAskMe
    Trippelmamma76 skrev 2018-04-17 16:59:21 följande:
    Nja, enl bruksanvisningen får man absolut inte använda diskmedel... men man gör väl som man vill.

    Men vad sägs vara bra? Speciellt medel plus mjuk trasa?
  • FuckGoggleAskMe
    Kjell2 skrev 2018-04-17 14:27:41 följande:
    Just pannkakor, där man vill ha en stor jämnvarm yta tycker jag induktion funkar sämre. Blir lätt ojämt varmt i pannan. Tricket jag använder är att ha en tjockbottnad panna och låta den värmas upp under längre tid. [/o [quote=78641484][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-04-17 14:27:41 följande:[/quote-nick]Just pannkakor, där man vill ha en stor jämnvarm yta tycker jag induktion funkar sämre. Blir lätt ojämt varmt i pannan. Tricket jag använder är att ha en tjockbottnad panna och låta den värmas upp under längre tid.

    Ok, värmas länge och tjockbottnad panna. Vilka värmelägen använder du? Är det alltid 1-9?
  • Kjell2
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-17 23:00:50 följande:

    Ok, värmas länge och tjockbottnad panna. Vilka värmelägen använder du? Är det alltid 1-9?
    Jag använder hela skalan, beror på gryta/panna, vad som är i, hur bråttom jag har. 

    Ska jag förvärma en tjock panna för att få jämn temperatur använder jag ett lågt läge.


  • Kjell2
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-04-17 22:57:32 följande:

    Men vad sägs vara bra? Speciellt medel plus mjuk trasa?
    Jag använder diskmedel, varmt vatten och trasa. har funkat hur bra som helst i många år.


Svar på tråden Induktionshäll - hjälp för nybörjare!